2017-01-03, 23:59
Medlem
Elementarts avatar
Om du vill bli av med dem så kan du ju säkert bli det, i värsta fall kan man alltid skänka bort dem på olika sidor. Men vissa filmer är ju svåra att få tag på idag och kan säkert gå upp i värde.
Senast redigerad av Elementart 2017-01-04 kl. 00:02.
Citera
2017-01-04, 02:38
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ja.
Jag håller med dig. Samlarvärdet på vhs-filmer, dvder, laserdiscskivir, lp, cd etc går i vågor. Det finns ingen anledning att slänga sina dvd-filmer. Tar de för mycket plats är det ju bara att förvara dem i tätt förslutna lådor i källaren. När värdet går upp säljer man skivorna eller kansje ger bort till någon samlande bekant.
Citera
2017-01-04, 02:46
Medlem
Du ska behålla dem för du har dem i fodralen som är snygga och ärligt köpta, jag har/hade ett gäng som jag la i en flyttkartong för jag slänger dem aldrig, det får mina barn göra när jag är död.
Citera
2019-06-13, 15:33
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag håller med dig. Samlarvärdet på vhs-filmer, dvder, laserdiscskivir, lp, cd etc går i vågor. Det finns ingen anledning att slänga sina dvd-filmer. Tar de för mycket plats är det ju bara att förvara dem i tätt förslutna lådor i källaren. När värdet går upp säljer man skivorna eller kansje ger bort till någon samlande bekant.

Ajdå, jag gav nyligen bort en låda med dvd-filmer till secondhand och under vhs-döden, slängdes minst två flyttlådor.
Vid bägge tillfällen har flytt varit orsaken.

Jag har dock sparat några dvd-filmer samt ursprungstrilogin av Star Wars i originalutgåva på VHS som dessvärre är sönderspelade.

Visst kan nostalgiska samlare lägga en slant på vissa vhs-filmer, det betvivlar jag inte.
Men det är ingen fröjd för ögonen att se på vhs-filmer. Speciellt inte sönderspelade Star Wars -filmer där Han Solo ibland får dubbla huvuden.
Citera
2019-06-14, 15:48
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ajdå, jag gav nyligen bort en låda med dvd-filmer till secondhand och under vhs-döden, slängdes minst två flyttlådor.
Vid bägge tillfällen har flytt varit orsaken.

Jag har dock sparat några dvd-filmer samt ursprungstrilogin av Star Wars i originalutgåva på VHS som dessvärre är sönderspelade.

Visst kan nostalgiska samlare lägga en slant på vissa vhs-filmer, det betvivlar jag inte.
Men det är ingen fröjd för ögonen att se på vhs-filmer. Speciellt inte sönderspelade Star Wars -filmer där Han Solo ibland får dubbla huvuden.

Ofta är det utgåvor som folk är ute efter, inte för att titta på dom utan för att ha dom i samlingen, likdant med tv spel de som köper Lejonkungen till NES i bra skick svensksålt gör det knappast för att det är ett fantastiskt spel
Citera
2019-06-14, 15:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Ofta är det utgåvor som folk är ute efter, inte för att titta på dom utan för att ha dom i samlingen

Så är det ju, som med de svenska Video Invest-släppen på VHS, men det är väl samtidigt en investering att köpa de eftertraktade kassetterna ifall man någon gång blir i behov av snabba pengar och kan sälja vidare.

Har väl själv en del filmer i samlingen (på DVD) som kan anses som värdefulla i någon mån, inga speciella rariteter direkt men helt kul att ha OOP-filmer i samlingen. Inga som helst planer i nuläget på att varken slänga filmer ur min samling eller sälja vidare.
Citera
2019-06-14, 16:00
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Så är det ju, som med de svenska Video Invest-släppen på VHS, men det är väl samtidigt en investering att köpa de eftertraktade kassetterna ifall man någon gång blir i behov av snabba pengar och kan sälja vidare.

Har väl själv en del filmer i samlingen (på DVD) som kan anses som värdefulla i någon mån, inga speciella rariteter direkt men helt kul att ha OOP-filmer i samlingen. Inga som helst planer i nuläget på att varken slänga filmer ur min samling eller sälja vidare.

Själv sparar jag bara på sånt som jag gillar oavsett vad det gäller för nåt, är det nåt oavsett om det är värt en tusing eller en lusing så får någon annan ta hand om det har inte plats för saker jag inte gillar
Citera
2019-06-14, 16:03
Medlem
Helt vanliga DVD-filmer kommer inte att stiga något nämnvärt i värde. De har massproducerats så hårt att marknaden är överflödad.
Citera
2019-06-14, 16:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Själv sparar jag bara på sånt som jag gillar oavsett vad det gäller för nåt, är det nåt oavsett om det är värt en tusing eller en lusing så får någon annan ta hand om det har inte plats för saker jag inte gillar

Jo jag är likadan, man köper ju sådant som man tycker om eller som ser intressant ut på förhand. Värdet på andrahandsmarknaden är ju sekundärt, men ibland sitter jag på Tradera eller i Facebookgrupper för att få en fingervisning om vad vissa utgåvor kan gå loss på. Men ja, det är mera för egen skull och så, inte i syfte till att säljas.
Citera
2019-06-14, 18:09
Medlem
InnesIs avatar
Att förutspå vad som kommer vara värt mycket i framtiden är svårt även om det idag ter sig otroligt att DVD-filmer kommer ha något större värde. Men hursomhelst borde du inte slänga filmerna. Antingen behåller du dem men i källaren eller på vinden. Eller så säljer du dem eller skänker dem till Myrorna. Dumt att kasta bort något som någon faktiskt kan uppskatta.
Citera
2019-06-15, 17:53
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Har också några OOP-utgåvor i min samling, alltid trevligt. Ska man spekulera lite så tror jag att vissa tidiga DVD utgåvor kan stiga i värde i framtiden, framför allt på äldre filmer. En del tidiga utgåvor var inte lika remastrade som senare diton och kan i vissa fall vara mer "lik" originalsläppet på bio eller motsvarande. Många är inte medvetna om att en del äldre filmer är helt sönder remastrade i nyare utgåvor. Framför allt när det gäller ljudmixen där vissa bakgrundsljud eller bakgrundsdialoger är helt borttagna i vissa fall. Tycker också att en del nyare utgåvor förstört upplevelsen med ljusfilter och färgtoner som ser överdrivna och konstgjorda ut.

En del laserdisc-utgåvor är svindyra pga att det är dessa som är mest lika "biosläppet" av alla utgåvor, DVD, blu-ray eller vilket som.
Citera
2019-06-15, 21:39
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Jo jag är likadan, man köper ju sådant som man tycker om eller som ser intressant ut på förhand. Värdet på andrahandsmarknaden är ju sekundärt, men ibland sitter jag på Tradera eller i Facebookgrupper för att få en fingervisning om vad vissa utgåvor kan gå loss på. Men ja, det är mera för egen skull och så, inte i syfte till att säljas.

När det gäller film så brukar jag oftast byta in det jag inte vill ha kvar på en skivaffär i Örebro och på det sättet få byte i form av annat istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in