2017-01-02, 23:56
Medlem
Cykeltutas avatar
Som sidospår så har jag märkt att mina arbetsbrallor kan bli rent otroligt statiska när jag dammsuger, om jag inte använt sköljmedel vid tvättning.
Citera
2017-01-03, 01:18
Medlem
Förutom statisk elektricitet finns en annan förklaring. Det är att nollan lossnat i kontakten/uttaget, då kan en krypström uppkomma utan att säkringen går. Krypströmmen är inte 230 volt utan betydligt lägre, men starkare än statisk elektricitet (som dessutom laddar ur på en gång). Så,ta på dig skor och ta på diskbänken, får du då en stöt så är det förmodligen krypström.
Citera
2017-01-03, 07:40
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Då måste ju något leda över strömmen, i en modern lägenhet så skulle ju säkringarna smälla ner direkt och diskbänken kan ju inte börja leda ström helt plötsligt.

Få 220 i kroppen känns ju, och statisk är lite obehagligt så man märker nog skillnaden på det.
Det kan vara allt från en cirkulationspump (motorn till varmvattnet i elementen) som börjat läcka i pumphuset (till vätskan) in i elmotorn och släpper ut spänning i metallen och som sen via ett spik eller annan metall släpper elektriciteten vidare i husets konstruktion, diskbänken i detta fall. Kan vara hydrofonpumpen också (om man har egen brunn) som gör samma sak.
Kan även vara ett spik/skruv (till en golvlist tex) som skruvats in i något, el-golvvärme eller ja listan på möjliga orsaker kan göras jättelång faktisk och jag är ingen elektriker men jobbar inom bygg så hört det mesta...

Men visst, har man jordfelsbrytare så brukar det normalt/oftast lösa ut men så kan det också vidare vara felkopplat i proppskåpet. Eller som tidigare nämnt;
Citat:
Ursprungligen postat av wanderingstar
Förutom statisk elektricitet finns en annan förklaring. Det är att nollan lossnat i kontakten/uttaget, då kan en krypström uppkomma utan att säkringen går. Krypströmmen är inte 230 volt utan betydligt lägre, men starkare än statisk elektricitet (som dessutom laddar ur på en gång). Så,ta på dig skor och ta på diskbänken, får du då en stöt så är det förmodligen krypström.

Personligen har jag varit med om det när kompisen som har gård fick fel på sin hydrofonpump hemma hos sig. Hos honom märktes det i duschen, tog man i vattenröret till blandaren eller i blandaren själv så fick man sig en liten jävel och var det blött på golvet (och man själv var blöt) och skulle släcka ljuset i detta badrum kunde man också få sig en liten smäll på fingrarna. Inte alltid men ibland....
Senast redigerad av SurTrollet 2017-01-03 kl. 07:58.
Citera
2017-01-03, 07:49
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Diskbracket2
Var kan man få tag på en multimeter och vad brukar en sådan gå på?
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...er-2000018521/ Nu skriker väl elektrikerna här rakt ut, men jag har det instrumentet till hemmabruk och har inga klagomål.
Ja Biltema, Jula, Harald Nyborg och sådana affärer har sådana för under hundralappen typ, inte mycket dyrare än 100spänn iaf! Och de (precis som Cykeltuta säger) fungerar alldeles ypperligt för en sådan felsökning, bara korkat att köpa en "fet" för 1000spänn + till amatörmässigt hemmabruk vid ett tillfälle för att sen låta den ligga i en låda för resten av ens liv.
Antar att Ts inte behöver den till så mycket så prova att fråga en kompis annars(?), de flesta jag känner iaf äger en sådan... Själv har jag nog tre stycken?

edit; Fast nu blev något konstigt i tråden? ...är? Nä det blir regelbrott från min sida..
Senast redigerad av SurTrollet 2017-01-03 kl. 07:54.
Citera
2017-01-03, 07:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Då måste ju något leda över strömmen, i en modern lägenhet så skulle ju säkringarna smälla ner direkt och diskbänken kan ju inte börja leda ström helt plötsligt.

Få 220 i kroppen känns ju, och statisk är lite obehagligt så man märker nog skillnaden på det.

Säkringar går inte för sådant, säkringar går för kortslutningar/överbelastningar. Säkringar skyddar inte ett dyft ens mot dödliga stötar, det är jordfelsbrytare du blandar ihop med. Sedan var det länge sedan (1988) vi hade 220/380 volt nätspänning, idag är det 230/400 volt vi har. (enfas/trefas, svensk standard SS-EN 60038).

TS bör kontakta en elektriker innan det händer något allvarligt. Eftersom det inte verkar som att TS har gått någon ellära i skolan, ska han inte greja med detta själv, multimetrar och liknande.
Är det en hyresrätt, kontakta fastighetsägaren.
Citera
2017-01-03, 08:03
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Säkringar går inte för sådant, säkringar går för kortslutningar/överbelastningar. Säkringar skyddar inte ett dyft ens mot dödliga stötar, det är jordfelsbrytare du blandar ihop med. Sedan var det länge sedan (1988) vi hade 220/380 volt nätspänning, idag är det 230/400 volt vi har. (enfas/trefas, svensk standard SS-EN 60038).

TS bör kontakta en elektriker innan det händer något allvarligt. Eftersom det inte verkar som att TS har gått någon ellära i skolan, ska han inte greja med detta själv, multimetrar och liknande.
Är det en hyresrätt, kontakta fastighetsägaren.
Ja om inte en polare (en med kunskap om hur den fungerar dessutom) kan komma över med en multimeter och snabbt kolla om det är någon märkligt mellan diskbänk & eluttag hemma hos Ts så borde denne faktiskt ringa en elgubbe. Kan vara hur farligt som helst och har man dessutom husdjur så är dessa ännu mera känsliga för el än vad vi är så det inte sker en tragisk olycka.

Men, det kan ju som först spekulerat också vara de nya innetofflorna som laddar upp den som hasar omkring med dessa på golvet.

-Är det lägenhet så ring vaktmästaren först! Han har både multimeter och telefonnummer till rätt elektriker så då kostar det inget. Ringer du själv elektrikern så kan det hända du får stå för notan själv. Vet inte vad det kan gå på men en tusenlapp kostar det säkert att få någon att komma hem och kolla?
Senast redigerad av SurTrollet 2017-01-03 kl. 08:11.
Citera
2017-01-03, 08:16
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Håller helt med "Kraftfoder" - kontakta en elektriker!

Jag installerade en diskmaskin enligt konstens alla regler - sedan diskade jag och höll på vid diskbänken utan problem. Då kom dottern och tog i diskbänken och hon fick en stöt som "small" - fan jag trodde hon skämtade. Vi provade flera gånger - jag hade inga problem men det "small" som fasen för henne.
Det var alltså krypström som inte jag reagerade på men dottern gjorde det - människor reagerar alltså olika. Jag avledde krypströmmen men man ska INTE ge sig in i det själv om man inte har kunskapen.
Citera
2017-01-03, 13:41
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordHoratioNelson
Håller helt med "Kraftfoder" - kontakta en elektriker!
Tänkte att detta inlägg (från en annan tråd) passar rätt bra här också;
Citat:
Hoppar du ofta in i trådar utan att läsa ett enda inlägg från någon annan än den du citerat?
...om Ts nu bor i lägenhet och ringer dit en elektriker "bara sådär" så kan det kosta en bra slant helt i onödan. Nu vet vi ju inte hur h*n bor för det har inte framgått men iaf!
Sen är det rätt skamset att ringa ut en elektriker om det nu bara är statisk elektricitet från innetofflorna och det blir i slutänden en rätt dyr julklapp.
Senast redigerad av SurTrollet 2017-01-03 kl. 13:49.
Citera
2017-01-03, 16:00
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Ja Biltema, Jula, Harald Nyborg och sådana affärer har sådana för under hundralappen typ, inte mycket dyrare än 100spänn iaf! Och de (precis som Cykeltuta säger) fungerar alldeles ypperligt för en sådan felsökning, bara korkat att köpa en "fet" för 1000spänn + till amatörmässigt hemmabruk vid ett tillfälle för att sen låta den ligga i en låda för resten av ens liv.
Antar att Ts inte behöver den till så mycket så prova att fråga en kompis annars(?), de flesta jag känner iaf äger en sådan... Själv har jag nog tre stycken?

edit; Fast nu blev något konstigt i tråden? ...är? Nä det blir regelbrott från min sida..

Jasså? Att köpa en multimeter för en hundring och ge sig på den fasta elinstallationen är ingen bra idé.

Snackar vi Biltema eller Claes kan man lika gärna lägga 2-300 kr och köpa deras dyrare (säkrare) modeller.

Att kortsluta ett instrument för 99kr i ett vägguttag kan leda till att skiten exploderar i ansiktet på dig.
Citera
2017-01-03, 16:01
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Vidare så blir beröringspänningen vid ett jordfel halva fasspänningen. Alltså runt 115V.
Citera
2017-01-03, 16:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
[...] Kan vara hydrofonpumpen också (om man har egen brunn) som gör samma sak.
[...]
Om man misstänker att man har fientliga ubåtar i brunnen kan kanske en hydrofonpump vara bra att ha, annars är hydrofor vanligare med tillhörande pump.

Jag tycker nog det låter mest som statisk elektricitet i detta fall. Överslag/krypström i någon elektrisk utrustning borde ge stötar oavsett hur lång tid som har gått sedan senaste stöten medan det är typiskt för statisk elektricitet att man får knalla runt en stund och ladda upp sig m h a filttofflorna eller vad som nu gör det innan man kan få en ny kyss.

Men visst, det är ju bäst att mäta i alla fall.
Citera
2017-01-03, 16:29
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Citat:
Tänkte att detta inlägg (från en annan tråd) passar rätt bra här också;
"Hoppar du ofta in i trådar utan att läsa ett enda inlägg från någon annan än den du citerat?"

...om Ts nu bor i lägenhet och ringer dit en elektriker "bara sådär" så kan det kosta en bra slant helt i onödan. Nu vet vi ju inte hur h*n bor för det har inte framgått men iaf!
Sen är det rätt skamset att ringa ut en elektriker om det nu bara är statisk elektricitet från innetofflorna och det blir i slutänden en rätt dyr julklapp.

Nu har TS fått veta att det kan handla om statisk elektricitet eller eventuellt krypström. Jag har lite mer tilltro till människan än du och är säker på att TS nu, när hen fått reda på vad det kan handla om, kommer att lista ut att det är tofflorna om problemet försvinner om hen tar av sig dem. Och om ”stötarna” inte försvinner kan det handla om krypström och då kontaktar man fastighetsägaren om man bor i hyreslägenhet då man inte får ”pyssla” själv – och det är jag också säker på att TS vet isf. Har man annat boende kontaktar man en elektriker (alt. bostadsrättsföreningen).
Att ex. hålla på med multimeter är inget för en som inte har kunskap om el – vilket jag tycker framgår rätt tydligt av TS fråga. Eller…..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in