Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-03, 17:26
  #1
Medlem
Hej,

Om man skulle tågluffa eller flyga till Benelux med Belgien som startdestination finns det något roligt eller intressant man kan göra i landet? Någon gammal domkyrka eller kanske åka till kusten emellan Frankrike och Nederländerna? Finns det något kul att se eller göra i t.ex. Bryssel eller Antwerpen? Sista men inte minst är Belgarna något bra på att tala Engelska?

Mvh,

Jazzman35
Citera
2017-01-03, 17:32
  #2
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Sista men inte minst är Belgarna något bra på att tala Engelska

Dom är bra på franska.
Citera
2017-01-03, 19:11
  #3
Medlem
Det är trevligt/vackert i Bruges/Brügge!

Annars är ju Bryssel absolut värt några dagar.

Om du är intresserad av förfallna industrier så hittar du en del sådant i fransktalande delen av Belgien, till exempel i Charleroi (utsedd till världens fulaste stad 2008 av någon holländsk tidning).
Citera
2017-01-04, 06:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outtogetya
Det är trevligt/vackert i Bruges/Brügge!

Annars är ju Bryssel absolut värt några dagar.

Om du är intresserad av förfallna industrier så hittar du en del sådant i fransktalande delen av Belgien, till exempel i Charleroi (utsedd till världens fulaste stad 2008 av någon holländsk tidning).

Charleroi läste jag om för ett tag sedan. Kallas ibland för Västeuropas Detroit. Ska tydligen vara en riktig håla.
Citera
2017-01-04, 20:06
  #5
Medlem
Håller med om att Brügge är fint. Beroende på vad du är intresserad av kan du ju kika litet på listan över världsarv i Belgien: http://whc.unesco.org/en/statesparties/be

Jag, som är intresserad av historia, hade kunnat tänka mig att besöka Ieper och studera deras minnen från 1:a världskriget. Tror att det kan ge mer än ett besök i Waterloo.
Citera
2017-01-04, 20:12
  #6
Medlem
Pfaltzs avatar
Ibland blir man bekymrad över folks oförmåga att söka information. Prova googla "tripadvisor belgium things to see" så får du vad du behöver, TS.

Kan dock rekommendera Waterloo om man har intresse för sådant:http://www.waterloo1815.be/index.php?page=Home
Citera
2017-01-05, 06:30
  #7
Medlem
jag rekommenderar gent och antwerpen med förutom brugge.

bryssel och den fransktalande delen är ganska nergångna annars.
Citera
2018-07-03, 13:34
  #8
Medlem
Hej! Finns det något annat än Waterloo söder om Bryssel som är värt att se? Jag speciellt är ute efter en mysig stad eller en stor by med barer och restauranger, där man kan tillbringa ett dygn. Tacksam för svar. Ps, jag har gogglat, men eftersom denna del av fb är till för att fråga om resor så gör jag även det.
Citera
2018-07-03, 23:28
  #9
Medlem
T-Todts avatar
Jag kan rekommendera Antwerpen. Om man är intresserad av kommers så finns det ett diamantdistrikt nästan vid centralstationen. Gatan heter Simonstraat. Imponerande faktiskt, massor av juvelerarbutiker på ett sätt som inte finns någonstans i Sverige eller Norden.

Ett tips är också att göra sig bekant med tågstationerna mellan norra och södra stationen i Bryssel. Jag lyckades hamna mitt ute i ett ghetto mitt i natten. Inte en särskilt trygg plats som turist, eller hur man nu vill beskriva sig.

Finns snabbtåg mellan Paris-Bryssel-Amsterdam också om man är intresserad.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2798018

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback