9/10
1. The Scorpion King (1991)
2. Jennifer's Body (2009)
3. En Lektion I Kärlek (1954)
8/10
4. The Scorpion King 2: Rise Of A Warrior (2008)
5. Batman V Superman Dawn Of Justice (2016)
6. The Ex (1996)
7. Them (2006)
7/10
8. Shrooms (2006)
9. Jurassic World (2015)
10. A Beautiful Mind (2001)
11. The Animal House (1978)
12. The Legend Of Tarzan (2016)
13. The Jungle Book (2016)
14. 28 Days Later (2002)
6/10
15. The Lincoln Lawyer (2011)
5/10
16. Truman Show (1998)
17. Beck: Roseanna (1967)
18. Såsom I En Spegel (1961)
19. Independence Day: Resurgence (2016)
20. Ben-Hur (2016)
Ute:
Transformers: Revenge Of The Fallen (2009)
Fight Club (1999)
A Nightmare On Elm Street (1984)
En in. I Tennessee Williams-adaptionen The Night of the Iguana (1964) knyter John Huston ihop en säck av både undertryckta och utåtagerade känslor, accepterad sorg och ordentligt skrivna karaktärer. Toppad med spiritualism och garnerad med beröring av för tiden kontroversiella ämnen, ett blont jailbait jag möjligen kunnat ta ett fängelsestraff för och en lesbian (?) i förnekelse samtidigt som den oftast fungerade humorn inte glöms bort blir det med lätthet entré på listan. Well played.
1. Il deserto dei tartari (The Desert of the Tartars, Zurlini, 1976)
2. Incendies (Villeneuve, 2010)
3. Stalker (Tarkovsky, 1979) 4. The Night of the Iguana (Huston, 1964)
5. La ville est tranquille (The Town is Quiet, Guédiguian 2000)
6. Pauline à la plage (Rohmer, 1983)
7. 4 aventures de Reinette et Mirabelle (Rohmer, 1987)
8. Les diaboliques (Clouzot, 1955)
9. Vonarstræti (Life in a Fishbowl, Zophoníasson, 2014)
10. La fille seule (A Single Girl, Jacquot, 1995)
11. Singin' in the Rain (Donen, 1952)
12. Sameblod (Kernell, 2016)
13. Riso amaro (Bitter Rice, De Santis, 1949)
14. Peyton Place (Robson, 1957)
15. La belle noiseuse (Rivette, 1991)
16. The Flight of the Phoenix (Aldrich, 1965)
17. Pather Panchali (Ray, 1955)
18. Ben-Hur (Wyler, 1959)
19. L'emploi du temps (Time Out, Cantet 2001)
20. Um Filme Falado (A Talking Picture, de Oliveira, 2003)
Hejdå, The Big Country (Wyler, 1958).
__________________
Senast redigerad av JefCostello 2017-09-18 kl. 12:59.
Senaste (och hittills den enda) uppdateringen var i januari. Toppfilmerna ligger alltjämt kvar, med någon ändrad position, men nu finns inte längre några filmer med betyg lägre än sju kvar på årets topp 20-lista. Filmerna rangordnas kronologiskt under de enskilda betygen. Kursivt innebär att filmen är ny sedan senaste listan. Nichols börjar bli lite av en favorit - jag borde nog ge Shotgun Stories en ny chans.
10/10
The Tree of Life (2011, Malick)
9/10
Faa yeung nin wa (In the Mood for Love, 2000, Wong)
Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring, 2003, Kim)
Jodaeiye Nader az Simin (A Separation, 2011, Farhadi)
Take Shelter (2011, Nichols)
Drive (2011, Refn)
8/10
La passion de Jeanne d’Arc (1928, Dreyer)
Se7en (1995, Fincher) The Prestige (2006, Nolan)
Margaret (2011, Lonergan)
All Is Lost (2013, Chandor)
Relatos salvajes (Wild Tales, 2014, Szifrón)
7/10
Rope (1948, Hitchcock) Belle de jour (1967, Buñuel)
Festen (1998, Vinterberg)
Melancholia (2011, Trier)
Mud (2012, Nichols)
The Master (2012, P.T. Anderson)
Nightcrawler (2014, Gilroy) Midnight Special (2016, Nichols)
Ut: Goodfellas (Scorsese, 1990), Les quatre cents coups (The 400 Blows, 1959, Truffaut), A Clockwork Orange (1971, Kubrick), Bin-jip (3-Iron, 2004, Kim), The Bourne Supremacy (2004, Greengrass), The Bourne Ultimatum (2007, Greengrass), Bakjwi (Thirst, 2009, Park), Hævnen (In a Better World, 2010, Bier), Under the Skin (2013, Glazer), Busanhaeng (Train to Busan, 2016, Yeon)
__________________
Senast redigerad av Samizdat 2017-09-19 kl. 00:02.
1. Offret (1986) - Tarkovsky
2. The Karate Kid (1984)- Avildsen 3. En kärleks historia (1970) - Andersson
Denna härliga realism känsla som återigen Roy Andersson leverar är så medtagande. Det jag minns mest från filmen är Björn Isfälts fantastiska soundtrack.
4. La La Land (2016) - Chazelle
5. Werckmeister harmóniák (2000) - Tarr, Hranitzky
6. Manchester by the Sea (2016) - Lonergan
7. Kimi no na wa. aka. Your Name (2016) - Shinkai
8. Moana (2016) - Clements, Hall, Musker, Williams 9. Get out (2017) - Peele
10. Biutiful (2010) Iñárritu
11. The Discreet Charm of the Bourgeoisie - Buñuel 12. Soylent green - Amerika år 2022 (1973) - Fleischer
13. Nattvardsgästerna (1963) - Bergman
14. Born on the Fourth of July (1989) - Stone
15. Dong (1998) - Tsai
16. Nocturnal Animals (2016) - Ford
17. Weiner (2016) - Kriegman, Steinberg 18. Wonder Woman - Jenkings (2017)
19. Sommaren med Monika (1953) - Bergman 20. Flight of the navigator (1986) - Kleiser 6/10
Utslagna:
- Finding Dory (2016) - Stanton, MacLane
- Tystnaden (1963) - Bergman
- Arrival (2016) - Villeneuve
- En man som heter Ove (2015) - Holm
- Moonlight (2016) Jenkins
- Escape Plan (2013) - Håfström
5 av 5
1. Manchester by the Sea (2016)
2. A Ghost Story (2017)
2017 års starkaste film, så sjukt jävla vacker, speciell och sorglig film. Som med sin sparsamma dialog, långsamma tempo, och sin utstrålande visuella stil, visar känslor som inte många filmer lyckats med tidigare.
4 av 5
3. Before I Fall (2017)
4. Out of the Blue (1980)
5. 68 Kill (2017)
6. Everybody Wants Some!! (2016)
7. Hacksaw Ridge (2016)
8. Easy Rider (1969)
9. Lev stærkt/ On the Edge (2014)
Kanske inte är en 4 av 5 film, fast med tanke på att jag trodde det skulle vara en Fast and the furious i dansk miljö. Så visar det sig, trots en del snygga bilscener, vara det motsatta och tar egentligen avstånd mot allt som kallas racing. Blev jag positivt överraskad, bra skådespel och en hel del starka emotionella partier.
10. Permanent Record (1988)
3 av 5
11. Personal Shopper (2016)
12. Spetters (1980)
13. I, Daniel Blake (2016)
Godhjärtat film, som både värmer och förbannar en.
14. Straight Time (1978)
15. A Little Romance (1979)
Söt liten bagatell till kärlekshistoria, med en bedårande Diane Lane och en jobbig/överspelande Laurence Olivier.
16. Roadgames (1980)
17. A Patch of Blue (1965)
18. Dances with Wolves (1990)
19. Hope/ So-won (2013)
20. Interview (2007)
Intressant och eggande kammarspel, mellan Sienna Miller och Steve Buscemi
Håll inte måttet
Grand Hotel (2016)
Split (2016)
Sweet Bean/ An (2015)
The Overnight 2015)
The Way of the Gun(2000)
Erosu purasu gyakusatsu (1969) är en djupt stillsam men ändå behaglig och skön film att bara luta sig tillbaka och njuta av dialogerna som för en framåt. En tre timmar lång svartvit skildring av en anarkistisk grupps uppgång och fall i Japan låter kanske inte som det mest spännande att titta på men fotot är riktigt snyggt och kommer man in i filmens tempo/rytm så är det inga problem.
Trudno byt bogom (2013) däremot är nästan en våldtäkt på sinnena med alla de detaljrika smutsiga scenerna och våldet och myllret av personer som trängs och stöter i varandra framför kameran. Definitivt ingen ”skön” film att titta på men ändå på något vänsters vis hypnotisk i hur varje scen är gjord där man inte vet vad som kommer att hända i nästa sekund. Svårt att beskriva, men definitivt en minnesvärd filmupplevelse. Också en tre timmar lång svart-vit utländsk film.
6 donne per l'assassino (1964) känns som en väldigt snygg och välgjord giallo. Inget skitigt eller smutsigt alls utan eleganta miljöer med en maskerad mördare som brutalt tar livet av kvinnorna i filmen. Fotot är visuellt snyggt med användandet av dels färgerna rött och svart men även positionering av kameran/kameravinklarna passar perfekt till varje scen.
Dip huet seung hung (1989) är en svulstig actionfilm där det inte sparas på krutet något alls. Skjuts det så skjuts det så att det märks! Allt eller inget. En härlig film att dra igång en kväll om man är sugen på en hel del action.
4.5/5
1. Sweet Smell of Success (1957)
2. Ordet (1955)
4/5
3. Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (2003)
4. Seppuku (1962) 5. Erosu purasu gyakusatsu (1969)
6. Vredens dag (1943) 7. Trudno byt bogom (2013)
8. Le charme discret de la bourgeoisie (1972)
3.5/5
9. Il Conformista (1970)
10. Pat Garrett & Billy the Kid (1973) 11. 6 donne per l'assassino (1964)
12. C'eravamo tanto amati (1974)
13. Loong Boonmee raleuk chat (2010)
14. El abrazo de la serpiente (2015)
15. The Lobster (2015)
16. Narayama bushikô (1983)
17. Paran daemun (1998)
18. Trois couleurs: Bleu (1993) 19. Dip huet seung hung (1989)
20. La Dolce Vita (1960)
Utslagna: Le notti di Cabiria (1957), Festen (1998), Miracolo a Milani (1951), Fukushû suru wa ware ni ari (1979)
1. The King of Comedy (1982) 5/5
2. Inherit the Wind (1960)
3. Baby Driver (2017)
4. Judgment at Nuremberg (1961)
5. La La Land (2016) 4.5/5
6. Trainspotting (1996)
7. Guess Who's Coming to Dinner (1967)
8. Jagten (2012) 4/5
9. Moonlight (2016)
10. Awakenings (1990)
11. Silence (2016)
12. Hell or High Water (2016) 13. Brokeback Mountain (2005)
Ett känslofyllt drama, som är en klassiker idag. Såg den för första gången efter de tjatat på mig på jobb, och ja... Den är mycket bra. Skådespelet mellan Gyllenhaal och Ledger är fantastiskt, och jag fick öppnat ögonen mer för Ledger. Kanske var Jokern inte bara den enda rollen som visade hans skådespelar talanger.
14. Good Time (2017)
Detta är en av årets bästa filmer. Allt från regin, manuset, kameraarbetet, skådespelarna, musiken är fantastiskt. Allting samarbetar för att skapa denna film som känns unik i dagens samband med andra filmer. Den är otroligt spännande från början till slut, och manuset är väldigt tajt genom att utspela sig under en natt. Där Robert Pattinson säljer vartenda känsla och gör sin bästa insats jag sett honom i. Detta är den typen av film som gör dess genre rättvisa, och jag hoppas innerligt att folk går och ser den. Trots att den inte går upp på för många biografer runt om i landet. Får ni tillfälle att kunna se den, kan jag inte rekommendera den tillräckligt (även ifall den inte är för alla). Filmen är exakt vad dess titel påstår sig vara. Jag hade en ”Good Time”.
15. The Lost City of Z (2017)
16. Logan (2017)
17. Get Out (2017)
18. The Fifth Element (1997) 19. Elevator to the Gallows (1958)
Tajt och spännande fransk film-noir när den är som bäst. Jag gillade hur alla de olika historierna hade en sammankoppling i slutet, och musiken var ju helt enastående. Tillsammans med det svart och vita, och skuggorna och nattljuset var det som gjort för varandra.
20. The Big Sick (2017)
Det är så här en romcom bör göras. Kemin mellan de två huvudpersonerna är söt och jag blev engagerad i deras historia. Humorn var rolig, men det var de dramatiska stunderna och hur de två skådespelarna agerade mot varandra som gjorde filmen för mig. Ett måste för alla romcom fans.
Utslagen:
War for the Planet of the Apes (2017)
Spider-Man: Homecoming (2017)
Wonder Woman (2017)
Ghost in the Shell (1995)
9/10
1. The Scorpion King (1991)
2. The Jungle Book (2016)
3. Jennifer's Body (2009)
4. En Lektion I Kärlek (1954)
8/10
5. The Scorpion King 2: Rise Of A Warrior (2008)
6. Batman V Superman Dawn Of Justice (2016)
7. The Ex (1996)
8. Them (2006)
7/10
9. Shrooms (2006)
10. Jurassic World (2015)
11. A Beautiful Mind (2001)
12. The Animal House (1978)
13. The Legend Of Tarzan (2016)
14. 28 Days Later (2002)
6/10
15. The Lincoln Lawyer (2011)
5/10
16. Truman Show (1998)
17. Beck: Roseanna (1967)
18. Såsom I En Spegel (1961)
19. Independence Day: Resurgence (2016)
20. Ben-Hur (2016)
En ny titel i form av L'argent, och dessutom flyttar jag (efter att ha sett om den inte mindre än fyra gånger) upp I fjol i Marienbad till fullpoängarna.
1. Sans Soleil (Marker, 1983) 10/10
2. Sátántangó (Tarr, 1994)
3. L'Année dernière à Marienbad (Resnais, 1961)
4. Faa yeung nin wa (Kar-wai, 2000)
5. Pather Panchali (Ray, 1955) 9/10
6. L’Atalante (Vigo, 1934)
7. Les Enfants du Paradis (Carné, 1945)
8. Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce 1080 Bruxelles (Akerman, 1975)
9. Un homme qui dort (Perec/Gueysanne, 1974)
10. Gertrud (Dreyer, 1964)
11. Kárhozat (Tarr, 1988)
12. Nattlek (Zetterling, 1966)
13. Ikiru (Kurosawa, 1952) 8/10
14. Le Samouraï (Melville, 1967)
15. La Grande Illusion (Renoir, 1937)
16. Der siebente Kontinent (Haneke, 1989)
17. Nocturnal Animals (Ford, 2016) 18. L'argent (L’Herbier, 1928)
19. The Long Goodbye (Altman, 1973)
20. Belle de Jour (Buñuel, 1967)
Nu var det typ 1.5 månad sen jag såg denna film som kvalar sig in i listan. Försöker annars uppdatera när jag har minst 2 filmer. Men sett så många mediokra bra men inga mästerverk. Så känner äsch uppdaterar ändå. Detta gör att den sista 8an är ute och nu är det enbart 9 och uppåt som gäller för att komma in i listan. Så blir tufft för filmer att kvala in. Men hoppas att minst 2-3 nya filmer kommer in innan årets slut.
1 The artist 2011 10/10
2 The day the earth stood still 1951 10/10
3 Gone girl 2014 9.5/10
4 Hacksaw ridge 2016 9.5/10
5 Logan 9/10 2017 9.5/10
6 Spider-man Homecoming 2017 9.5/10
7 Witness for the prosecution 1956 9.5/10
8 Babam ve oglum 2005 9/10
9 Ninotchka 1939 9/10
10 I saw the devil 2010 9/10
11 The treasure of sierra madre 9/10 1948
12 Moana 2016 9/10
13 Moonlight 2016 9/10
14 Clue 1985 9/10
15 Split 2016 9/10
16 Gravity 2013 9/10 17 Dave made a maze 2017 9/10
Min årets the swiss army man. En bisarr film om en man som bygger en labyrint i sitt vardagsrum gjord av pappkartonger. Men han kommer vilse inuti den och hans vänner måste gå in och rädda honom. De upptäcker att labyrinten har kommit till liv och det är farligt att försöka ta sig ut. Var underhållande rakt igenom, har ett stort klagomål
De teasade med flera dödsfällor men enbart 2-3 pers dog. ett par i filmen som kunde dödas på något underhållande vis bara försvann. Så kändes som de missade några möjligheter.
Men annars en mycket sevärd film
18 Death note ( Desu nôto) 2006 9/10
19 The fly 1958 9/10
20 Dr caligari 1920 9/10
Årtal
1900-
20 1
30 1
40 1
50 3
80 1
20-
00 2
10 12
Filmer som är/har varit med i listan 67
ute Dunkirk, Baby driver, Get out, The man without a past, Guardians of the galaxy vol 2, Lion , A beautiful mind, Noctular animals,The bridge over river kwai, The house on the haunted hill, The haunting, Elle, On the water front ,The great escape ,the fighter, Ben-Hur,Das Boot, Skönheten och odjuret, Akira ,8 1/2,Westside story,Queen christina ,Panic room, Chicago, M,Passengers,Bronson, Shadow of a doubt, Star wars rouge one, Deep water horizon, Loving,Aliens,101 åringen som smet från notan, fences, Fantastic beast and where to find them, Smultronstället,Hidden figures, Manchester by the sea, Sully,La la land ,Bullit, Såsom i spegeln, Sommarnattens leende, A street car named desire ,When a women ascends the stairs, Jack reacher 2, Trolls.
__________________
Senast redigerad av Captinhero 2017-10-10 kl. 12:07.
5/5
1. The King of Comedy (1982)
2. Inherit the Wind (1960) 3. Blade Runner 2049 (2017)
I sin helhet är Blade Runner 2049 den värdiga uppföljaren till originalet från 1982. Allting är nästintill perfekt. Allt från regin, skådespelarna, fotot, musiken. Det är konst på hög nivå och varför man går på bio och ser film. Den vidareutvecklar karaktären Deckard, samtidigt som vi får en ny huvudperson att följa i ‘K’, som själv får en story arc. Trots att det är en uppföljare och för att förstå en del detaljer i handlingen måste man ha sett första. Så är det fortfarande en film som står på egna ben. Den skapar något nytt inom Blade Runner världen, men håller sig ändå trogen till dess rötter. Den är inte felfri, den har lite små problem med några småsaker i handlingen. Men det går inte att neka att detta kommer bli en framtida klassiker. Ett bristfälligt mästerverk!
4. Baby Driver (2017)
5. Judgment at Nuremberg (1961) 4.5/5
6. La La Land (2016)
7. Trainspotting (1996)
8. Guess Who's Coming to Dinner (1967) 4/5
9. Jagten (2012)
10. Moonlight (2016)
11. Awakenings (1990)
12. Silence (2016)
13. Hell or High Water (2016) 14. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)
I sin helhet är detta en fantastisk film på många sätt och vis. Den är fylld med färgrika karaktärer. Som stärks ännu mer av det skarpt skrivna manuset och miljön de sätter oss i. Den lilla tysta staden där ingenting händer. Frances McDormand gör hennes bästa insats tillsammans med Marge karaktären från Fargo här. Karaktären Mildred är en av mina nya favoritkaraktärer i en film på ett bra tag. Hon är en vardaglig hjälte. Genom att vara den icke så perfekta modern, som gör lite olagliga saker. Men som vi alla supportar till 100%. Alla andra skådespelare gör fantastiskt ifrån sig, samt deras respektive karaktärer. Allt från Sam Rockwells utveckling från rasistisk polis som inte bryr sig, till en polis som börjar tänka om lite i banorna. Inte bara inom sitt arbete, utan som person. Till Peter Dinklage karaktär som bryr sig allt för mycket om Mildred. Detta är ingen film om att lösa ett mord. Detta är en film om färgrika karaktärer i en liten stad, där tre skyltar vänder upp och ner på vardagen.
15. Brokeback Mountain (2005) 16. The Shape of Water (2017)
I sin helhet är The Shape of Water en visuell film om kärlek och utstötta människor. En kärlek mellan två varelser från olika världar, men som finner varandra med hjälp av teckenspråk. En simpel gest, men ett genialiskt steg av Guillermo del Toro. Kommunikationen här blir då utan ljud och vi hör bara musik. Kroppsspråket blir viktigt och det känns som man ser en stumfilm ibland. Det hela är som ett kärleksbrev till både stumfilmer och 50-talets kärlek, musikal och monsterfilmer i ett. Något som hade kunnat gå så fel, blir så rätt. Det visuella är otroligt vackert. Samtidigt som skådespelarna gör trovärdiga insatser. Sally Hawkins visar verkligen sina talanger här, och kan verkligen leda en film. Visst är där en och annan stereotypisk karaktär med. Men i det stora hela är det svårt att inte bli förälskad i denna filmen. Det märks att Guillermo del Toro älskar sina varelser, och älskar film. Det märks tydligt här.
17. Good Time (2017)
18. The Lost City of Z (2017)
19. Logan (2017)
20. Get Out (2017)
Utslagna:
The Fifth Element (1997)
Elevator to the Gallows (1958)
The Big Sick (2017)
Ett gäng filmer har avverkats sedan sist, men tyvärr har få av filmerna varit riktigt bra. Det är knepigt att ta sig in på listan nu, vilket har följden att några klart sevärda rullar hamnar precis utanför. Jag tänker då på Das Experiment, Green Room och Wind River.
1. The Handmaiden (Ah-ga-ssi, Chan-wook Park, 2016)|#31| 5/5
2. Sunset Boulevard (Billy Wilder, 1950)|#27| 5/5
3. Den blodiga långfredagen (The long good friday, John Mackenzie, 1980)|#39| 5/5
4. Medan vi faller (Le haine, Mathieu Kassovitz, 1995)|#4| 4/5
5. Kocken, tjuven, hans fru & hennes älskare (The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover, Peter Greenaway, 1989)|#29| 4/5
6. Gatans lag (Thief, Michael Mann, 1981)|#25| 4/5
7. Chaser (Chugyeogja, Hong-jin Na, 2008)|#40| 4/5
8. Konspirationen (The spanish prisoner, David Mamet, 1997)|#16| 4/5
9. Änglarnas stad - Los Angeles (To live and die in L.A., William Friedkin, 1985)|#37| 4/5
10. A Most Violent Year (J.C. Chandor, 2014)|#45| 4/5
11. Train to Busan (Busanhaeng, Sang-Ho Yeon, 2016)|#9| 4/5 12. Berätta inte för någon (Ne le dis à personne, Guillaume Canet, 2006)|#58| 4/5
Berätta inte för någon är en mycket spännande thriller på ett klassiskt tema. En fransk läkare får misstankar riktade mot sig, när två kroppar hittas i närheten av dennes hem. För att rentvå sitt namn börjar han själv nysta i vad som har hänt. Twistarna står som spön i backen, men det blir aldrig korkat, även om storyn är invecklad. Rekommenderas till alla som tycker om ett gott mysterie ibland!
13. Possession (Andrzej Zulawskij, 1981)|#17| 4/5
14. Runaway Train (Andrei Konchalovsky, 1985)|#6| 4/5
15. Mother (Madeo, Joon Ho Bong, 2009)|#5| 4/5
16. Mysteriet von Bülow (Reversal of fortune, Barbet Schroeder, 1990)|#50| 4/5 17. Rösten från andra sidan (Don't look now, Nicolas Roeg, 1973)|#72| 4/5
Donald Sutherland och skräck tycks vara en riktigt bra kombo, för även om inte den här filmen var riktigt lika stark som Invasion of thr body snatchers, så bjöd den på mycket obehag, originalitet och oväntade vändningar i storyn. I filmens inledning upplevde jag den stundtals som daterad och småseg, men sakta men säkert blir den allt intensivare. En film som man minns!
18. Baby Driver (Edgar Wright, 2017)|#66| 4/5
Baby Driver är en actionkomedi som är alldeles utmärkt underhållning för stunden. Bäst är filmen när den koncentrerar sig på just action och humor, för den tappar i tempo och intresse under skildringen av kärlekshistorien mellan vår flyktbilsförare och en servitris.
19. Joint Security Area (Gongdong gyeongbi guyeok JSA, Chan-wook Park, 2000)|#41| 4/5 20. Margin Call (J.C. Chandor, 2011)|#53| 4/5
Margin Call är en intressant skildring av finanskrisens tidiga skeden inifrån en investmentbank. Genomgående högklassigt skådespel och tät stämning. Filmen ställer intressanta frågeställningar om egoism och ekonomi utan att hamra in poängerna med en slägga.
De filmer som sparkas ur listan är denna gång:
En iskall jävel (Kraftidioten, Hans Petter Moland, 2014)
Shotgun stories (Jeff Nichols, 2007)
Jakten på Alfredo Garcias huvud (Bring me the head of Alfredo Garcia, Sam Peckinpah, 1974)
Wake in fright (Ted Kotcheff, 1971)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Stöd Flashback
Swish: 123 536 99 96Bankgiro: 211-4106
Stöd Flashback
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!