Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-31, 19:13
  #1
Medlem
Claweds avatar
Det blir 14 mil om dagen i snitt under ett år.
Men det står inget om hur många cyklar hon förbrukat.

Hur många mil håller en cykel i egentligen?
Det är naturligtvis en omöjlig fråga, men efter ett par tusen mil har nog jag bytt nästan alla delar flera ggr.
Det enda som eventuellt består är ram och framgaffel.
Hållbarheten på en modern cykel i originalutförande imponerar inte.


http://www.bbc.com/news/uk-england-n...shire-38470482
Citera
2016-12-31, 19:23
  #2
Medlem
JohnMayLivess avatar
Definiera "håller"? Har en gammal mountainbike GT Avalanche AL från 1994. Den håller än, har inte bytt nåt på den alls (nåja mer än framhjul då det blev stulet när hojen var ett år gammal). Växlar fortfarande som den skall, men jag tippar att kedja o drev anses definitivt vara bytesmogna. Hur långt den gått har jag ingen aning om, men tippar mellan 2-3000 mil. Har även en kolfiberhoj som gått runt 700-800 mil. Ett bakdäck håller runt 350 mil. I övrigt nada. Eller jo, framhjulslagret har sett sina bästa dar då jag var lite väl optimistisk med högtrycks-tvätten, men efter rengörning och omfettning så är den good-enough. Så en välskött hoj tippar jag att den håller iaf i minst 3000-4000 mil, bortsett från däcken. Sen att en hel del prylar anses, av experter, vara utslitna redan vid halva miltalet är en annan femma, så länge prylarna håller o funkar som de skall så är det "OK" enligt mig.
Citera
2016-12-31, 20:38
  #3
Medlem
penols avatar
Det finns flera olika rekord på 1 års cyklande. Amanda Cooker håller på att göra sitt försök och är uppe i runt 38 mil om dagen, än så länge 95675.7 km på dag 230 av sitt pågående rekordförsök, många dagar kvar alltså.

https://www.strava.com/athletes/10033054
Citera
2016-12-31, 20:45
  #4
Medlem
Hax.Pains avatar
Det måste väl vara någon elitcyklist som cycklar mest per år?
Citera
2016-12-31, 20:46
  #5
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol
Det finns flera olika rekord på 1 års cyklande. Amanda Cooker håller på att göra sitt försök och är uppe i runt 38 mil om dagen, än så länge 95675.7 km på dag 230 av sitt pågående rekordförsök, många dagar kvar alltså.

https://www.strava.com/athletes/10033054
Roligt och meningsfullt liv hon måste ha
Citera
2016-12-31, 20:57
  #6
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Det måste väl vara någon elitcyklist som cycklar mest per år?
Kan tänka mig att random proffscyklist ligger runt ~3500 mil per år, varav en tredjedel är under tävling. Under november brukar de ha semester och inte cykla många meter alls.
Citera
2016-12-31, 21:09
  #7
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Cyklade runt 600 mil med en kvalitets cykel, sprutade bara på kedjespray på drevet. Sen var cykeln helt jävla slut, utom ramen under 1-2 år.
Citera
2016-12-31, 21:26
  #8
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMayLives
Definiera "håller"? Har en gammal mountainbike GT Avalanche AL från 1994. Den håller än, har inte bytt nåt på den alls (nåja mer än framhjul då det blev stulet när hojen var ett år gammal) .

Jag kan inte definiera håller! Dum fråga av mig!

Jag har heller ingen riktig koll på miltalen för cyklarna, dessutom så har jag tappat räkningen på hur många ggr delar som framhjul kedja växelreglage och kuggkransar blivit utslitna.

Till det kommer alla delar som ersats efter ett antal vurpor så egentligen är det inte samma cykel när bara ramen är ursprunglig.

Rekordet som tjejen slog var 24 nov vilket innebär 15 mil om dagen.
Citera
2017-01-01, 00:14
  #9
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Roligt och meningsfullt liv hon måste ha

När man ser hur uselt 2016 var så önskar jag nästan att jag cyklat istället.
Citera
2017-01-01, 01:25
  #10
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Roligt och meningsfullt liv hon måste ha

Det är helt sjukt. Hon snittar drygt 32 km/h över 12 timmar per dag. Jag fattar inte faktiskt. Hur är det möjligt?
Citera
2017-01-01, 19:49
  #11
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawed
Det blir 14 mil om dagen i snitt under ett år.
Men det står inget om hur många cyklar hon förbrukat.

Hur många mil håller en cykel i egentligen?
Det är naturligtvis en omöjlig fråga, men efter ett par tusen mil har nog jag bytt nästan alla delar flera ggr.
Det enda som eventuellt består är ram och framgaffel.
Hållbarheten på en modern cykel i originalutförande imponerar inte.


http://www.bbc.com/news/uk-england-n...shire-38470482
Jag cyklar mycket. Men inte så mycket. Ja inte tusan håller hela cykeln då. Den måste i alla fall repareras konstant och däck måste bytas. Hon kan inte ha haft tid för nåt annat. Hon måste ha mycket pengar.
__________________
Senast redigerad av Ziaya 2017-01-01 kl. 19:52.
Citera
2017-01-02, 11:42
  #12
Medlem
auchentoshans avatar
Förutom slitdelarna så håller de flesta lite bättre cyklar för långt mycket mer än 5000 mil på ett år. Vissa saker åldras mer av tiden än antal mil, medan andra saker slits mer av mil än ålder...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback