Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-02, 20:23
  #1
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Ponera scenariot att Sverige blir attackerat av tex Ryssland. Inom ett dygn har de lyckats slå av alla knutpunktrouters som är kopplade till internationella leverantörer.

Hur gör du för att kommunicera med omvärlden?
Både på idéplan men framförallt på ett tekniskt plan.


Under arabiska våren slog egyptiska regeringen av alla internationella knutpunkter - men vissa lyckades ta sig ut med dial-up modem. Hur fungerade det i praktiken tex?
Citera
2017-01-02, 20:24
  #2
Medlem
sdkennets avatar
telefon, brev, radio, telegraf?
Citera
2017-01-02, 20:27
  #3
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdkennet
telefon, brev, radio, telegraf?
. Ja eller varför inte flaskpost, eller bud? Frågan är knepig....🙉🙀.
Citera
2017-01-02, 20:29
  #4
Medlem
ganglere2s avatar
Kortvågsradio.
Ps. Ryssland kommer inte att anfalla vårt land.
Citera
2017-01-02, 20:32
  #5
Medlem
Lyckas man slå ut både mobilnätet och internet totalt så att det inte går kommunicera den vägen skulle det faktiskt bli lite knepigt.

Lyckas man även slå ut det fasta telenätet så vette sjutton. Jag vet iallafall några som har kvar sina gamla telefoner och skulle såklart då fråga om jag fick låna deras telefon.

I övrigt om det inte går att kommunicera så handlar det om avståndet. Är den person jag vill komma i kontakt med i samma stad blir det självklart personligt besök.

Är det någon viktig person i en annan stad så åker jag dit, men det kanske man inte kan göra om landet är såpass utslaget i kommunikationerna.
Citera
2017-01-02, 20:51
  #6
Medlem
Det är redan internt krig i vårt land
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kortvågsradio.
Ps. Ryssland kommer inte att anfalla vårt land.
Citera
2017-01-02, 21:32
  #7
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdkennet
telefon, brev, radio, telegraf?
Hur hade du praktiskt gått till väga för att telegrafera någon utomlands?

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kortvågsradio.
Ps. Ryssland kommer inte att anfalla vårt land.
"Ponera scenariot". Men skicka gärna raden för nästa lottorad på PM.

Gällande kortvågsradio. Är inte det lätt att triangulera, och väldigt dyrt om man ska nå någonstans? Om man sätter det i scenariot att en främmande makt anfallit oss och tydligt vill hindra oss från att kommunicera med omvärlden.

Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Lyckas man slå ut både mobilnätet och internet totalt så att det inte går kommunicera den vägen skulle det faktiskt bli lite knepigt.

Lyckas man även slå ut det fasta telenätet så vette sjutton. Jag vet iallafall några som har kvar sina gamla telefoner och skulle såklart då fråga om jag fick låna deras telefon.
Internet över satellit - kanske i princip ingen som har?

Skulle det finnas en möjlighet att tweaka en parabol om en motstånds-nation/koalition, tex USA/NATO/EU i detta scenariot hade öppnat upp för fri användning av någon satellit?
Citera
2017-01-02, 21:34
  #8
Medlem
sdkennets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Hur hade du praktiskt gått till väga för att telegrafera någon utomlands?


"Ponera scenariot". Men skicka gärna raden för nästa lottorad på PM.

Gällande kortvågsradio. Är inte det lätt att triangulera, och väldigt dyrt om man ska nå någonstans? Om man sätter det i scenariot att en främmande makt anfallit oss och tydligt vill hindra oss från att kommunicera med omvärlden.


Internet över satellit - kanske i princip ingen som har?

Skulle det finnas en möjlighet att tweaka en parabol om en motstånds-nation/koalition, tex USA/NATO/EU i detta scenariot hade öppnat upp för fri användning av någon satellit?

enkelt. min granne har en telegraf, jag kilar bara över med en explorer
Citera
2017-01-02, 22:59
  #9
Medlem
En kortvågsradio i 100 wattsklassen köper man ny för 10.000:- Ett bilbatteri för driften och en rulle
kabel för antennen tillkommer. Då kan man kommunicera med någon med motsvarande utrustning
var som helst i världen.

Sedan måste man naturligtvis ha kunskaperna.
Citera
2017-01-03, 21:00
  #10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Gällande kortvågsradio. Är inte det lätt att triangulera, och väldigt dyrt om man ska nå någonstans? Om man sätter det i scenariot att en främmande makt anfallit oss och tydligt vill hindra oss från att kommunicera med omvärlden.

Så dyrt är det inte. Några tusen som redan har nämnts räcker. En svårighet om man vill ha bra räckvidd är dock antennen. De blir ganska otympliga för låga frekvenser. Beroende på ett antal faktorer som ex.vis tid på dygnet, frekvensband, sändareffekt m.m. så är räckvidden varierande men upp till hela världen.
Sedan så kan man givetvis spåras, störas ut o.likn. Så är det i krig.
Citera
2017-01-08, 23:25
  #11
Medlem
Flaskpost
Citera
2017-01-09, 00:18
  #12
Medlem
Jag tror mig veta att det skulle vara mycket svårt att slå ut den infrastruktur som uppehåller routing mot omvärlden. Till detta vill jag bara säga att vi i Sverige har runt ett 10tal operatörer som är hyfsat oberoende av varandra gällandes HW, dock Oklart på hur många Olika som har egna fiber/koppar vägar ut ur landet men det finns nog minst 5 tal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback