Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-01, 19:21
  #1
Medlem
Är sugen på att prova på lite elgitarr men har inte lust att lägga ner någon stor summa, finns det någon elgitarr med förstärkare under 2000kr?

T.ex detta, är det något att ha eller bara ren skit?: Elgitarr
Citera
2017-01-01, 19:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratzy
Är sugen på att prova på lite elgitarr men har inte lust att lägga ner någon stor summa, finns det någon elgitarr med förstärkare under 2000kr?

T.ex detta, är det något att ha eller bara ren skit?: Elgitarr


Välj hellre Thomann.de.

Större urval och bättre priser.

Edit:Länk;https://www.thomann.de/se/gitarrenset.html
__________________
Senast redigerad av ujhs 2017-01-01 kl. 19:27.
Citera
2017-01-01, 19:25
  #3
Medlem
Går säkert att spela på, men det är ju inga bra saker alls.
Citera
2017-01-01, 19:27
  #4
Medlem
profanum.vulguss avatar
Köp något kit på blocket! Det är många som köper prylar som förblir oanvända och sedan säljs till halva priset.
Citera
2017-01-01, 23:04
  #5
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratzy
Är sugen på att prova på lite elgitarr men har inte lust att lägga ner någon stor summa, finns det någon elgitarr med förstärkare under 2000kr?

T.ex detta, är det något att ha eller bara ren skit?: Elgitarr



Det går att få skapliga grejer, men frågan är om ett paket är det bästa?

Gitarren jag länkar till har jag själv, och den är helt ok, och klart prisvärd. Förstärkare vet jag inte så mycket om i prisklassen, så där kanske någon annan har något bättre förslag. Detta ska dock duga att komma igång med såpass att man märker om man tycker att det är kul.

Gitarr: https://www.thomann.de/se/fender_squ...hs_b_stock.htm

Förstärkare: https://www.thomann.de/se/roland_micro_cube_gx_rd.htm

Det blir visst lite över 2000 spänn.
Citera
2017-01-03, 08:07
  #6
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratzy
Är sugen på att prova på lite elgitarr men har inte lust att lägga ner någon stor summa, finns det någon elgitarr med förstärkare under 2000kr?

T.ex detta, är det något att ha eller bara ren skit?: Elgitarr
Ett välkänt problem med billiga elgitarren är ju frågan om Stränghöjd.

Och om stränghöjden är för hög, så blir det svårt och jobbigt att spela. Det är ett problem eftersom det lätt kan reducera det annars lustfyllda med spelandet.

Det Finns naturligtvis billiga elgitarren som är lättspelade också, men om man köper ospelad gitarr från internet så finns risken där.
Därför är det ändå bäst att köpa från butik, där man kan spela och prova.

Förstärkare osv, det kan du handla över internet såklart, men köp gärna gitarren från butik eller från en annons där du kan komma hem till försäljaren och provspela.

Eller - åk till gitarrbutiken och provspela på flera olika gitarrer, så att du lär dig skillnaden mellan höga strängar och låga strängar.
Gör Åtminstone det.
Citera
2017-01-03, 09:10
  #7
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ett välkänt problem med billiga elgitarren är ju frågan om Stränghöjd.

Och om stränghöjden är för hög, så blir det svårt och jobbigt att spela. Det är ett problem eftersom det lätt kan reducera det annars lustfyllda med spelandet.

Det Finns naturligtvis billiga elgitarren som är lättspelade också, men om man köper ospelad gitarr från internet så finns risken där.
Därför är det ändå bäst att köpa från butik, där man kan spela och prova.

Förstärkare osv, det kan du handla över internet såklart, men köp gärna gitarren från butik eller från en annons där du kan komma hem till försäljaren och provspela.

Eller - åk till gitarrbutiken och provspela på flera olika gitarrer, så att du lär dig skillnaden mellan höga strängar och låga strängar.
Gör Åtminstone det.

Fast stränghöjden är justerbar, om det är ett problem så handlar det om dålig dragstång och sadelmekanik, vilket jag inte märkt skulle vara ett problem på billiga gitarrer.

Då är det större problem med träet som inte har fått torka ordentligt och har därmed kan exempelvis, hals ändra sig ofta. Dålig klang i träet eller pissig elektronik/mikrofoner.
Citera
2017-01-03, 20:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ett välkänt problem med billiga elgitarren är ju frågan om Stränghöjd.

Och om stränghöjden är för hög, så blir det svårt och jobbigt att spela. Det är ett problem eftersom det lätt kan reducera det annars lustfyllda med spelandet.

Det Finns naturligtvis billiga elgitarren som är lättspelade också, men om man köper ospelad gitarr från internet så finns risken där.
Därför är det ändå bäst att köpa från butik, där man kan spela och prova.

Förstärkare osv, det kan du handla över internet såklart, men köp gärna gitarren från butik eller från en annons där du kan komma hem till försäljaren och provspela.

Eller - åk till gitarrbutiken och provspela på flera olika gitarrer, så att du lär dig skillnaden mellan höga strängar och låga strängar.
Gör Åtminstone det.

Thomanns gitarrer brukar vara hyfsat injusterade, men de är några hundralappar dyrare än Ebay-gitarrer.....en väl motiverad prisskillnad.
Citera
2017-01-05, 07:56
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Thomanns gitarrer brukar vara hyfsat injusterade, men de är några hundralappar dyrare än Ebay-gitarrer.....en väl motiverad prisskillnad.
Det beror på vad det är för gitarr man köper.
Stränghöjd är långtifrån en jämn fråga, utan kan variera väldigt mycket mellan de olika.
Jag föredrar en låg stränghöjd alla dagar i varje vecka, men det finns kanske de som inte tycker som jag.
Men det beror väl på att jag vill kunna spela så obehindrat som bara möjligt. Om jag vill spela snabbt, om jag vill "hamra och pulla ... ", osv så underlättas det Extremt Mycket med en så Låg stränghöjd som bara möjligt.
Ju högre, ju onödigt jobbigare. Vilket väl säger sig själv med tanke på den extra ansträngning och det extra avståndet som då måste vinnas.
Om man inte vill, eller kan, spela fort, om man bara vill peta med öppna grundackord längst uppe på halsen, då kanske det inte riktigt har någon betydelse ... men, det är ändå alltid en dumhet att begränsa sig i onödan, eller hur.
Varför inte förhålla sig så öppen som möjligt redan när man börjar.

Jag vet bara att lägre stränghöjd är lika med en mer lättspelad gitarr. Och för den absoluta nybörjaren - som lätt kan bli avskräckt av ett oväntat motstånd - hade det säkert varit bättre med en lättspelad grunka. Då reduceras åtminstone En anledning till att ge upp hela projektet..



Det är rätt att man kan manipulera stränghöjd osv i efterhand.
Men - för en nybörjare finns inte riktigt det alternativet.
För nybörjaren handlar det oftast bara om att lära sig att hantera gitarren.
Alla eventuella extra krav, de är ju bara onödigt motstånd för denne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback