Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-01, 12:56
  #1
Medlem
Barbapapa93s avatar
Hej!

Finns ett kyrktorn i närheten av där jag bor som är under renovering. En byggnadsställning går längs hela tornet upp till toppen, där det lär vara en helt fantastisk utsikt.

Arbetsplatsen är inhägnad på marknivån med skyltar som "Obehöriga äga ej tillträde", kameraövervakning och larmat område. Däremot står grinden helt öppen på en sida, och det är fritt fram att klättra upp.

Skulle bara vilja ha lite koll på hur larmen fungerar - utlöser det något alarm eller tillkallas vaktbolaget direkt? Vad kan konsekvenserna bli om man blir ertappad för ett sådant intrång? Inga onda intentioner, ingen skadegörelse osv.
Citera
2017-01-01, 13:36
  #2
Medlem
Triggas larm pga rörelse på kameran, väktare skickas. Plockar dom dig kommer det bli legkontroll. Du kommer avvisas och markägaren får själv avgöra om de vill anmäla.
Citera
2017-01-01, 13:36
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Inter Alarm bland fler erbjuder dessa larm. Larmen är kopplade till väktarbolag. Larmen är så kallade mobila-larm, alltså larm som tillfälligt sätts upp på byggen.

Går larmet så åker du dit för intrång. Men det är inte säkert att larmet på kyrktornet är larmat på utsidan. Leta efter rörelsedetektorer och magnetkontakter.
Citera
2017-01-01, 15:07
  #4
Medlem
RonHowards avatar
Sen ska tilläggas att byggarbetsplatser ofta har vaktbolag knutet till patrullering. Speciellt i områden där det är hög kriminalitet alternativt om byggnaden inrymmer värdefulla objekt som kan bli extra sårbara vid renovering av fasad.
Citera
2017-01-01, 22:43
  #5
Medlem
Barbapapa93s avatar
Ojoj, gav det ett försök till slut!

Var fruktansvärt nervös, men bestämde mig till slut för att gå över 'gränsen'. Inget larm! Gick en våning upp - inget alarm! Gick ut igen och avvaktade 15-20 minuter för att se om någon väktarbil skulle komma i alla fall. Det gjorde det inte. Bestämde mig för att klättra upp tornet på 62 meter. Allt gick väl tills jag kom till femte planet. Fann mig med en kamera i ansiktet och alarmet bröt ut i full signal i lägenhetskvarteret! Så snabbt har jag aldrig sprungit! Som tur är bor jag alldeles i närheten och nu är jag säker tack och lov!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback