Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-02, 02:50
  #1
Medlem
maxorrs avatar
Go daa!

Ja jag definerar dessa två ord Mjukkaka och Gó Bit som en mjuk bakelse eller bulle.
Dvs inte kakor...

Ja till frågan, kan man frysa in tex Dammsugare, Äppelmazarin, Muffins, Kaffebit,. Jag ha gjort det förr såklart och det har funkat bra tycker jag .....men vad tycker ni ??

1. Hur länge håller det sig i frysen?
2. Ska man om-förpacka dom till en bättre påse, burk för frysningen?

Beräkna att det är färdiggjort typ Delicato märket och sortimentet som är nära utgånget bäst före datum tex men även nytt eller några månader kvar

Tack för hjälpen !
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-01-02 kl. 02:52.
Citera
2017-01-02, 06:15
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Går utmärkt att frysa någon månad eller så. Packa om i fryspåsar rekommenderas.
Bakelser med vispad grädde går att frysa, men försämras snabbare.
Citera
2017-01-02, 07:10
  #3
Medlem
Meminisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Går utmärkt att frysa någon månad eller så. Packa om i fryspåsar rekommenderas.
Bakelser med vispad grädde går att frysa, men försämras snabbare.
blir inte det en sölig pöl när det tinar?
Citera
2017-01-02, 10:59
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meminisse
blir inte det en sölig pöl när det tinar?
Jag har fryst in hembakade gräddtårtor, har funkat utmärkt. Däremot så måste jag nog vid eftertanke reservera mig för industriprodukter. Dessa har ju en massa förtjockningsmedel etc i sig, så de kanske inte tål frysning. Men dammsugare, negerbollar etc. har jag fryst in (Delicatos) med mycket gott resultat. Märks inte alls att de varit frysta.
Citera
2017-01-04, 21:16
  #5
Medlem
maxorrs avatar
Tackar för svaren men verkar som ingen är direkt insatt i detta i detalj på just hållbarhet av lite olika mjukkakor och ev så luftfri påse som möjligt för frysförvaring (vaccum) eller annat sätt
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-01-04 kl. 21:18.
Citera
2017-01-04, 21:17
  #6
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har fryst in hembakade gräddtårtor, har funkat utmärkt. Däremot så måste jag nog vid eftertanke reservera mig för industriprodukter. Dessa har ju en massa förtjockningsmedel etc i sig, så de kanske inte tål frysning. Men dammsugare, negerbollar etc. har jag fryst in (Delicatos) med mycket gott resultat. Märks inte alls att de varit frysta.

Frysta tårtor köper man ju på ICA och Konsum vilken dag som helst?
Citera
2017-01-04, 21:35
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Frysta tårtor köper man ju på ICA och Konsum vilken dag som helst?

Ja, precis. Och även tårtor man gör hemma går utmärkt att frysa. Däremot industritillverkade tårtor som inte säljs frysta kan i alla fall jag inte garantera att de klarar en frysning bra, kanske något förtjockningsmedel etc. som ställer till det vid frysning. Fan vet, går bara att få reda på om man testar antar jag. Ovispad grädde exempelvis (ej så vanligt på tårtor, vispad grädde klarar sig utmärkt) blir grynig vid infrysning ex.vis.

Tårtorna kan innehålla gelatin, och gelatin verkar inte gilla frysning så bra. Har erfarenhet genom att jag kokat hemkokt kalvsylta, och fryst in. Vid upptining var syltan rinnig och som soppa, bara att slänga. Den delen av batchen jag inte frös in, var utmärkt.
Citera
2017-01-08, 17:10
  #8
Medlem
maxorrs avatar
Får kolla med tillverkaren Delicato ang deras produkter som frysning vänliga, och hållbarheten därefter i fryst tillstånd, samt tillräcklig förslutning, återkommer.
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-01-08 kl. 17:14.
Citera
2017-01-08, 17:15
  #9
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, precis. Och även tårtor man gör hemma går utmärkt att frysa. Däremot industritillverkade tårtor som inte säljs frysta kan i alla fall jag inte garantera att de klarar en frysning bra, kanske något förtjockningsmedel etc. som ställer till det vid frysning. Fan vet, går bara att få reda på om man testar antar jag. Ovispad grädde exempelvis (ej så vanligt på tårtor, vispad grädde klarar sig utmärkt) blir grynig vid infrysning ex.vis.

Tårtorna kan innehålla gelatin, och gelatin verkar inte gilla frysning så bra. Har erfarenhet genom att jag kokat hemkokt kalvsylta, och fryst in. Vid upptining var syltan rinnig och som soppa, bara att slänga. Den delen av batchen jag inte frös in, var utmärkt.

Ja det stämmer nog riktigt bra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback