Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-23, 16:25
  #25
Medlem
Det viktiga med Risk är inte reglerna eller spelets gång.

Det viktiga är att skapa pakter med andra spelare... och bryta dem när de minst anar!
Citera
2017-02-23, 23:53
  #26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det viktiga med Risk är inte reglerna eller spelets gång.

Det viktiga är att skapa pakter med andra spelare... och bryta dem när de minst anar!
Om det är pakter du vill skapa - och bryta, så är Diplomacy betydligt bättre.
Citera
2017-02-24, 22:22
  #27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realokerad
Hoppsan vad dyr!
Har du då förstautgåvan? Eller hur gammalt kan det vara? Tror mig ha 2:a utgåvan men det är Parker som är tillverkare iaf.

Som sagt, många år sedan reglerna försvann så hur mkt som är ändrat minns jag ej.

Vi är aldrig eller mkt sällan 6 spelare men är vi fem st så har vi 16 gubbar att ställa ut vid spelets start, fyra spelare börjar vi med 20 gubbar var, 25 vid 3 spelare.

Dessa är inkl de som sedan ställs ut på respektive land vid utlottningen. Man får högst sätta ut 3 st gubbar på sina länder vid första utsättning, alltså vid spelets början, sedan får man givetvis ha hur många man vill eller kan.
Vi använder oss ej av 18, 24 områden (de tar vi bort) för att vinna eller alternativ om du får din egen färg att utrota. Då lottar vi om.
Får du ett land du själv besitter när nu vunnit strid, så får du sätta ut 2 gubbar där.

Om man rustar, får man alltid 3 st att ställa ut, oavsett hur många länder man har.

3 lika symboler ger antingen 4, 6 eller 8 gubbar och 3 olika ger 10, max 5 kort på hand. Enligt org regler tror jag?

Tror det var allt men fråga gärna om du undrar över något eller något saknas!

Vi har fått ner mängden gubbar på plan på detta vis (inte lika mycket tärningsslående med) och spelet har blivit svårare att vinna.
Tittade just till mitt Riskspel.
Vet inte om det är förstaupplaga (om begreppet ens finns när det gäller spel).
Det är en ovanligt lång och smal kartong, tyvärr klottrad på lockets insida.
Nyanserna i Nordamerika är så lika att någon ritat in gränserna.
Lustigt nog saknas ett uppdragskort (ska vara 14).
Inget tryckår, men verkar vara runt 1980 +/- ett par år.

Ni verkar inte ha gjort några dramatiska regeländringar, bara reducerat antalet armeer.
Men tar det inte längre tid då ? Det måste ta evigheter att få något truppövertag.
Citera
2017-02-25, 11:04
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tittade just till mitt Riskspel.
Vet inte om det är förstaupplaga (om begreppet ens finns när det gäller spel).
Det är en ovanligt lång och smal kartong, tyvärr klottrad på lockets insida.
Nyanserna i Nordamerika är så lika att någon ritat in gränserna.
Lustigt nog saknas ett uppdragskort (ska vara 14).
Inget tryckår, men verkar vara runt 1980 +/- ett par år.

Ni verkar inte ha gjort några dramatiska regeländringar, bara reducerat antalet armeer.
Men tar det inte längre tid då ? Det måste ta evigheter att få något truppövertag.

Ok det var ändå skönt på något vis att höra.
Ja, vi vill gärna ha ett parti mellan 2 och 3 timmar och då har detta system tillkommit med årens lopp.

Ja då, det heter det absolut.
Ingen aning om det är första generation, låter likt mitt. Lådan är längre än alla andra spel, vilket alltid ställer till det i bokhyllan

Jag har ett uppdragskort för att utrota de Rosa armeerna, har dock mer Lila-färgade armeer än att någonsin kallas Rosa.
Det måste vara ett bra kännetecken för någon gen tycker jag..?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback