Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-02, 13:01
  #1
Avstängd
Herrevadsbro1251s avatar
Laddningen exploderade på måndagsmorgonen på ett myllrande torg i Bagdad.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-38488091

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24187665.ab

Betydligt fler och värre terrordåd har skett i Irak senaste dagarna än det i Turkiet, men det rapporteras ändå knapphändigt om det i västmedia.
Citera
2017-01-02, 13:10
  #2
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrevadsbro1251
Laddningen exploderade på måndagsmorgonen på ett myllrande torg i Bagdad.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-38488091

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24187665.ab

Betydligt fler och värre terrordåd har skett i Irak senaste dagarna än det i Turkiet, men det rapporteras ändå knapphändigt om det i västmedia.

Jag är enig med dig här. Små notiser och inga jätterubriker då de sker i Irak. Helt sjukt
Citera
2017-01-02, 15:05
  #3
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Små notiser och inga jätterubriker då de sker i Irak. Helt sjukt
Nej, det är inte helt sjukt, det finns flera skäl, och det vet ni.

Hur som helst, trist att IS inte har raderats från jordens yta än.
Citera
2017-01-02, 15:15
  #4
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Nej, det är inte helt sjukt, det finns flera skäl, och det vet ni.

Hur som helst, trist att IS inte har raderats från jordens yta än.

JAG tycker att det är både sjukt och smaklöst då jag tycker att liv i Bagdad är lika mycket värda som alla andra liv som gått till spillo tack vare de här idioterna.

Ja det är förjävligt att de inte raderats från jordens yta. Det sista som överger oss är hoppet...
Citera
2017-01-02, 15:19
  #5
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
JAG tycker att det är både sjukt och smaklöst då jag tycker att liv i Bagdad är lika mycket värda som alla andra liv som gått till spillo tack vare de här idioterna.
De kan vara lika mycket värda utan att ha samma nyhetsvärde. I Turkiet är det inte krig (än), i Irak har det varit krig till och från i snart femton år (om inte mer). Geografisk närhet och annat påverkar också nyhetsvärdet.
Citat:
Ja det är förjävligt att de inte raderats från jordens yta. Det sista som överger oss är hoppet...
Man kan ju dock undra hur irakierna tänker. I BBC:s artikel står det att självmordsbombaren alltså lurat till sig ett trettiotal personer till sin bil genom att påstå att det fanns jobbmöjligheter. Är de inte försiktigare nu för tiden? Mer misstänksamma?
Citera
2017-01-02, 15:20
  #6
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
JAG tycker att det är både sjukt och smaklöst då jag tycker att liv i Bagdad är lika mycket värda som alla andra liv som gått till spillo tack vare de här idioterna.

Ja det är förjävligt att de inte raderats från jordens yta. Det sista som överger oss är hoppet...

Det är inte alls konstigt att det blir färre rubriker när det sker i Irak. Sådana här attacker sker på daglig basis i Mellanöstern och det har det gjort långt innan IS bildades så då skulle man fått ha krigsrubriker varje dag.
Citera
2017-01-02, 15:25
  #7
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
De kan vara lika mycket värda utan att ha samma nyhetsvärde. I Turkiet är det inte krig (än), i Irak har det varit krig till och från i snart femton år (om inte mer). Geografisk närhet och annat påverkar också nyhetsvärdet.

Man kan ju dock undra hur irakierna tänker. I BBC:s artikel står det att självmordsbombaren alltså lurat till sig ett trettiotal personer till sin bil genom att påstå att det fanns jobbmöjligheter. Är de inte försiktigare nu för tiden? Mer misstänksamma?

Jag slogs av samma tanke, jag upplever mig själv som extremt misstänksam och försiktig hela tiden här i Turkiet. Just då dåd skett så får jag ångestliknande känslor och funderar på att flytta härifrån. Jag har slutat att åka buss, åker inte på väldigt trafikerade vägar då jag åker taxi, använder en och samma taxi hela tiden.. kan inte han köra mig så är jag hemma alt går. Jag undviker marknaderna som förut var en underbar uppelevelse av dofter, färger och intryck. Utflykter är ett minne blott till större turistattraktioner, polisstationer och myndighetetsinstanser upplever jag som otäckt att besöka "man vet aldrig..." Bara tanken på att flyga på besök till familjen i Sverige är skrämmande, då man måste vistas på en flygplats...

Inser att terrorn vunnit över mig, då jag själv fänglsar mig så att säga. Då har jag inte ens upplevt ett dåd öga mot öga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback