Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-26, 11:58
  #565
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Du hade inte tillräckligt med indicier för att ge 143 statusen "Säkert fall".
Nej. Inte efter den initiala rapporteringen som var extremt vag. Det är väl ganska rimligt?

Citat:
Du har inte tillräckligt med indicier för att ge 144 statusen "utgår".
Det är åtminstone ingenting som du delat med dig av som tyder på det.
För information kring hur man ska se på den information som finns från fallet i Kronoberg på julafton, vänligen se ovanstående avhyvling i mitt föregående meddelande till ett vänsterspöke.

Du har måhända rätt i att jag landade i slutsatsen lite för enkelt.

Men:
Citat:
Mannen var skäligen misstänkt för mord. Det handlade alltså om den lägre misstankegraden.

Förhören fortsatte under måndagen, då med en försvarare vid 58-åringens sida. Efter förhören beslutade åklagare att mannen skulle frigivas. I nuläget finns det inget konkret som talar för att kvinnan har bragts om livet.

Polisen väntar nu på den rättsmedicinska undersökningen av kvinnan. Tills dess går misstankar inte helt att utesluta.
http://www.smp.se/nyheter/lanet-poli...rson-anhallen/

Jag tycker att ovanstående bör betraktas en indikator på att det faktiskt inte föreligger ett fall av dödligt våld.

Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
144.
2017-12-24
Mindre ort i Uppvidinge kommun i Kronobergs län.
Tillvägagångssätt: Okänd
BO: Kvinna
GM: Oklart. En MGM anhölls på julafton, frigavs på juldagen.
OSÄKERT FALL
(FB) Mord i Kronobergs län - oklara omständigheter (en gripen)
Ptja. Vi får väl avvakta obduktion. Jag kommer dock inte hålla andan i väntan...
Citera
2017-12-26, 12:08
  #566
Medlem
Tack för ditt svar Högerspöket.

Man kan släppa en misstänkt mördare. Bara för att de misstankar som finns inte kan styrkas till den grad att de uppfyller kriterierna som finns för ett fortsatt anhållande, betyder inte det att misstankar inte existerar.

Bara för att polisen kommunicerar ut en sådan uppgift så betyder det inte att vi vet speciellt mycket. Det kan ju stämma att de väntar på mer svar från obduktionen och tekniker i lägenheten. Vi vet inte tillräckligt. Polsen kan även kommunicera ut saker likt det du citerade, av helt andra skäl.

Jag tror den här tråden finns för att vi inte litar till 100% på makten, att de tillhandahåller folket information som de rimligen borde få veta. Åtminstone så har det varit en orsak till att jag följt denna tråd under många dagar 2017. Jag förstår att vi inte har alla resurser eller kompetenser att få fram den exakta siffran. Men för att vi ska hamna så nära som möjligt bör vi vara noggranna med hur vi behandlar den information som kommer till oss.
Citera
2017-12-26, 12:21
  #567
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Tack för ditt svar Högerspöket.

Man kan släppa en misstänkt mördare. Bara för att de misstankar som finns inte kan styrkas till den grad att de uppfyller kriterierna som finns för ett fortsatt anhållande, betyder inte det att misstankar inte existerar.

Bara för att polisen kommunicerar ut en sådan uppgift så betyder det inte att vi vet speciellt mycket. Det kan ju stämma att de väntar på mer svar från obduktionen och tekniker i lägenheten. Vi vet inte tillräckligt. Polsen kan även kommunicera ut saker likt det du citerade, av helt andra skäl.

Jag tror den här tråden finns för att vi inte litar till 100% på makten, att de tillhandahåller folket information som de rimligen borde få veta. Åtminstone så har det varit en orsak till att jag följt denna tråd under många dagar 2017. Jag förstår att vi inte har alla resurser eller kompetenser att få fram den exakta siffran. Men för att vi ska hamna så nära som möjligt bör vi vara noggranna med hur vi behandlar den information som kommer till oss.
Vi är nog rörande överens på det övergripande planet; och nej, att fullt ut lita på makten (i synnerhet den tredje) är en ganska dålig idé.

I det här specifika fallet så har det ju dock dels handlat om den lägre misstankegraden, dels att det inte finns något som talar för att 'kvinnan bragts om livet' - im(h)o talar det ganska starkt för att det faktiskt inte föreligger något mord/dråp.

Rent principiellt är vi dock, som sagt, tämligen överens.
--

God fortsättning till TS och alla som bidragit i tråden.
Citera
2017-12-26, 12:37
  #568
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Vi är nog rörande överens på det övergripande planet; och nej, att fullt ut lita på makten (i synnerhet den tredje) är en ganska dålig idé.

I det här specifika fallet så har det ju dock dels handlat om den lägre misstankegraden, dels att det inte finns något som talar för att 'kvinnan bragts om livet' - im(h)o talar det ganska starkt för att det faktiskt inte föreligger något mord/dråp.
Problemet här var ju att det var ett betnerianskt troll som var lite väl snabb att posta en förhastad slutsats för att det gynnade dennes agenda, dvs. att landet är tryggare än någonsin och den här tråden inte alls behövs då den förment skulle utgöra vältrande i andras olycka (dvs. i verkligheten att den lyfter ett problem som inte passar agendan att invandringen inte alls skulle ha bidragit till ökningen av brottsligheten i Sverige).
Det går alldeles utmärkt att ha fallet kvar som "osäkert" i tråden några veckor och följa utveckligen eller frånvaro av sådan, och sedan besluta inför summeringen eller så snart mer säkra uppgifter framkommer. Det går också alldeles utmärkt att ignorera trollen och vad de skriver för att istället använda förnuft.

Ett annat skäl till att den här tråden behövs, utöver att kontrollera makten – särskilt den tredje – är förstås för att kunna avfärda paranoia och misstro mot makten, där den är obefogad. T.ex. hade det varit svårt att avfärda höglundskans svammel och överdrifter utan de kalla fakta vi sitter på här genom gemensam medborgarjournalistik.
För min del handlar det om att lyfta fram sanningen, oavsett hur önskad den är politiskt för mig, och dessutom att erbjuda fördjupning, då det nu går att analysera det samlade materialet och t.ex. peka på regionala skillnader, typer av mord/dråp och liknande.
Citera
2017-12-26, 12:44
  #569
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Problemet här var ju att det var ett betnerianskt troll som var lite väl snabb att posta en förhastad slutsats för att det gynnade dennes agenda, dvs. att landet är tryggare än någonsin och den här tråden inte alls behövs då den förment skulle utgöra vältrande i andras olycka (dvs. i verkligheten att den lyfter ett problem som inte passar agendan att invandringen inte alls skulle ha bidragit till ökningen av brottsligheten i Sverige).
Det går alldeles utmärkt att ha fallet kvar som "osäkert" i tråden några veckor och följa utveckligen eller frånvaro av sådan, och sedan besluta inför summeringen eller så snart mer säkra uppgifter framkommer. Det går också alldeles utmärkt att ignorera trollen och vad de skriver för att istället använda förnuft.
Nja. Trollet av betneriansk karaktär var faktiskt inte anledningen till min graderingsförändring - det var texten i smp (som jag dock klantigt nog inte bifogade). Så förnuftet var faktiskt inkopplat.

Men ja, jag var nog lite snabb på avtryckaren; och du har naturligtvis rätt i vi kan låta saken bero någon/några veckor.
Citat:
Ett annat skäl till att den här tråden behövs, utöver att kontrollera makten – särskilt den tredje – är förstås för att kunna avfärda paranoia och misstro mot makten, där den är obefogad. T.ex. hade det varit svårt att avfärda höglundskans svammel och överdrifter utan de kalla fakta vi sitter på här genom gemensam medborgarjournalistik.
Vi är rörande överens.
Citat:
För min del handlar det om att lyfta fram sanningen, oavsett hur önskad den är politiskt för mig, och dessutom att erbjuda fördjupning, då det nu går att analysera det samlade materialet och t.ex. peka på regionala skillnader, typer av mord/dråp och liknande.
Vi är rörande överens.
Citera
2017-12-26, 15:19
  #570
Medlem
Bra att vi är överens och god fortsättning!


Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Vi är nog rörande överens på det övergripande planet; och nej, att fullt ut lita på makten (i synnerhet den tredje) är en ganska dålig idé.

I det här specifika fallet så har det ju dock dels handlat om den lägre misstankegraden, dels att det inte finns något som talar för att 'kvinnan bragts om livet' - im(h)o talar det ganska starkt för att det faktiskt inte föreligger något mord/dråp.

Rent principiellt är vi dock, som sagt, tämligen överens.
--

God fortsättning till TS och alla som bidragit i tråden.
Citera
2017-12-27, 14:49
  #571
Medlem
hogerspokets avatar
145.
2017-12-26

Landskrona
Tillvägagångssätt: Okänd
BO: Kvinna, påträffad död i lägenhet
GM:
OSÄKERT FALL
(FB) Landskrona - kvinna hittad död - misstänkt mord 2017-12-26
Citera
2017-12-28, 08:08
  #572
Medlem
hogerspokets avatar
146.
2017-12-28

Malmö
Tillvägagångssätt: Okänd
BO: Man, funnen död
GM:
OSÄKERT FALL
(FB) Misstänkt mord på man vid skola i Malmö 2017-12-28
Citera
2017-12-28, 17:04
  #573
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket

2017-12-26

Landskrona
Tillvägagångssätt: Okänd
BO: Kvinna, påträffad död i lägenhet
GM:
INGET FALL
(FB) Landskrona - kvinna hittad död - misstänkt mord 2017-12-26

Citat:
Efter utlåtande från rättsläkare och polisens tekniker så har man kommit fram till att det inte var något brott, säger Lotta Borg, polisinspektör hos polisen i nordvästra Skåne.
https://www.hd.se/2017-12-28/inget-b...l-i-landskrona

Ergo - fallet utgår.
Citera
2017-12-28, 17:53
  #574
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
https://www.hd.se/2017-12-28/inget-b...l-i-landskrona

Ergo - fallet utgår.

Jag tycker att det är dumt att ta bort avskrivna fall från listan. Då blir det flera fall med samma nummer, och flera nummer som kan syfta på samma fall. Bättre att införa kategorin avskrivna, så att man kan skilja på avskrivna och osäkra, och aldrig byta nummer. Kanske ingen idé 2017, men det lär väl bli en ny lista som inleds på måndag 00:34 eller så.
Citera
2017-12-28, 18:57
  #575
Medlem
hogerspokets avatar
2017-12-24
Kristianstad
Tillvägagångssätt: Okänd
BO: Man
UTGÅR
(FB) Misstänkt mord/dråp i Kristianstad nu på julaftonsmorgonen (2017-12-24)

Citat:
På torsdagen fick kammaråklagare Christofer Ramkvist, som lett förundersökningsarbetet, ett preliminärt besked om vad obduktionen visar.

– Det är inte fråga om mord. Det innebär att jag kommer att häva beslag och avspärrningen av lägenheten och skriva av ärendet så länge, säger han.
http://www.kristianstadsbladet.se/kr...sby-inte-mord/
Ergo - utgår.


144.
2017-12-28

Malmö
Tillvägagångssätt: 'kraftigt yttre våld'
BO: Man, funnen död
GM:
SÄKERT FALL
(FB) Misstänkt mord på man vid skola i Malmö 2017-12-28

Citat:
Mannen som hittades mördad i en vändzon i stadsdelen Nydala i Malmö hade utsatts för kraftigt yttre våld.

– Men han var inte skjuten, så mycket kan jag säga, säger spaningsledaren, kommissarie JB Cederholm till Kvällsposten.
https://www.expressen.se/kvallsposte...isstankt-mord/

Korrigerat löpnummer (-=2) och uppgraderat till säkert fall resp avskrivet fall.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2017-12-28 kl. 19:05.
Citera
2017-12-29, 11:39
  #576
Medlem
FUP-12s avatar
DECEMBER
10 fall, varav 6 säkra


135.
2017-12-01

Falun
Tillvägagångssätt: Storbråk med en död
BO: Man
SÄKERT FALL
(FB) 2017-12-01: Bråk och misshandel i Falun - många gripna. 22-årige Rasmus Eriksson död

136.
2017-12-06

Uddevalla
Tillvägagångssätt. Misshandlad till döds
BO: Man, ca 35 år
MGM: Begärd häktad
SÄKERT FALL
(FB) Misstänkt mord på Magnus Natschki i Uddevalla

137.
2017-12-08

Södermalm, Stockholm
Tillvägagångssätt: Funnen svårt skadad på en gata, dog på sjukhus.
BO: Man, c:a 60 år
OSÄKERT FALL
(FB) Mordförsök, man påträffad skadad, Södermalm, Stockholm, 2017-12-08 (nu avliden)

138.
2017-12-10

Södertälje, Stockholm
Tillvägagångssätt: Funnen död i lägenhet, polis misstänker grovt våldsbrott. Utvidgat självmord.
BO: Kvinna
SÄKERT FALL
(FB) Södertälje: Misstänkt dubbelmord (2017-12-10)

139.
2017-12-13

Enskede, Stockholm
Tillvägagångssätt: Knivskuren
BO: Mamoud Alizade, c:a 17 år
SÄKERT FALL
(FB) Enskede: Mahmoud Alizade, 17, knivdödad på gymnasium 2017-12-13

140.
2017-12-15

Sahlgrenska, Göteborg (funnen)
Tillvägagångssätt: Man funnen svårt misshandlad, 2017-10-15, avlider 2 mån. senare
BO: Man
OSÄKERT FALL
(FB) Medvetslös man hittad utanför akuten Sahlgrenska 171015. Avled 2 mån senare.

141.
2017-12-20

Centrala Göteborg
Tillvägagångssätt: Knivskuren
BO: Man, ca 30 år
SÄKERT FALL
(FB) Mord i Göteborg 2017-12-20

142.
2017-12-23

Centrala Stockholm
Tillvägagångssätt: Okänd
BO: Man, ca 30 år
OSÄKERT FALL
(FB) Man hittad död utanför Nationalmuseum i Stockholm, 2017-12-23

143.
2017-12-24

Mindre ort i Uppvidinge kommun i Kronobergs län.
Tillvägagångssätt: Okänd
BO: Kvinna
GM: Oklart. En MGM anhölls på julafton, frigavs på juldagen.
OSÄKERT FALL
(FB) Mord i Kronobergs län - oklara omständigheter (en gripen)

144.
2017-12-28

Malmö
Tillvägagångssätt: Funnen ute med spår av kraftig yttre våld
BO: Man
SÄKERT FALL
(FB) Misstänkt mord på man vid skola i Malmö 2017-12-28


Totalt 2017: 144 fall, varav 117 säkra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback