Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-01, 18:55
  #1
Avstängd
Ni som kan Java eller typ C++ hur lärde ni er det?
Jag har själv jobbat mycket på https://teamtreehouse.com just nu och även kollat på videor på Youtube men har inte fått greppet efter 2 veckor

Jag undrar hur ni lärde er? Tog ni kurser eller vad?
Citera
2017-01-01, 19:02
  #2
Medlem
Jag lärde mig C#(Stora likheter med java) själv dels genom att helt enkelt börja med ett projekt och sen googla mig fram undertiden.
Citera
2017-01-01, 19:37
  #3
Medlem
Bara att sitta och nöta. Viktigt att ha något mål med det, något projekt där man är tydlig med vad det är vad man tänkt lära sig, finns flertalet exempel på projekt man kan börja med i olika nivåer.
Kurser kan vara bra för att få in det att man måste lämna in uppgifter, men de kurserna jag gått har de flesta varit helt handikappade o handledarproblem. ('Tjoho! Nu är det kursstars och jag är utomlands i en månad! Puss!)
Citera
2017-01-01, 22:32
  #4
Medlem
bithaxs avatar
Flera kurser på gymnasiet, flera kurser på högskolan.
Där efter en del arbetslivserfarenhet.

Just nu jobbar jag dock inte med det, villket känns lite som waste.

Det är ju inte bara java du skall kunna, det är ju alla ramverk runt om.
- Maven
- Junit
- Spring
- Jboss / Tomcat
- Hibernate

Är du ingenjör skall det dock inte var några problem för dig att lära dig nya saker, är du inte ingenjör så skulle du kanske försöka bli det.
Citera
2017-01-01, 23:40
  #5
Medlem
Lärde mig programmera ADA på högskolan i en kurs "Programmeringsteknik" och hade bok i ADA. Jag kuggade faktiskt kursen första gången. På sommarlovet så knåpade jag på ett projekt i ASP.NET så då hade jag en bok i ASP.NET som beskrev allt. Efter det sommarprojektet så kunde jag programmera. På omtentan i ADA efter sommaren så skrev jag en 5:a. Jag hade då fattat konceptet.
Senare på högskolan krävdes det Java i kurserna så jag köpte en bok i Java och började programmera Java för att klara de kurserna. Efter examen flyttade jag och blev anställd som C#-utvecklare utan att kunna C#. Då skickade företaget mig på en kurs i C# på en vecka och sen kunde jag programmera C#. MSDN var till stor hjälp då.

Så har det fortsatt. Jag ställs inför ett nytt språk eller teknik. Skaffar en bok som jag plöjer, gör lite exempel och sen förstår jag hur det hänger ihop.
Nu när jag jobbar handlar det mest om att använda olika konstiga bibliotek och ramverk. Då är Google vägen till kunskapen. Det är inte så ofta man behöver djupdyka ner i dem och då räcker Googles resultat långt.

Det viktigaste för att lära sig är att faktiskt programmera. Så hitta på något du vill skapa i kod och gör det. Det är då du lär dig som mest.
Om du inte kan komma på något som du vill göra så gör något som någon annan redan har gjort.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2017-01-01 kl. 23:44.
Citera
2017-01-02, 01:27
  #6
Medlem
Självlärd.

Pluggade C++ rätt intensivt en kort tid sen började jag prova mig fram mer än jag läste/kollade på videos.
Jag har ett par C++ böcker men det mesta jag lärt mig är via online videos.
Nu försöker jag bara skriva lite random program och när jag kör fast och inte kan lösa det själv kikar jag runt på nätet.
Jag är långt ifrån duktig men känner att jag kan börja göra lite kreativa saker.
Så det är väl mitt tips, gör kreativa saker tex. ett spel så har du alltid nått att fippla med medan du lär dig.

Man hittar alltid nått nytt att lära sig, försök se till att du har roligt så att du inte tröttnar.
Programmering är så otroligt brett, själv önskar jag att jag lärde mig lite mera saker på "låg nivå".

Va inte rädd för att prova på nya språk!
Citera
2017-01-02, 16:37
  #7
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag har programmerat sedan jag var typ 12-13 år men det tog ett bra tag innan jag förstod grundläggande saker som vad en funktion var eller att man kunde anropa den mer än en gång(!!!)
Så oroa dig inte över att inte fatta något på två veckor. Det kan ta tid innan det klickar för dig.

Att lära sig Java gick på en vecka typ, men då kunde jag C++ redan innan, och det tog längre tid att lära sig (det var med det jag lärde mig OO). Sen är det naturligtvis som med allt annat, att det tar flera år innan man kan kalla sig bra på något, och man kan glömma att blir helt fullärd eftersom det alltid finns något mer att lära sig. Ett språks syntax är absolut inte hela språket, utan det finns så mycket annat att tänka på och att kunna.

Som någon annan nämnt: var inte rädd att testa nya språk. Även om det är ett språk som du aldrig kommer att använda så kommer det att förändra och utöka sättet du ser programmering på.
Citera
2017-01-02, 22:52
  #8
Medlem
Mysquos avatar
Mitt första programspråk var assembler på Amigan, och det fick man lära sig medelst böcker man köpte i små datorbutiker som oftast låg nere i en källare på någon skum bakgata. Sedan började man på högskola och åkte på Ada, C, C++, Eiffel, Java och lite assembler (som jag ju redan kunde).
Första programspråket tar lite extra tid eftersom det är en process med grundläggande saker man måste lära sig förstå. Sedan måste man helt enkelt nöta in det hela och skriva lite större saker på egen hand.
När du tror du begriper hur det hänger ihop, så gå tillbaka till något av dina tidigare lite större alster, och försök förbättra, optimera och utvidga. Då kommer du under den processen lära dig helt nya saker om hur kod skall skrivas för att kunna gå att begripa och förändras efteråt.

Efter ett tag så är det inte så stort att lära sig ytterligare programspråk. Ett par dagar för at börja kunna koda lite större saker och någon vecka för att bli lite varm i kläderna. Däremot är det stor skillnad på att kunna ett programspråk och att kunna och känna till ramverken runt omkring.
Det tar månader eller år att nöta in och handlar bara om att skriva och underhålla mycket kod. Det kommer med erfarenheten.

Sedan skall man ju vara bekant med de verktyg som används. Typ Eclipse, Maven, GIT, Subversion, Ant, XML, någon SQL databas där man åtminstone kan göra lite enklare saker med SELECT/DELETE/INSERT/JOIN.
Citera
2017-01-06, 22:26
  #9
Medlem
karlsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Flera kurser på gymnasiet, flera kurser på högskolan.
Där efter en del arbetslivserfarenhet.

Just nu jobbar jag dock inte med det, villket känns lite som waste.

Det är ju inte bara java du skall kunna, det är ju alla ramverk runt om.
- Maven
- Junit
- Spring
- Jboss / Tomcat
- Hibernate

Är du ingenjör skall det dock inte var några problem för dig att lära dig nya saker, är du inte ingenjör så skulle du kanske försöka bli det.

Äh, man får börja i en ände. Ska han/hon fokusera på alla jävla ramverk, byggverktyg etc. runt omkring blir uppförsbacken onödigt stor.

Tyvärr, men det här var f-n det sämsta tipset till någon som precis har börjat med programmering. Vem vet vad som gäller när väl trådstartaren är redo för arbetsmarknaden (om det nu är målet)?
Citera
2017-01-06, 22:31
  #10
Medlem
karlsbergs avatar
On topic: :-)

Alltid svårt att avgöra beroende på förkunskaper. Mitt simpla tips är att ta en kurs i grundläggande programmering. Med handledare som att man inte sitter hemma och ger upp efter en timme.
Citera
2017-01-06, 22:40
  #11
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsberg
Äh, man får börja i en ände. Ska han/hon fokusera på alla jävla ramverk, byggverktyg etc. runt omkring blir uppförsbacken onödigt stor.

Tyvärr, men det här var f-n det sämsta tipset till någon som precis har börjat med programmering. Vem vet vad som gäller när väl trådstartaren är redo för arbetsmarknaden (om det nu är målet)?

Frågan var hur jag lärde mig java.
Det var så det gick till.

Det går utmärkt att lära sig programmera via t.ex. codeschool. Det använde jag när jag skulle lära mig objective c en gång i tiden, men det var inte så jag lärde mig java.

När man väl kan ett imperativt språk så är det naturligtvis lätt att gå vidare med ett annat imperativt språk. De är ju väldigt lika och de bygger på samma paradigm i mångt och mycket.
Citera
2017-01-07, 17:07
  #12
Moderator
Protons avatar
Java --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback