Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-31, 09:53
  #13
Medlem
Var det inte krig i Europa, Serbien och Bosnien på 90-talet ?
Det var mörka krafter i omlopp då.

Jag vill minnas "Ship to Bosnia", jag vill minnas att vi hejjade på Ulf Lundell som var så god.
Jag vill minnas att vi tog emot muslimerna från Bosnien som kom hit till Sverige och önskade dem välkomna.
Var inte " foten " stadsminister en tid ?

Det här är en tid jag helst vill glömma.
Citera
2016-12-31, 16:14
  #14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Var inte " foten " stadsminister en tid ?
Ingvar Carlsson, 1986–1991 och 1994–1996.
Citera
2016-12-31, 17:13
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Var det inte krig i Europa, Serbien och Bosnien på 90-talet ?
Det var mörka krafter i omlopp då.

Jag vill minnas "Ship to Bosnia", jag vill minnas att vi hejjade på Ulf Lundell som var så god.
Jag vill minnas att vi tog emot muslimerna från Bosnien som kom hit till Sverige och önskade dem välkomna.
Var inte " foten " stadsminister en tid ?

Det här är en tid jag helst vill glömma.

Du menar Bosniakerna, för det är deras etniska namn. Namnet "muslim" trycktes in med våld på dem av de som inte vill kalla de för deras etniska namn vilket är Bosniaker. Bosnier är en medborgarterm.
Citera
2016-12-31, 20:31
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Var det inte krig i Europa, Serbien och Bosnien på 90-talet ?
Det var mörka krafter i omlopp då.


Jo, hela Jugoslavien slets sönder av krig.
Citera
2017-01-01, 01:40
  #17
Avstängd
Herrevadsbro1251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
i samband med kriget i afganistan och iraq troligen

Efter 11 september.

Första gången jag såg ett spöke (burka) var 2010.

Kände äckel och rädsla samtidigt.
Citera
2017-01-01, 01:42
  #18
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Jo, hela Jugoslavien slets sönder av krig.


Helt i onödan. Känner ex-Jugoslaver som beskriver det som "ett jävla skitkrig".
Citera
2017-01-02, 19:45
  #19
Medlem
derautos avatar
Minns att man som barn kunde titta in i cockpit när man flög över atlanten, var typ bara under landning, start o pilot-middag man inte fick störa där framme
Citera
2017-01-02, 22:05
  #20
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Minns att man som barn kunde titta in i cockpit när man flög över atlanten, var typ bara under landning, start o pilot-middag man inte fick störa där framme

Det var riktigt coolt faktiskt!

EDIT: Har alltid flugit ofta till en och samma inrikesdestination i Sverige på runt en timma flygtid. Minns då som liten kring 99-03/04 (?) hur maten hela tiden nedgraderas och blev sämre hela tiden på SAS.

I början fick man varm mat, enkel sallad, bröd, dricka och kaffe. Sedan en orange box som var någon konstig fusion mellan ett mellanmål och en måltid. Dricka och kaffe ingick.

Något år senare fick man en matig macka istället. Sedan nån slags trekantsmacka. Till sist var det bara drickan och kaffet kvar. Kring 2004,2005 försvann drickan och fram tills nutid fick man nöja sig med en gratis kaffe

Är dock lite osäker på om man verkligen fick varm mat inkluderad på SAS inrikesflygningar så sent som slutet på 90-talet? Kan ha fel där
__________________
Senast redigerad av JoeBiden 2017-01-02 kl. 22:10.
Citera
2017-01-03, 00:43
  #21
Medlem
Luzurs avatar
Tja hur var det, alla hade hade mittbena, adidaskläder, Axe parfym, man lirade Snes, slutet på Amiga (jag hade min till 1994, när jag sålde den och köpte min första PC, en upphottad 386:a som kunde köra Doom och Daggerfall), internet dök upp på riktigt (fanns före också, men var dyrt, svårt och segt) och man fick sitta och vänta i 5 minuter på att en porrbild laddades upp pga allt som fanns var US Robotics 56k modem, PC spelen gick först över till FMV och sen till grådaskig och pixlig 3D (Quake, sen hade man också Duke Nukem), man lirade Ultima Online 3 timmar varje fredagkväll efter 18:00 (billigare surfpriser då), man hade moped och var mer ute och flaxa runt på kvällar och nätter, man fick första flickvännen, Serbien invadera Bosnien, USA invadera Irak, man slutade prenumera på Datormagazin, och började läsa PC Gamer och Super Power istället.

Jag, storebror och en polare till var och såg Terminator 2 på bio när den kom till Sverige, har fortfarande kvar biljetten nånstans.

Köpte min egna första mobil tillsammans med två vänner runt 1996, Nokia 3110

Musikmässigt så började Rap och techno bli mer och mer vanligt på radio (iaf så envisades artisterna ha rap i låtarna) , och så lyssna folk på Nirvana, Scooter, Blumchen Prodigy, U2 och Backstreet Boys, Beavis och Butthead på MTV var skoj att kolla på, och så har jag för mig TV 1000 (?) sände animefilmer sent på kvällen för första gången, såg bla Fist of the North Star runt den tiden.

Hmm, mer då? CD skivor blev vanligare och man fyllde 18 och kunde börja handla på systemet och så mönstrade man och fick göra lumpen.
Citera
2017-01-08, 20:35
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Helt i onödan. Känner ex-Jugoslaver som beskriver det som "ett jävla skitkrig".

Har i efterhand sett flera TV-intervjuer med exjugoslaver som ångrar sig. Det har varit allt från vilken ekonomi de kunnat ha med all turism (sola och bada i Kroatien och Montenegro om somrarna, åka slalomskidor i Slovenien om vintrarna) till idrottsframgångarna i framför allt bollspel-lagspel som basketboll, fotboll, handboll, vattenpolo och volleyboll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback