Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 21:18
  #73
Medlem
Någon mer som märkt hur inflationen tagit Sverige med storm? Bensinen har rusat i pris, bredbandsabonnemangen sticker och kollektivtrafiken har blivit mycket dyrare.

Räntorna kommer att följa inflationsökningen. Jag tror hösten 2017 kommer att bli ett rejält uppvaknande för många både på börsen och fastighetsmarknaden.
Citera
2017-01-11, 21:24
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nej. Vi har sett vår sista börskrasch. Alla som kan hända har redan hänt, vi ser tecknen i skyn långt innan något verkligen händer. Många har skrikit om börskrasch redan 2016, det blev ingen då och det blir ingen nu. Världsekonomin är stabil och stark. Det går upp och det går ner, men nån krasch blir det aldrig mer.

Baghdad Bob hade varit stolt över dig. Marknaden är cyklisk och det kommer ALLTID en nedgång i alla branscher. Orsaken stavas spekulation.

Hela världsekonomin är ett luftslott och det kommer att pysa när skulder börjar återkrävas. Det finns inget reellt värde i pengar längre och när garanterna saknas för många lån så kommer karusellen att sättas igång. Världens större ekonomier är sönderspekulerade och alla är skyldiga varandra pengar. Det kan bara sluta på ett sätt.
Citera
2017-01-12, 17:18
  #75
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Baghdad Bob hade varit stolt över dig. Marknaden är cyklisk och det kommer ALLTID en nedgång i alla branscher. Orsaken stavas spekulation.

Hela världsekonomin är ett luftslott och det kommer att pysa när skulder börjar återkrävas. Det finns inget reellt värde i pengar längre och när garanterna saknas för många lån så kommer karusellen att sättas igång. Världens större ekonomier är sönderspekulerade och alla är skyldiga varandra pengar. Det kan bara sluta på ett sätt.
Det finns inget syfte i att återkräva skulder som inte kan betalas. Ingen är betjänt av att världsekonomin kraschar, istället blir det fråga om avskrivningar av skulder eller bättre villkor eller nya lån. Visst blir det upp- och nedgångar, men nån regelrätt krasch behöver vi knappt bekymra oss för. Numera finns kontrollmekanismer för att förhindra sådant.
Citera
2017-01-15, 16:03
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det finns inget syfte i att återkräva skulder som inte kan betalas. Ingen är betjänt av att världsekonomin kraschar, istället blir det fråga om avskrivningar av skulder eller bättre villkor eller nya lån. Visst blir det upp- och nedgångar, men nån regelrätt krasch behöver vi knappt bekymra oss för. Numera finns kontrollmekanismer för att förhindra sådant.

Avskrivningar orsakar ekonomisk instabilitet. Det var just därför Fanny Mae och Freddie Mac uppfanns - för att undvika detta. Hur tycker du att det gick?

Världsekonomin kommer att krascha. "Kontrollmekanismerna" är bara en falsk trygghet. Det är annorlunda nu, den nya ekonomin osv. är bara en sminkad gris. Ny förpackning men med samma innehåll.
Citera
2017-01-15, 17:19
  #77
Avstängd
Tammers avatar
Bara en sån sak som att det finns en medvetenhet om risken för börskrasch (som den här tråden), verkar dämpande på risken. Börskrascher inträffar när ingen förväntar sig det, när alla aktörer på marknaden är övertygade om att börsen bara kan stiga. I och med att vi alla känner till att det finns risker, så blir inte marknaden överhettad eller överbelånad.
Citera
2017-01-15, 22:15
  #78
Medlem
Blir ingen krasch i Sverige. Vårt land är rätt så stabilt, även med all invandring så har vi klarat oss fint.
Citera
2017-01-17, 00:14
  #79
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Blir ingen krasch i Sverige. Vårt land är rätt så stabilt, även med all invandring så har vi klarat oss fint.
Haha jasså? Att säga att vi klarat oss fint är extremt optimistiskt.

Sen är ju det roliga med invandringen att det tar en viss tid innan problemen inte går att ignorera. Tickande bomb med andra ord.
Citera
2017-01-23, 18:01
  #80
Medlem
staticages avatar
Om alla vi tror att det inte blir en krasch så klarar vi oss.
Citera
2017-01-24, 01:55
  #81
Medlem
freedom291s avatar
Jag tror inte vi kommer se någon börskrasch i år, vi kommer kunna festa på låga räntor ett tag till. Men mitten av 2018 då jävlar smäller det. Vi kommer fortfarande ha låga räntor så det verktyget kan vi inte använda. Svenska staten lånat pengar i HÖGKONJUNKTUR

Det kommer bli en slakt 2018

Men jag kommer vara likvid tills dess.
Citera
2017-01-24, 02:03
  #82
Avstängd
NoFeelingss avatar
Jag kommer flytta mina pengar till lång ränta det är tio år sedan den förra botten nu kommer alla fattiga behöva betala för dom dyra insatserna.

Personligen jag betalar 8200 för en trea vad händer med alla som ska få tak över huvudet?

Det kommer att bli ett jävla liv. När jag var 35 år så åkte jag på förmögenhetsskatt och fastighetsskatt
och jag är inte död än och då låg räntan på 4.75
__________________
Senast redigerad av NoFeelings 2017-01-24 kl. 02:06.
Citera
2017-04-15, 12:18
  #83
Medlem
Själv har jag längtat efter en börskrasch i många år. Enda sättet att få prisvärda aktier
Istället tuffar det på år efter år, trots krig och kriser. Men en större sättning på börsen tror jag på under 2017/2018, kanske en 10-15%. Men krasch tror jag inte längre på. Vi blir bara fler och fler. Alla ska ha mat och platt-TV och så ska de bo nånstans. Och pengar trollas numera fram ur luften så det finansiella är aldrig nåt problem...
Citera
2017-04-15, 15:04
  #84
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Själv har jag längtat efter en börskrasch i många år. Enda sättet att få prisvärda aktier
Istället tuffar det på år efter år, trots krig och kriser. Men en större sättning på börsen tror jag på under 2017/2018, kanske en 10-15%. Men krasch tror jag inte längre på. Vi blir bara fler och fler. Alla ska ha mat och platt-TV och så ska de bo nånstans. Och pengar trollas numera fram ur luften så det finansiella är aldrig nåt problem...
Missade du sättningen i OMXS30 2015-16 då indexet föll totalt 27%?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback