Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-02, 13:00
  #1
Medlem
Limmpss avatar
Har 2x12 gas gpp med ett ground zero slutsteg(kommer inte ihåg hur många watt det ligger på men är ett rejält steg som klarar att driva det). Har även 2st extra batterier.

När jag spelar baslåtar och höjer volymen lite så basar det på rejält men efter några sekunder tonat basen ner väldigt mycket och ibland slutar dom även spela helt. Har kollat så att slutsteget inte går in i protect,så allt ser bra ut bara att basen slutar spela och det är inte steget som slår ifrån.

Detta händer även på väldigt låga volymer att basarna slutar spela. kollade så att batterierna var laddade och det var dom till 3/4.

Problemet uppstod efter att jag bytte låda till en som är rätt avstämd för gpp basarna. Innan hade jag för små portar i lådan.

Alla kablar sitter som dom ska och det verkar som att dom får tillräckligt med ström så jag förstår inte riktigt vad det är som orsakar detta.

Någon som har några idéer på vad det kan vara?

Mvh
Citera
2017-01-02, 13:05
  #2
Medlem
mainfurers avatar
Låter som du får wakuum i lådan, funkar det efrer nån minut? Kan ju va glappa sladdar
Citera
2017-01-02, 13:07
  #3
Medlem
mainfurers avatar
Går basarna baklänges? Kollat det med ett 1.5 volt batteri?
Citera
2017-01-02, 13:08
  #4
Medlem
Jag hade ju börjat med att kolla alla kablar, ev klapp i säkringshållaren
Citera
2017-01-02, 13:17
  #5
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julbelysning1
Jag hade ju börjat med att kolla alla kablar, ev klapp i säkringshållaren

Ja - jordfel med följden spänningsfall är ett klassiskt problem med "hemmamekade" stereobyggen. Hur ser jordkabel och jordpunkt ut? Rena och fina ytor på anslutningar? Grovlek på kabel?
Citera
2017-01-02, 13:44
  #6
Medlem
Limmpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Låter som du får wakuum i lådan, funkar det efrer nån minut? Kan ju va glappa sladdar


Ja precis efter ca 10sek börjar det spela igen, har det med vakuum att höra då? Och hur löser man det isåfall?
Citera
2017-01-02, 13:45
  #7
Medlem
Limmpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Går basarna baklänges? Kollat det med ett 1.5 volt batteri?

Det är möjligt att jag har satt kablarna så att det slår baklänges nu när du säger det!
Citera
2017-01-02, 13:47
  #8
Medlem
Limmpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ja - jordfel med följden spänningsfall är ett klassiskt problem med "hemmamekade" stereobyggen. Hur ser jordkabel och jordpunkt ut? Rena och fina ytor på anslutningar? Grovlek på kabel?

Jordkabel och jord punkt är bra. 25mm2 kabel är det. Känns dock konstigt att det är jorden som ställer till det när det hela började när jag bytte låda.
Citera
2017-01-02, 14:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limmps
Ja precis efter ca 10sek börjar det spela igen, har det med vakuum att höra då? Och hur löser man det isåfall?
Vakuum i en portad låda? Hur tänker ni nu?
Citera
2017-01-02, 14:09
  #10
Medlem
Hur har du kopplat basarna? Vilken impedans?
Citera
2017-01-02, 14:24
  #11
Medlem
Limmpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hur har du kopplat basarna? Vilken impedans?

Bryggade, 2 ohm
Citera
2017-01-02, 14:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limmps
Bryggade, 2 ohm
Hur många basar (4 ohm?) till hur många kanaler?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback