Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-03, 00:38
  #1
Medlem
chimpsky666s avatar
Jag undrar hur Stirner kan anses vara en historiskt inflytelserik tänkare inom den anarkistiska rörelsen.

Hans tal om metafysiska hjärnspöken och hur individen konstant är i underkastelse till dessa låter för mig snarare som en form av nihilism med just värdenihilismen som resultat om dessa ideer sätts i samhällspraktik.

Hur kan nihilism anses vara en del av anarkismen?

Är inte objektiv moral en viktig beståndsdel i ett framtida anarkistiskt samhälle?
Citera
2017-01-03, 08:01
  #2
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Jag undrar hur Stirner kan anses vara en historiskt inflytelserik tänkare inom den anarkistiska rörelsen.

Hans tal om metafysiska hjärnspöken och hur individen konstant är i underkastelse till dessa låter för mig snarare som en form av nihilism med just värdenihilismen som resultat om dessa ideer sätts i samhällspraktik.

Hur kan nihilism anses vara en del av anarkismen?

Är inte objektiv moral en viktig beståndsdel i ett framtida anarkistiskt samhälle?
Det är väl knappast nihilism att föreslå "hjärnspöken" som faktorer för vårt beteende.
Tvärtom så är det ju en ganska så exakt beskrivning av animism/panteism.
Om du har läst något av Antikens gamla greker så är det ju just bilden av hur "Gudarna" styr människans liv och beteende som Stirner verkar ha hämtat sin inspiration från.
Människan är alltid underkastad Makternas vilja och det liv som är som mest eftersträvansvärt är det som leder till "Arête" - vilket kan sägas handla om att leva i harmoni med "gudarnas vilja", med "Makternas vilja", eller - som stoikerna uttryckte det - leva i harmoni med naturen, med naturens lagar.

Eller så kan vi sätta det i ett modernt sammanhang istället, och istället för "Gudarna" osv, så kan vi föreslå "ekosystem". Det "organiska" sättet att leva på (meta och mikro) är att inse sin plats i ekosystemet och därmed det organiska

Det är bara denna organiska "moral" som kan skapa det anarkistiska samhället.
Där människan återigen blir Fri att leva i enlighet med naturens naturliga vilja - Gudarnas vilja, om du så vill.
Citera
2017-01-05, 20:39
  #3
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Jag undrar hur Stirner kan anses vara en historiskt inflytelserik tänkare inom den anarkistiska rörelsen.

Hans tal om metafysiska hjärnspöken och hur individen konstant är i underkastelse till dessa låter för mig snarare som en form av nihilism med just värdenihilismen som resultat om dessa ideer sätts i samhällspraktik.

Hur kan nihilism anses vara en del av anarkismen?

Är inte objektiv moral en viktig beståndsdel i ett framtida anarkistiskt samhälle?

Stirner är definitivt en av de anarkistiska tänkarna. Kortfattat drar Stirner individualismen till sin yttersta gräns, inte olikt andra anarkistiska tänkares tankebanor om självförvaltning, individuell suveränitet. Samtidigt ser Stirner möjligheten utifrån sin "extrema" position att egoisterna kan bilda unioner som jämlikar, detta är inte heller olikt andra tänkares idéer om kooperation.

Jag ställer mig frågande till om det verkligen är fråga om nihilism? Alla fixerade system förkastas.

Objektiv moral? I vilka stentavlor står den skriven? Det har funnits naturrättsbaserade anarkister, men att höja moralen till något allmängiltig norm är att dra det för långt, Spooner var naturrättare i den egenskap att varje människa har en naturlig rätt till frihet och oberoende, samtidigt förkastas borgerlig moralism i hans försvara av lättja.
Citera
2017-01-08, 22:08
  #4
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Stirner är definitivt en av de anarkistiska tänkarna. Kortfattat drar Stirner individualismen till sin yttersta gräns, inte olikt andra anarkistiska tänkares tankebanor om självförvaltning, individuell suveränitet. Samtidigt ser Stirner möjligheten utifrån sin "extrema" position att egoisterna kan bilda unioner som jämlikar, detta är inte heller olikt andra tänkares idéer om kooperation.

Jag ställer mig frågande till om det verkligen är fråga om nihilism? Alla fixerade system förkastas.

Objektiv moral? I vilka stentavlor står den skriven? Det har funnits naturrättsbaserade anarkister, men att höja moralen till något allmängiltig norm är att dra det för långt, Spooner var naturrättare i den egenskap att varje människa har en naturlig rätt till frihet och oberoende, samtidigt förkastas borgerlig moralism i hans försvara av lättja.

På vilket sätt är principen om att andra människors välbefinnande ej skall tas i åtanke om det är i konflikt med ens egenintresse anarkism?

Skall värderingar om jämlikhet och mänskliga rättigheter förkastas med hänvisningen till tanken om att de begränsar en människas frihet?

Är det fel att mörda?

Är privat egendom stöld? etc.

Skall ett anarkistiskt samhälle utgå från frågeställningar ovan med svaret "vet inte" eller "nej, det begränsar mänsklig frihet"?
Citera
2017-01-09, 05:54
  #5
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
På vilket sätt är principen om att andra människors välbefinnande ej skall tas i åtanke om det är i konflikt med ens egenintresse anarkism?

Skall värderingar om jämlikhet och mänskliga rättigheter förkastas med hänvisningen till tanken om att de begränsar en människas frihet?

Är det fel att mörda?

Är privat egendom stöld? etc.

Skall ett anarkistiskt samhälle utgå från frågeställningar ovan med svaret "vet inte" eller "nej, det begränsar mänsklig frihet"?

Nu svänger du över i en allmän diskussion om anarkism, trådens frågeställning gäller Stirner. Frihet och jämlikhet är två sidor av samma mynt, är vi inte jämlikar, är vi inte fria. Vart "värderingarna" har med detta att göra är något oklart, det kanske rör sig om ett utslag av din objektivism?

Läs lite i vad Stirner har att säga, det är bättre än ogrundat svammel. Återkom så diskuterar vi vidare när det finns handfasta hänvisningar.

Max Stirner - Den ende och hans Egendom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback