Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-25, 14:32
  #469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Ytterligare en artikel som beskriver Göteborgs problem med att behålla skattekraften och hur barnfamiljerna söker sig till kranskommunerna. Det verkar bara vara i utanförskapsomådena vi har befolkningstillväxt. Trängselskatten lär påskynda utvecklingen.

Barnfamiljer flyttar och då återstår genusforskande cyklister, tiggare samt kringströvande "ungdomsgäng" spanande efter rånoffer.
Gamla industristäder som Göteborg och Malmö har börjat gå utför på allvar.
Det krävs andra grepp för att få ordning på både skattefinanser och köpkraft i de egentliga tätorterna och inte att förglömma tillgänglighet och trygghet. Börjar bostadspriserna att falla är risken stor att utvecklingen blir liknande den i Chicago eller Detroit.
Citera
2017-09-03, 11:44
  #470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Gamla industristäder som Göteborg och Malmö har börjat gå utför på allvar.
Det krävs andra grepp för att få ordning på både skattefinanser och köpkraft i de egentliga tätorterna och inte att förglömma tillgänglighet och trygghet. Börjar bostadspriserna att falla är risken stor att utvecklingen blir liknande den i Chicago eller Detroit.

Blir som vanligt rätt skevt att sätta Göteborg och Malmö i samma båt... lite som att jämföra äpplen med päron. Göteborg har en skattekraft som ligger över riskmedelvärdet.

Skatteunderlag och skattekraft efter region, tabellinnehåll och år

Skattekraft, kronor per invånare efter region och år
2016 / 2017
0127 Botkyrka: 166 773 / 175 055
0181 Södertälje: 172 635 / 179 265
1280 Malmö: 164 136 / 171 603
1480 Göteborg: 199 413 / 208 432

Andel av riksmedelvärdet, procent efter region och år
2016 / 2017
0127 Botkyrka: 86 / 87
0181 Södertälje: 89 / 89
1280 Malmö: 85 / 85
1480 Göteborg: 103 / 103

Kommunalekonomisk utjämning, utfall kr/invånare efter region och år

2016 / 2017
0127 Botkyrka: 13 842 / 14 104
0181 Södertälje: 14 014 / 14 555
1280 Malmö: 14 270 / 15 084
1480 Göteborg: 4 610 / 4 514

Värt att notera är att kr/invånare sjunker i GBG, medans det ökar för de tre övriga.

Angånde cityhandeln, så släppte nyligen fastighetsägarna en rapport som WSP producerat.
Citat:
Cityklimatet i siffror
De 10 stadskärnor med starkast omsättningsutveckling
Falkenberg: 9,4 procent
Skara: 9,2 procent
Ängelholm: 7,6 procent
Trelleborg: 7,1 procent
Trollhättan:7,1 procent
Kristianstad: 6,8 procent
Göteborg: 6,6 procent
Mjölby: 6,5 procent
Varberg: 6,0 procent
Uppsala: 6,0 procent

De tio stadskärnor med svagast omsättningsutveckling
Uddevalla: -2,4 procent
Gislaved: -2,3 procent
Kristinehamn: -1,7 procent
Eskilstuna: -1,4 procent
Borlänge: -1,4 procent
Eslöv: -0,9 procent
Vetlanda: -0,8 procent
Sundsvall: 0 procent
Vänersborg: 0,8 procent
Alingsås: 1,1 procent

Om Cityklimatet
Syftet med rapporten Cityklimatet är att beskriva hur detaljhandeln och annan service utvecklas i våra stadskärnor över tid. I rapportens mäts omsättning, marknadsdelar, verksamheter och antal arbetstillfällen i stadskärnan. I den senaste rapporten ingår 52 av våra svenska stadskärnor. Rapporten görs av WSP på uppdrag av Fastighetsägarna.

Göteborgs genomsnittliga skattekraft, och såklart även köpkraft dras ner av att det finns områden, t ex Angered, som är rätt fattiga, sedan finns det givetvis rätt många områden där skattekraften och även köpkraften är minst lika stark som i kranskommunerna, det är en segregerad kommun, där livet för invånarna kan te sig rätt annorlunda beroende på vart man bor.

Andra större tätorter

Uppsala 6,0
Lund 5,2
Malmö 2,9
Stockholm 2,2
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-09-03 kl. 11:58.
Citera
2017-09-03, 14:28
  #471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det blir väl som runt Rosenlund när kontorspersonalen lämnat för dagen..? Ett prostitutionstråk eller öde område där alla med legala ärenden skyndar igenom snabbt samtidigt som de ängsligt tittar sig runt.

Nåväl...Även de prostituerade har övergett området och sköter sin verksamhet via nätet.

Säger en del om din lokalkännedom när du beskriver Rosenlund så, du är inte ute ofta va? Rosenlund har de senaste åren blivit ett ganska populärt krogstråk, med Boulebar som den kanske starkast lysande stjärnan. Det är ju dock inte första gången du har fel, att ha fel är ju något du satt i system.

Boulebar, där man spelar boule.

Ett ställe i närområdet(Stenpiren) som blivit väldigt bra är Comfort Hotel Göteborgs nyöppnade takterass, bara varit där ett par gånger dock skall tilläggas, men det har varit väldigt trevligt.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-09-03 kl. 14:32.
Citera
2017-09-03, 14:46
  #472
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Säger en del om din lokalkännedom när du beskriver Rosenlund så, du är inte ute ofta va? Rosenlund har de senaste åren blivit ett ganska populärt krogstråk, med Boulebar som den kanske starkast lysande stjärnan. Det är ju dock inte första gången du har fel, att ha fel är ju något du satt i system.

Boulebar, där man spelar boule.

Ett ställe i närområdet(Stenpiren) som blivit väldigt bra är Comfort Hotel Göteborgs nyöppnade takterass, bara varit där ett par gånger dock skall tilläggas, men det har varit väldigt trevligt.

Det är riktigt att det finns en del smultronställen i området men takterassen har jag dock missat.
Troligen en effekt av att jag har tappat intresse för att spendera min fritid inom trängselskattens revir.
Får nog besöka den men i övrigt har jag god lokalkännedom.

Mycket riktigt har den traditionella prostitutionshandeln övergett området. Det är snarast ett resultat av digitaliseringen än något annat. Bra att dekadensen kan drivas bort från området.
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2017-09-03 kl. 14:51.
Citera
2017-09-03, 15:10
  #473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det är riktigt att det finns en del smultronställen i området men takterassen har jag dock missat.
Troligen en effekt av att jag har tappat intresse för att spendera min fritid inom trängselskattens revir.
Får nog besöka den men i övrigt har jag god lokalkännedom.

Mycket riktigt har den traditionella prostitutionshandeln övergett området. Det är snarast ett resultat av digitaliseringen än något annat. Bra att dekadensen kan drivas bort från området.

Rosenlund håller på att genomgå ungefär samma transformation som, för att ta ett annat lokalt exempel, Magasinsgatan gjorde för 15-20 år sedan, från en död och öde bakgata till ett ställe där folk vill hänga. Magasinsgatan är nu en etablerad gata för nöjeslivet i stan, som även erbjuder nischad detaljhandel, som man inte finner i köpladorna, enligt mig var gatan som bäst när jag var 18-19 år, dvs 2006-2007, Uppåt Framåt var ett fullständigt skogstokigt ställe, och ägarna sålde på Peaken(även om gatan egentligen inte peakat). Jag flyttade strax efteråt(plugg på HHS och sedan London), så på så sätt gick jag ju inte miste om så mycket, men det var ett fantastiskt ställe, och beskrivningen nedan instämmer jag till fullo med, ersättarna är ju dock inte fy skam dom heller, och även dom värt ett besök om man är i stan.

Nöjesguiden.
Citat:
Alla som varit inne på en bar dagtid vet att det är fula, äckliga platser som inte vill annat än att förgöra en. Uppåt Framåt var säkert inget undantag. Det är jag övertygad om utan att någonsin ha varit där nykter eller ens under soltimmarna. Men på kvällarna var Uppåt Framåt en magisk plats. Någonstans tror jag mig minnas att möblemanget drog åt turkost och att väggarna var svarta men det spelar mindre roll. Till Uppåt gick vi för barens skull och för att alla man kände var där. Att bli nostalgisk över krogar är löjligt. Att sörja en stämning är däremot helt naturligt. Jag minns varenda öl jag druckit på Uppåt Framåt med värme och varenda flicka vars hjärta jag krossat på det dansgolvet med kärlek. Den 12 oktober är det bartömning. Missa inte sista chansen att bli portad från Magasinsgatan 3.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-09-03 kl. 15:15.
Citera
2017-09-03, 15:51
  #474
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Rosenlund håller på att genomgå ungefär samma transformation som, för att ta ett annat lokalt exempel, Magasinsgatan gjorde för 15-20 år sedan, från en död och öde bakgata till ett ställe där folk vill hänga. Magasinsgatan är nu en etablerad gata för nöjeslivet i stan, som även erbjuder nischad detaljhandel, som man inte finner i köpladorna, enligt mig var gatan som bäst när jag var 18-19 år, dvs 2006-2007, Uppåt Framåt var ett fullständigt skogstokigt ställe, och ägarna sålde på Peaken(även om gatan egentligen inte peakat). Jag flyttade strax efteråt(plugg på HHS och sedan London), så på så sätt gick jag ju inte miste om så mycket, men det var ett fantastiskt ställe, och beskrivningen nedan instämmer jag till fullo med, ersättarna är ju dock inte fy skam dom heller, och även dom värt ett besök om man är i stan.

Nöjesguiden.


När det gäller Magasinsgatan kan jag instämma och så även Långgatorna. Du kan väl inte undgå att Göteborg är en ytterst segregerad stad och att Nordstan som är en knutpunkt för kollektivtrafiken är en av de en av de få platser där medelklassen och "mångkulturen" möts. Ett ställe där alla rusar förbi varandra.

Jag tror inte det är en slump att de smultronställen vi radar upp här saknar de problematiska "mångkulturella" kollektivlinjer som förbinder utanförskapsområden med Nordstan,Vasastan och centrum.

Stenpiren förbinder med färja snarast de nyetablerade medelklassområdena på Hisingen t ex Eriksberg med de smultronställen du nämner. Tar man spårvagnen från Biskopsgården hamnar man ju inte på Stenpiren utan i Nordstan vilket mycket riktigt gör att medelklassen söker sig därifrån till andra närbelägna områden som Magasinsgatan.

Tråden hamnar mycket riktigt om Nordstans förfall.
Citera
2017-09-03, 16:52
  #475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
När det gäller Magasinsgatan kan jag instämma och så även Långgatorna. Du kan väl inte undgå att Göteborg är en ytterst segregerad stad och att Nordstan som är en knutpunkt för kollektivtrafiken är en av de en av de få platser där medelklassen och "mångkulturen" möts. Ett ställe där alla rusar förbi varandra.

Jag tror inte det är en slump att de smultronställen vi radar upp här saknar de problematiska "mångkulturella" kollektivlinjer som förbinder utanförskapsområden med Nordstan,Vasastan och centrum.

Stenpiren förbinder med färja snarast de nyetablerade medelklassområdena på Hisingen t ex Eriksberg med de smultronställen du nämner. Tar man spårvagnen från Biskopsgården hamnar man ju inte på Stenpiren utan i Nordstan vilket mycket riktigt gör att medelklassen söker sig därifrån till andra närbelägna områden som Magasinsgatan.

Tråden hamnar mycket riktigt om Nordstans förfall.

Det stämmer, Nordstan är ett ställe där staden sammanstrålar, vilket säkert är en anledning till att Nordstan också är omsättningsmässigt störst i landet i sin kategori, många besökare. Ett svårslaget läge.

Det finns kollektivtrafik som typ går rakt igenom staden.

Exempel nedan. Från Öster till Väster.

Spårvagnslinje #11 går från Bergsjön till Saltholmen
Spårvagnslinje #9 går från Angered till Saltholmen

Spårvägen och stombussarna är för övrigt egentligen de enda trafikslagen som har rimlig kostnadstäckning, dessa system är rätt billiga att hålla i drift, det kostade 471 miljoner(2013) för ca 217 miljoner resor, vilket ger en skattesubvention på 3,3 kronor per resa. Västtrafiks övriga busslinjer, ute i kommunerna, gick på 2 miljarder, för ca 97 miljoner resor, vilket ger en skattesubvention på 20,8 kronor per resa.
Citera
2017-09-03, 17:37
  #476
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det stämmer, Nordstan är ett ställe där staden sammanstrålar, vilket säkert är en anledning till att Nordstan också är omsättningsmässigt störst i landet i sin kategori, många besökare. Ett svårslaget läge.

Det finns kollektivtrafik som typ går rakt igenom staden.

Exempel nedan. Från Öster till Väster.

Spårvagnslinje #11 går från Bergsjön till Saltholmen
Spårvagnslinje #9 går från Angered till Saltholmen

Spårvägen och stombussarna är för övrigt egentligen de enda trafikslagen som har rimlig kostnadstäckning, dessa system är rätt billiga att hålla i drift, det kostade 471 miljoner(2013) för ca 217 miljoner resor, vilket ger en skattesubvention på 3,3 kronor per resa. Västtrafiks övriga busslinjer, ute i kommunerna, gick på 2 miljarder, för ca 97 miljoner resor, vilket ger en skattesubvention på 20,8 kronor per resa.

Jag tvivlar på att många åker från ändstation till ändstation. Den klart övervägande majoriteten lär hoppa av/på vid nån av de centrala knutpunkterna och åka till respektive ändstation.

Hemskt vad du kan rabla upp siffror. Rimligen bör de mest lönsamma linjerna vara de som medelklassen har för sin arbetspendling. Noterbart är att kollektivtrafiken i stor utsträckning är segregerad. Varje stadsdel har sin egen linje till Nordstan. Från Eriksberg till centrum tar man t ex aldrig spårvagnen som förbinder Biskopsgården med Nordstan. De kollektivlinjer (stombuss) som finns går parallellt med spårvagnen mot Nordstan. Lundbyleden är demarktionslinjen som enbart på ett ytterst fåtal ställen kan passeras till fots eller med cykel.

Alternativt med färja till Stenpiren för de fåtal från Eriksberg som ska till centrum.

De som reser från Ale behöver aldrig trängas med Angered, Kortedala eller Bergsjön och de spårvagnslinjer som där finns till Nordstan. De går parallellt även de, på var sin sida av R45


l
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2017-09-03 kl. 17:43.
Citera
2017-09-03, 19:26
  #477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag tvivlar på att många åker från ändstation till ändstation. Den klart övervägande majoriteten lär hoppa av/på vid nån av de centrala knutpunkterna och åka till respektive ändstation.

Hemskt vad du kan rabla upp siffror. Rimligen bör de mest lönsamma linjerna vara de som medelklassen har för sin arbetspendling. Noterbart är att kollektivtrafiken i stor utsträckning är segregerad. Varje stadsdel har sin egen linje till Nordstan. Från Eriksberg till centrum tar man t ex aldrig spårvagnen som förbinder Biskopsgården med Nordstan. De kollektivlinjer (stombuss) som finns går parallellt med spårvagnen mot Nordstan. Lundbyleden är demarktionslinjen som enbart på ett ytterst fåtal ställen kan passeras till fots eller med cykel.

Alternativt med färja till Stenpiren för de fåtal från Eriksberg som ska till centrum.

De som reser från Ale behöver aldrig trängas med Angered, Kortedala eller Bergsjön och de spårvagnslinjer som där finns till Nordstan. De går parallellt även de, på var sin sida av R45


l

Det beror sig väl på, Saltholmen är givetvis en populärt besöksmål på sommaren, men till vardags så används ju kollektivtrafiken framförallt för att transportera människor till arbetsplatser och skola.

Jag gillar fakta, det är rätt så väsentligt när man ger sig in i diskussioner, omvärldsanalys är också en väsentlig del av det jag sysslat med under hela mitt aktiva yrkesliv, så det kommer rätt naturligt. Alternativet är ju kassa viljestyrda höftningar, eller hitta-på-fakta, och det är så man förlorar pengar.

Kollektivtrafik och dess lönsamhet handlar mycket om befolkningstätheten vid hållplats-
och stationslägena, det är bland annat därför som det är mer kostnadseffektivt att använda sig av anropsstyrd trafik i delar av länet, och med det menar jag taxi, det finns inte tillräckligt många boende i vissa områden för att motivera en busslinje då det blir svindyrt, dyrare än taxitjänst(det är som sagt bara stombussarna och spårvägen som har hyfsad kostnadstäckning). Göteborgs befolkningstätaste områden är de mest centrala delarna av staden(Linné är #1).

Täthet har också ganska stor inverkan på behovet av bil, tar man riktigt täta städer, eller stadsdelar, så blir detta uppenbart, på Manhattan i NYC äger ca 25% av hushållen en bil, 75% av hushållen på Manhattan äger alltså ingen bil utan färdas på andra sätt, kollektivt, taxi, till fots osv.

Att kollektivtrafiken på Hisingen suger håller jag med om, genom Sverigeförhandlingen blev ju som tur var två välbehövliga investeringar aktualiserade, spårvägen från Linnéplatsen via Stigberget, vidare till Lindholmen-Frihamnen-Backaplan-Brunnsbo(där Brunnsbo tågstation även är på G) kommer göra underverk för mobiliteten i staden, i framtiden kan denna även förlängas upp till Backa.

Återstår att se om det blir tunnel eller bro från Stigberget, jag utgår ifrån att det blir en tunnel(och en underjordisk station) då det är svårt att komma på ett bra ställe runt Stigbergstorget där en tunnel från Linnéplatsen kan utmynna.

Stigbergstorget är för övrigt ett ställe som jag är rätt säker på att vi kommer få se en liknande utveckling likt den runt Långgatorna, Majorna har ju egentligen redan mer än tillräckligt med krogar för att man skall hamna på akuten om man skulle dra en pub crawl från Mariaplan till Stigbergstorget, men det finns bra lokalutrymmen längs med hela Bangatan och Karl Johansgatan, och Lidl kan ju inte få sin verksamhet att gå runt(Hemköp tar kunderna), dom hade det gamla posthuset/biografen ute på försäljning förra året, där bland annat Avenyfamiljen(Auktionsverket/Tredje långgatan, Yaki Da etc) budade, en spännande lokal.
Citera
2017-09-03, 19:33
  #478
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Kollektivtrafik och dess lönsamhet handlar mycket om befolkningstätheten vid hållplats-
och stationslägena, det är bland annat därför som det är mer kostnadseffektivt att använda sig av anropsstyrd trafik i delar av länet, och med det menar jag taxi, det finns inte tillräckligt många boende i vissa områden för att motivera en busslinje då det blir svindyrt, dyrare än taxitjänst(det är som sagt bara stombussarna och spårvägen som har hyfsad kostnadstäckning). Göteborgs befolkningstätaste områden är de mest centrala delarna av staden(Linné är #1).

Det är ganska givet att mängden folk som åker mellan två stationer är det som avgör lönsamheten/kostnaden.

Citera
2017-09-27, 11:34
  #479
Medlem
Rektangels avatar
Göteborgsposten har uppmärksammat den trend som påvisar att tyngdpunkten i staden sakta men säkert förskjuts främst söderut mot kranskommunerna och att segregeringen nu alltmer tilltar.

Citat:
Ända fram till 1950-talet var södra Göteborg den överlägset viktigaste och mest attraktiva delen av staden, men under efterkrigsdecennierna förändrades det när befolkningstillväxten hamnade i den norra delen. Under de sista femtio åren har den södra halvan i stort sett stagnerat, vilket fått genomgripande konsekvenser men inte alls slagit igenom i stadens planering.

Följden har blivit att Göteborgsregionen byggts på ett sätt som oundvikligen skapat segregation och infrastrukturproblem. För medan staden oavbrutet fortsatt att växa norrut har det södra stadsrummet minst av allt varit oattraktivt. Tar man också in de södra förorterna i bilden ser man att de till och med växt snabbare än norra Göteborg. De bostäder som inte byggts i södra Göteborg har istället byggts några mil längre söderut.

När vi dessutom räknat fram befolkningens medelpunkt i Göteborg och förorterna öppnar sig ett unikt mönster: de båda centralpunkterna rör sig åt olika håll och dessutom ökar avståndet mellan de båda punkterna. Utvecklingen leder till enorma konsekvenser.

http://www.gp.se/ledare/föräldrar-öv...else-1.4659908

Expansionen har varit i nordost av en befolkning som knappast hör till skattekraften och de som kan och har köpkraft söker sig främst till kranskommunerna...främst de söderut.

Skattekraften i staden utarmas på sikt och överförs till de mer välmående kranskommunerna.
Medelklassen med barn och bil har snart inga alternativa boenden i stan och mycket riktigt är detta resultatet av ett generationslångt maktinnehav av sossarna. Den bilburna medelklassen och skattekraften hör som sagt inte till de väljargrupper de bryr sig om.

Skattekraften bestående av bilburna barnfamiljer hörande till medelklassen får det allt svårare att bo, leva och verka i staden och att den rödgröna politiken främst främjar unga studenter och äldre medelålders par i innerstaden som främst cyklar eller har allt inom gångavstånd. Samt bejakar påfyllning utifrån av bidragsproletariat och röstboskap.

Övriga göre sig inte besvär.
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2017-09-27 kl. 11:41.
Citera
2017-09-27, 14:23
  #480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Göteborgsposten har uppmärksammat den trend som påvisar att tyngdpunkten i staden sakta men säkert förskjuts främst söderut mot kranskommunerna och att segregeringen nu alltmer tilltar.



http://www.gp.se/ledare/föräldrar-öv...else-1.4659908

Expansionen har varit i nordost av en befolkning som knappast hör till skattekraften och de som kan och har köpkraft söker sig främst till kranskommunerna...främst de söderut.

Skattekraften i staden utarmas på sikt och överförs till de mer välmående kranskommunerna.
Medelklassen med barn och bil har snart inga alternativa boenden i stan och mycket riktigt är detta resultatet av ett generationslångt maktinnehav av sossarna. Den bilburna medelklassen och skattekraften hör som sagt inte till de väljargrupper de bryr sig om.

Skattekraften bestående av bilburna barnfamiljer hörande till medelklassen får det allt svårare att bo, leva och verka i staden och att den rödgröna politiken främst främjar unga studenter och äldre medelålders par i innerstaden som främst cyklar eller har allt inom gångavstånd. Samt bejakar påfyllning utifrån av bidragsproletariat och röstboskap.

Övriga göre sig inte besvär.


Riktiga socialdemokrater brukade ägna sig åt något som kallades social ingenjörskonst och som syftade till att utjämna ekonomiska klyftor och förhindra segregering. Men det är visst ett bortglömt kunskapsområde numera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback