Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-03, 18:37
  #1
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Sett flera liknande trådar och artiklar på nätet, har dock aldrig fått en konkret svar.

Jag ska köpa en macbook, frågan är om jag ska ha pro eller air. Jag är i grund och botten ute efter en relativt snabb dator för mina studier.

13' tummen är den jag tänkt på. Det jag ofta ser är att pro har retina-skärm samt att den är något tyngre.

Vad mer ska jag tänka på utöver priset?
Citera
2017-01-03, 18:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Sett flera liknande trådar och artiklar på nätet, har dock aldrig fått en konkret svar.

Jag ska köpa en macbook, frågan är om jag ska ha pro eller air. Jag är i grund och botten ute efter en relativt snabb dator för mina studier.

13' tummen är den jag tänkt på. Det jag ofta ser är att pro har retina-skärm samt att den är något tyngre.

Vad mer ska jag tänka på utöver priset?

En PRO är inprincip alltid att föredra så länge det inte är extremt viktigt att ha lättaste tunnaste....

En 13" retina PRO är inte så jäkla mycket större eller tyngre än en Air 13", så att det skulle vara så besvärligt, men fan så mycket kraftfullare.
Citera
2017-01-03, 18:47
  #3
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En PRO är inprincip alltid att föredra så länge det inte är extremt viktigt att ha lättaste tunnaste....

En 13" retina PRO är inte så jäkla mycket större eller tyngre än en Air 13", så att det skulle vara så besvärligt, men fan så mycket kraftfullare.

Så det är ganska stor skillnad på prestanda mellan air och pro 13''?
Citera
2017-01-03, 18:49
  #4
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Själv har jag en MBP PRO Retina från 2012 med 512GB SSD samt 16 GB ram.
Väldigt nöjd med datorn samt en grym skärm! Har du ekonomin så köp en PRO.
Citera
2017-01-03, 18:50
  #5
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
http://www.elgiganten.se/product/dat..._PRISJAKT_EGAB

Vilket jäkla pris va? Värt i guess?

Frågan är om 8gb Ram och 128 gb räcker :/
Citera
2017-01-03, 18:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
http://www.elgiganten.se/product/dat..._PRISJAKT_EGAB

Vilket jäkla pris va? Värt i guess?

Frågan är om 8gb Ram och 128 gb räcker :/

Apples datorer är dyra, initialt. Men man får mycket för slantarna och då menar jag inte enbart hårdvaruprestanda utan helheten, och ett mycket bra andrahandsvärde.

Jag skulle absolut satsa på 16GB RAM och gärna mer lagring.

Köpte själv en 15" PRO 2009 för 19000kr med lite rabatt, den tuffar på finfint än och känns nästan som ny fortfarande. Bytt batteriet en gång, uppgraderat från 8 till 16GB RAM och nyligen till 1TB SSD. Totalkostnad säg runt 25 000kr sen 2009, och får väl 3-5 000kr begagnad för den idag
Citera
2017-01-03, 19:21
  #7
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
http://www.elgiganten.se/product/dat..._PRISJAKT_EGAB

Vilket jäkla pris va? Värt i guess?

Frågan är om 8gb Ram och 128 gb räcker :/
Den kommer räcka perfekt för dina ändamål! har du råd så uppdatera iaf ram till 16gb.
Apropå 128 gb så kan du köpa en separat HDD och använda nätverksåtkomst till den ha den stående hemma som en molnlagringsenhet.
Citera
2017-01-03, 20:21
  #8
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligent-Poet
Den kommer räcka perfekt för dina ändamål! har du råd så uppdatera iaf ram till 16gb.
Apropå 128 gb så kan du köpa en separat HDD och använda nätverksåtkomst till den ha den stående hemma som en molnlagringsenhet.

Är det generellt stor skillnad mellan 8 och 16gb ram när det gäller min användning?
Citera
2017-01-03, 20:27
  #9
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Är det generellt stor skillnad mellan 8 och 16gb ram när det gäller min användning?
Hade 8gb på min iMac och det räckte för det jag gjorde (surfade, redigerade bilder, microsoft program osv) men till skillnad från iMac så kan man inte uppgradera ram i efterhand.. Du blir nog inte missnöjd med 8gb, datorn blir ju inte slö precis.
Citera
2017-01-09, 06:16
  #10
Medlem
sputnik2011s avatar
Hur är det med batteri tiden med PRO varianten, tänkte om man är på språng och vill vara mobil, så vill man ha lång batteri tid, läste att Air har 12 timmar och 30 dagars standby, otroligt.
Hittar inte ens en bärbar PC som slår det.

MVH
Citera
2017-01-09, 06:25
  #11
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
http://www.elgiganten.se/product/dat..._PRISJAKT_EGAB

Vilket jäkla pris va? Värt i guess?

Frågan är om 8gb Ram och 128 gb räcker :/

Tänk på att det där är den gamla mbpn.
Citera
2017-01-09, 11:42
  #12
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Köp en Macbook Pro 13 mid 2012, installera Samsung SSD 850 EVO och 16gb ram. Perfekt pluggdator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback