Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-03, 22:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Man vet att det är illa ställt när Sverige har Moderater(!) som författar alster likt dessa.

https://www.expressen.se/debatt/lat-...mtalar-med-sd/

En ”vuxen” ton?
Identiskt dravel oavsett parti.
Den här fantastiskt naiva texten är ju väldigt nära besläktad med det dravel Christer Nylander(L) skrev här om dagen i AFA-bladet och som refererades tidigare i tråden.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...n-och-se-faran

Men det vete tusan om inte Trotzenfledts text är ett snäpp sjukare. Efter en inledning där hon på sedvanligt sätt kopplar ihop SD med nazism och Breivik, så avslutar hon med förmaningar till de goda liberalerna att omvända "de oanständiga" vid kaffekalas och andra home parties.
Citat:
Ta snacket med SD-väljarna du känner
Men vi andra måste förstås prata med sverigedemokrater, så mycket vi kan, närhelst vi kommer åt. Vi måste också lyssna mer. På Facebook, i fikarum, i klubben och i mataffären.
"SD är odemokratiska och rasistiska."
Ja, det kan man säga, men orden är svepande och möts snabbt med lika svepande påståenden som "ja men vi vill bara ta emot färre invandrare", och så blir det rundgång där man pratar förbi varandra.
Det är knepigt. Ofta går diskussionerna så här:
Ond: "Jag röstar SD på grund av kriminaliteten."
God: "Vilken kriminalitet syftar du på?"
Ond: "Invandrarna."
God: "OK, men kan du precisera vilken kriminalitet som oroar dig?"
Ond: "Dödsskjutningarna."
God: "Jaha, det är förstås illa. Men du vet att det inte dör fler i dag på grund av dödligt våld än det gjort under tidigare år? Risken att du eller någon du känner blir dödad är alltså inte större än för tio eller tjugo år sedan."
Ond: "Ha! Lev du i din bubbla! Läser du inte tidningarna?!"
------
Så jag vill slå ett slag för detta med “samtal med SD”. Vi behöver fler av dem.
Låt detta bli mandatperioden när vi alla pratar med sverigedemokrater. Vi söker upp dem med bullar och kaffe. Vi bjuder hem dem på middag.

Möjligen ska jag bli mer öppen med mina oanständiga politiska åsikter och låta mig inbjudas på trerätters med goda viner och intressanta politiska diskussioner. Eller så tänker jag mig operation dörrknackning där lokala politiker med M- och L-pins ringer på min dörr i sant amerikansk valarbetesmanér, med pappåsar från konditoriet fyllt med negerbollar, där jag får tillfälle att mottaga vänsterliberala mångkulturvänliga predikningar i ett uppfostrande kafferep.

För att för ett kort ögonblick lägga bort mina sarkasmer så konstaterar jag att mediekriget nu i högre grad innehåller propagandainlägg, där det ensidiga nedsablandet av motståndet har förbytts i försiktiga propåer att uppfostra de obstinata och oanständiga medelst uppsökande folkbildningsinsatser. Orsaken till detta taktikbyte är troligen att de insett att den mångkulturvänliga krigslyckan vänt till deras nackdel.

Ni liberaler som läser tråden, jag ber om ursäkt att jag ännu inte låtit avanonymisera mig. Skicka gärna ett PM så kommer jag till middagen. Jag kanske också tar med mig en flaska vin att inmundiga under kvällens livliga politiska diskussioner!
Citera
2018-11-04, 08:07
  #14
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Man vet att det är illa ställt när Sverige har Moderater(!) som författar alster likt dessa.



https://www.expressen.se/debatt/lat-...mtalar-med-sd/

En ”vuxen” ton?
Identiskt dravel oavsett parti.

Ja det var en barnslig text som försöker beskriva sverigedemokrater som barn. En sådan text går inte att bemöta om man vill ha kvar sin heder. Och om 7klövern tänker så här om Åkesson och SD kan 7klövern lika gärna fortsätta att inte samtala med SD.

Överhuvudtaget är det väl utom all tvivel att det är 7klövern och de goda som är beroende av oliktänkarna. Vi vet mycket väl vad som skulle hända om 20 till 25 procent av befolkningen gav fan i alltihop. Det är den strategin Åkesson kör i riksdagen. All den förnedring man har utsatt oliktänkare för är inte längre reparerbar. Vägen ut är att bekänna sig till ett annat folk och det är väl den rörelsen vi ser. Brutna vänskapsförhållanden, uppslitna familjeband och ett medialt hat mot en viss grupp leder logiskt att denna grupp känner en lojalitet med varandra istället.
Citera
2018-11-04, 09:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja det var en barnslig text som försöker beskriva sverigedemokrater som barn. En sådan text går inte att bemöta om man vill ha kvar sin heder. Och om 7klövern tänker så här om Åkesson och SD kan 7klövern lika gärna fortsätta att inte samtala med SD.

Överhuvudtaget är det väl utom all tvivel att det är 7klövern och de goda som är beroende av oliktänkarna. Vi vet mycket väl vad som skulle hända om 20 till 25 procent av befolkningen gav fan i alltihop. Det är den strategin Åkesson kör i riksdagen. All den förnedring man har utsatt oliktänkare för är inte längre reparerbar. Vägen ut är att bekänna sig till ett annat folk och det är väl den rörelsen vi ser. Brutna vänskapsförhållanden, uppslitna familjeband och ett medialt hat mot en viss grupp leder logiskt att denna grupp känner en lojalitet med varandra istället.
Texten ger nog en sann bild av hennes mentala förmåga och omvärldsuppfattning. Typ nivån en omogen tonåring som inte sett så mycket av det samhälle sådana som hon skapat.
Verkar verkligheten inte stämma gäller kartan, dvs div. ”forskning” och statistik som visar att verkligheten ser annorlunda ut än vad folk ”tror” och upplever i den egna vardagen.

Hela det politiska etablissemanget är fullproppat med sådana som henne, från höger till vänster.
Det är förstås även ett underbetyg av den svenske väljaren som skapat detta etablissemang med sina valsedlar.
Citera
2018-11-04, 11:45
  #16
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Texten ger nog en sann bild av hennes mentala förmåga och omvärldsuppfattning. Typ nivån en omogen tonåring som inte sett så mycket av det samhälle sådana som hon skapat.
Verkar verkligheten inte stämma gäller kartan, dvs div. ”forskning” och statistik som visar att verkligheten ser annorlunda ut än vad folk ”tror” och upplever i den egna vardagen.

Hela det politiska etablissemanget är fullproppat med sådana som henne, från höger till vänster.
Det är förstås även ett underbetyg av den svenske väljaren som skapat detta etablissemang med sina valsedlar.

Helt riktigt. Att rösta är att ge sitt medhåll och legitimitet till ett uselt politiskt-medialt system.

Sverige har utan tvekan ett av västvärldens sämsta etablissemang. Precis som du beskriver är det bara ointellektuellt våp hela skalan från "höger" till vänster.
__________________
Senast redigerad av kaminocho 2018-11-04 kl. 11:47.
Citera
2018-11-04, 12:09
  #17
Moderator
Siegfrids avatar
Tråden passar nog bättre här:

Medier och journalistik --> Politiker
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback