Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-21, 13:23
  #481
Medlem
Okt 2017 = inget mord idag.(Läste bara rubriken innan jag postade här. I artikeln står det att mordet skedde i slutet utav okt 2017.)

Mannen hittades mördad och bränd i ett dike i Hjällbo i Göteborg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...--tva-anhallna
__________________
Senast redigerad av Azimut68 2017-11-21 kl. 13:29.
Citera
2017-11-21, 14:26
  #482
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Praxis har tidigare varit att inte räkna med försvinnanden som utreds som misstänkta mord.
Vilket år var detta praxis? Inte 2017 i alla fall. Tvärtom så förslår du själv här att ett fall om försvunnen kvinna ska uppgraderas från osäkert till säkert mord. Jag ser ingen anledning till att mord där kroppen har försvunnit på något sätt skulle vara ovärdiga för oss att räkna med.

Jag tycker inte att vi ska förringa mord som även råkar handla om försvinnanden, som mindre värdefulla i vår tråd än andra mord.
Citera
2017-11-21, 14:27
  #483
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Ja för dig som vill hålla nere siffrorna och förminska det mörka Sverige vi lever i tack vare invandringen.
Rekordmånga mord.
Grattis Sverige.

Vill man föra statistik för hur många som utsattes för dödligt våld 2017 är det rimligt att inte inkludera de som dog exempelvis 2016 - dessa fall bör istället hänföras till 2016.
Citera
2017-11-21, 14:30
  #484
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vill man föra statistik för hur många som utsattes för dödligt våld 2017 är det rimligt att inte inkludera de som dog exempelvis 2016 - dessa fall bör istället hänföras till 2016.
Det låter rimligt, tråden för 2016 finns ju fortfarande, men det var inte det du sa, därav våra invändningar. Du sa att praxis har varit att inte räkna med försvinnanden som utreds som misstänkta mord, du nämnde inget om årtal.
__________________
Senast redigerad av Utopiantos 2017-11-21 kl. 14:47.
Citera
2017-11-21, 17:56
  #485
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Vilket år var detta praxis? Inte 2017 i alla fall. Tvärtom så förslår du själv här att ett fall om försvunnen kvinna ska uppgraderas från osäkert till säkert mord. Jag ser ingen anledning till att mord där kroppen har försvunnit på något sätt skulle vara ovärdiga för oss att räkna med.

Jag tycker inte att vi ska förringa mord som även råkar handla om försvinnanden, som mindre värdefulla i vår tråd än andra mord.

Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Det låter rimligt, tråden för 2016 finns ju fortfarande, men det var inte det du sa, därav våra invändningar. Du sa att praxis har varit att inte räkna med försvinnanden som utreds som misstänkta mord, du nämnde inget om årtal.

Sorry, det är jag som rör till det. Det är ju två olika frågor:

1. Hur ska en person som är försvunnen, och där mord misstänks, kategoriseras?

2. Till vilket år ska en person som försvann år N och hittades år N+x hänföras?

1. Visst kan man räkna även försvinnanden, men frågan är väl då var man ska dra gränsen. När en person försvinner och personen tror att personen mördats så brukar rubriceringen bli människorov. Det innebär inte att polisen faktiskt har som huvudhypotes att personen hålls undan mot sin vilja, men om misstänkt identifieras och tas in så blir det svårt att få till en häktning om man inte ens har någon kropp. Att rubricera det som människorov är alltså mest en teknikalitet. Ibland rubriceras det inte som brott överhuvudtaget.

Om vi väljer att uppta försvinnanden som misstänks som mord så gör vi dock på ett annat sätt än BRÅ. Då sammanställer vi inte konstaterade fall av dödligt våld, utan något annat. För även om polisen misstänker mord, så behöver det ju inte vara det. (Men som sagt är det vanligare med tvärtom, att polisen väljer att inte rubricera det som mord trots att de faktiskt tror att det rör sig om det.)

I just Therese Palmkvists fall så föreslog jag som du skriver att det bör rubriceras som säkert. Det inlägget skrev jag den 28 mars, vilket var dagen efter en kropp hittats gömd i hennes hus och samma dag som media rapporterade att en förundersökning om misstänkt mord inletts.

Men visst kan det ändå uppstå problem. Hur gör vi om någon döms för mord på en försvunnen person? Extremt ovanligt, men det har förekommit. Eller som i fallet med kvinnan i Upplands Väsby som hittades inmurad i betong, och där dödsorsak inte kunde fastställas?

2. Här verkar de flesta vara överens.
Citera
2017-11-21, 18:17
  #486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Vilket år var detta praxis? Inte 2017 i alla fall. Tvärtom så förslår du själv här att ett fall om försvunnen kvinna ska uppgraderas från osäkert till säkert mord. Jag ser ingen anledning till att mord där kroppen har försvunnit på något sätt skulle vara ovärdiga för oss att räkna med.

Jag tycker inte att vi ska förringa mord som även råkar handla om försvinnanden, som mindre värdefulla i vår tråd än andra mord.
Vi forsoker anvanda i princip samma raknesatt som BRA och vad jag vet sa raknas inte forsvinnanden forens nagon har blivit domd for mord eller drap i dommstol. Innan det har skett ses det som manniskorov.
Citera
2017-11-21, 20:27
  #487
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Vi forsoker anvanda i princip samma raknesatt som BRA och vad jag vet sa raknas inte forsvinnanden forens nagon har blivit domd for mord eller drap i dommstol. Innan det har skett ses det som manniskorov.
Men vi listar både bekräftade och misstänkta mord i denna tråd. Ett försvinnande kan också vara ett misstänkt mord. Det ena utesluter inte det andra. Och det är detta jag anser orimligt, att vi av någon oklar anledning ska utesluta alla misstänka mord som även inbegriper försvinnanden. Dessutom listar vi redan försvinnanden, jag länkade till ett av flera fall ovan.

BRÅ listar väl inte misstänkta mord tillsammans med bekräftade mord. Det gör däremot vi i denna tråd. Min poäng är att vi aldrig har använt samma ränkesätt som BRÅ och det tycker jag inte att vi ska göra heller.

Edit: Anledningen till att vi gör denna lista är väl för att vi vill kontrollera hur väl BRÅ:s lista stämmer. Om vi litade till 100% på BRÅ:s lista så hade väl vårt enda incitament varit att det är roligt. Desto större anledning att faktiskt ha med misstänka mord som även är försvinnanden. För att vi är mer noggranna än BRÅ?
__________________
Senast redigerad av Utopiantos 2017-11-21 kl. 21:22.
Citera
2017-11-21, 20:37
  #488
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sorry, det är jag som rör till det. Det är ju två olika frågor:

1. Hur ska en person som är försvunnen, och där mord misstänks, kategoriseras?
2. Till vilket år ska en person som försvann år N och hittades år N+x hänföras?
Ja, alltså jag menar inte att vi ska lista alla försvinnanden, utan snarare alla försvinnanden som vi anser vara misstänkta eller bekräftade mord.

Bättre att ta det säkra före det osäkra. Med det menar jag att det skadar inte om vissa av våra fall visar sig vara icke-mord. Det är ju därför vi (mest ni) utreder, för att komma fram till vilka av våra fall som är mord och vilka som vi kan stryka. Ignorerar vi misstänka mord som även råkar vara försvinnanden, riskerar vi att missa flera potentiella mord.
Citera
2017-11-21, 20:40
  #489
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Praxis har tidigare varit att inte räkna med försvinnanden som utreds som misstänkta mord.
Vi är rörande överens.

Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Men vi listar både bekräftade och misstänkta mord i denna tråd. Ett försvinnande kan också vara ett misstänkt mord. Det ena utesluter inte det andra. Och det är detta jag anser orimligt, att vi av någon oklar anledning ska utesluta alla misstänka mord som även inbegriper försvinnanden. Dessutom listar vi redan försvinnanden, jag länkade till ett av flera fall ovan.
Hm. Det här är ju lite trickigt.

Måhända borde vi införa en tredje kategori 'försvunnen/av polis misstänkt mord' (eller något som innehåller färre tecken) utöver 'säkert fall' och 'osäkert fall'?

Att sätta likhetstecken med försvinnande och misstänkt mord skulle dock påverka sammanställningens validitet, vars syfte (bland annat) är att verifiera/diskvalificera BRÅs rapportering.
Citera
2017-11-21, 20:45
  #490
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Hm. Det här är ju lite trickigt. Måhända borde vi införa en tredje kategori 'försvunnen/av polis misstänkt mord' (eller något som innehåller färre tecken) utöver 'säkert fall' och 'osäkert fall'?

Att sätta likhetstecken med försvinnande och misstänkt mord skulle dock påverka sammanställningens validitet, vars syfte (bland annat) är att verifiera/diskvalificera BRÅs rapportering.
Nej, jag menar inte att vi ska sätta likhetstecken mellan försvinnande och misstänkt mord. Jag menar att vi utreder misstänkta mord. Punkt slut. OM detta misstänkta mord även råkar vara ett försvinnande så ser jag inte alls varför detta misstänkta mord skulle diskvalificeras från vår utredning. Då riskerar vi ju att missa ett viktigt potentiellt mord. En tredje kategori tycker jag bara blir onödigt krångligt.
Citera
2017-11-21, 20:55
  #491
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Nej, jag menar inte att vi ska sätta likhetstecken mellan försvinnande och misstänkt mord. Jag menar att vi utreder misstänkta mord. Punkt slut. OM detta misstänkta mord även råkar vara ett försvinnande så ser jag inte alls varför detta misstänkta mord skulle diskvalificeras från vår utredning. Då riskerar vi ju att missa ett viktigt potentiellt mord. En tredje kategori tycker jag bara blir onödigt krångligt.

Jo. Jag är med på vad du menar.

Jag vidhåller dock att en 'ej återfunnen kropp' listad som 'osäkert fall av dödligt våld' kommer att skeva sammanställningen. Därav att jag (personligen) tycker det borde vara en separat kategori.

Mina $0.02.

Det specifika fallet, Långshyttan, du refererar till togs upp på listan efter att kropp påträffats.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2017-11-21 kl. 21:02.
Citera
2017-11-21, 21:03
  #492
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jo. Jag är med på vad du menar.

Jag vidhåller dock att en 'ej återfunnen kropp' listad som 'osäkert fall av dödligt våld' kommer att skeva sammanställningen. Därav att jag (personligen) tycker det borde vara en separat kategori. Mina $0.02.
Jag ser överhuvudtaget inte varför kroppen tvunget måste hittas innan det misstänka mordet kan platsa i vår lista. Det misstänka mordet blir väl inte mindre misstänkt mord bara för att kroppen inte har hittats.

Dessutom listar vi väl bekräftade mord där kroppen ej har hittats? Om det går bra med bekräftade, så insisterar jag på att det går lika fint med misstänkta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback