Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-30, 22:16
  #1
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Mordet kunde inte klaras upp förrän drygt ett år efter att det begåtts men blev då mycket omskrivet i media. Detta p g a dess sällsamt sadistiska art. Litet förvånande att det inte finns någon Flashback-tråd sedan tidigare.

Citat ur artikel:
Citat:
...
Åklagaren anser sig ha en mycket god bild av vad pojkarna, alla i dag 19-20 år gamla, gjorde med Theresa Formichella natten mot den 27 augusti, i fjol:
De följde efter henne från tunnelbanestationen i Stockholmsförorten Hagsätra.
-Vi ska sparka ned tanten, sa en av pojkarna.
...
På Hagsätra skolgård knuffade två av pojkarna omkull Theresa och sparkade henne i huvudet. De båda andra pojkarna tog hennes handväska och två påsar med vinflaskor.
Alla fyra gick iväg ett par hundra meter och länsade handväskan på innehållet.
Sedan gick de tillbaka till skolgården. En av pojkarna hjälpte Theresa att resa sig upp.
-Jag och Krille (fingerat namn) hade tränat kampsport i en källarlokal.
-Nu sa Krille att han ville träna sparkar på en riktig person. Men det fanns för mycket hus runt omkring. Någon kunde se oss, har en av pojkarna berättat i ett polisförhör.
...

Därför valde pojkarna att hjälpa Theresa upp. Endast för att föra henne till ett mer undanskymt ställe där de ostört kunde "öva sparkar".
Efter dådet gick Theresas banemän till en korvkiosk i närheten där de växlade rånbytet för att lättare kunna dela upp det sinsemellan. Det blev ca 50 kronor vardera. I handväskan hade de också hittat lägenhetsnycklar som satt i en nyckelbricka med Theresas adress. De hejdade en taxi och bad att få bli körda till adressen. Två av männen höll vakt medan de två andra gick igenom lägenheten i jakt på värdesaker. Bytet blev en gammal transistorapparat.
På väg hem passerade de fyra återigen skolgården. Då hade några andra pojkar nyligen hittat Theresa och ropade åt dem att ringa efter ambulans. Detta struntade de i och flanerade lugnt hemåt.

Det skulle dröja ett år innan fallet fick sin upplysning. De fyra tonårspojkarna förhördes inledningsvis men de nekade till att ha befunnit sig på skolgården. Våldsroteln fick andra fall på sitt bord och "Theresa-fallet" lades på is.
När polisen efter en tid på nytt gick igenom matieralet märkte de att något inte stämde. Det fanns flera vittnen som sett de fyra tonåringarna vid skolgården, medan de själva nekade. När de plockades in på nytt arbetade två av dem som vanligt, de övriga två var inkallade i militären. De föll snart till föga.

Dick Lönnblad vid våldsroteln i Stockholm uttalar sig i Expressen 1989-09-24:
Citat:
...
-De verkade närmast lättade över att allt var över. Hela tiden har de vetat att kvinnan var död; det läste de om i tidningarna några dagar efter överfallet.
Ingen av killarna är sedan tidigare känd av polisen.
-Jag skulle vilja säga att det är helt vanliga svenska ungdomar med ordnade förhållanden och skötsamma föräldrar.
Ändå gjorde de sig skyldiga till en brutal dödsmisshandel för att tjäna några tior var.
-Ingen av dem har kunnat ge en rationell förklaring till varför de gjorde det, säger Dick Lönnblad.
...

När GM skall peka ut var mordet ägde rum står där ett träd. Det har planterats av hennes barn ett år tidigare till minne av henne. En av GM i polisförhör:
Citat:
"Varför? Det har jag frågat mig själv många gånger. Varför? Det var en helt meningslös grej och jag skäms så hemskt för det. Alltså jag vet inte.
Jag vet faktiskt inte riktigt varför. Det är något så hemskt att man knappt orkar tänka på det. Man försöker så gott man kan och, ja, kämpa vidare ibland. Och det har ju gått rätt bra hittills i alla fall.
Det är ju en hemsk händelse. Det kan man ju inte komma ifrån.

Fadern till en av GM intervjuas utanför Stockholms tingsrätt. Han skyller sonens brott på filmindustrin och... föräldrarna! Sonen kan tyvärr inte haft mycket att "brås på". Expressen 1989-10-18:
Citat:
...
-Jag är här som moraliskt stöd och det vet han om.
...
-Too much video. Ungdomar hälsar inte längre vanligt med handen. Det är en fot som far upp till spark.
-Många miljoner satsas på att sprida filmer där folk sågar ihjäl varann. Det hör också hit.
-Vid McDonalds hänger horder av trettonåringar på fredagsnatten. Jag vet, för jag brukar jobba extra i stan på helgerna. Men var är alla föräldrar? Alla vuxna?
...

Citat ur Expressen 1989-11-07:
Citat:
...
-Det är ofattbart att någon kan knuffa omkull en liten, äldre kvinna, råna henne, strax därpå "hjälpa" henne upp för att därpå knuffa omkull henne igen, sparka henne hårt mot kroppen, i huvudet och i ansiktet, lämna henne åt sitt öde, dela rånpengarna, aktivt leta efter hennes lägenhet samt gå upp i lägenheten och stjäla, skriver Stockholms tingsrätt.
-Ord som "synnerlig råhet", "hänsynslöst", räcker inte som beskrivning av händelseförloppet. Det är omänskligt och grymt. Det finns inga förmildrande omständigheter, argumenterar rätten vidare och dömer 19-åringen som tagit på sig störst skuld, för mord, rån och grov stöld:
-Han var ledaren och ska därför ha längsta straffet. Sju år.

Den 19-åring som erkänt färre sparkar fick sex år.
-Lägsta straffet för mord är tio år. En person över 21 år skulle tveklöst dömts till livstid, står det i domen.
De två övriga frias från misshandeln:
En 20-åring, som tagit upp den stulna handväskan, gömt den dödade kvinnans kassar samt varit inne i hennes lägenhet döms till ett år för grov stöld och rån.
En 19-åring döms till åtta månader för grov stöld och häleri.
...

Fotografi på Theresa Formichella: https://minfil.org/vdDer8bfbd/theresa.png

Frågorna nu är; Hur gick det sedan för dessa "samhällsbärare"? Vad gör fadern idag? Springer han fortfarande runt i Stockholms city och kollar vad (andras) trettonåringar har för sig?
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2016-12-30 kl. 22:20.
Citera
2017-01-03, 19:46
  #2
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Ändrade straff i hovrätten. Ur Svenska Dagbladet 1990-01-20:

Citat:
...
Enligt hovrätten har det inte visats att de båda pojkarna hade för avsikt att döda henne.
För rån, grovt rån och vållande till annans död döms pojkarna till sex respektive fem års fängelse - båda får sina straff sänka med ett år.
Samtidigt skärpte hovrätten straffen för de andra två pojkarna.
Då Teresa Formichella misshandlades den andra gången stannade pojkarna kvar för att ingripa om fara skulle hota. Därmed har pojkarna gjort sig skyldiga till medhjälp till grovt rån, anser hovrätten.
...
För rån och medhjälp till grovt rån får nu pojkarna vardera ett och ett halvt års fängelse.
Deras tidigare straff var ett års fängelse, respektive åtta månader.
Citera
2017-07-23, 16:47
  #3
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Är det ingen annan som minns denna vidriga och uppmärksammade händelse? Eller vet hur det gick för de unga rånmördarna senare i livet?
Citera
2017-07-23, 20:40
  #4
Medlem
Tack Ettsjutretton för att du plockade upp fallet igen.
Jag har ingen aning vad som hände med de fyra GM - "Krille & Co".
Märkligt att detta fall kunnat förbli så anonymt.
Ett mycket vidrigt fall.
Kommer ihåg att jag läste om det då du lade upp det i vintras men kunde inte hitta tråden då jag sökte senare.
Det anmärkningsvärda är gärningsmännens hänsynslöshet mot Therese i kombination med GM "Krilles" omsorg om sig själv och övriga :
"Nu sa Krille att han ville träna sparkar på en riktig person. Men det fanns för mycket hus runt omkring. Någon kunde se oss, har en av pojkarna berättat i ett polisförhör.Därför valde pojkarna att hjälpa Theresa upp. Endast för att föra henne till ett mer undanskymt ställe där de ostört kunde "öva sparkar".

Frågan om videovåldets " inflytande/ att vara eller ice vara…" diskuteras i sann 80 tals anda av fadern till en av GM.
Märkligt vore väl annars med tanke på debatten i mitten av 80 talet - något vi tagit upp tidigare i en tråd om ett annat fall från 80 talet.
(FB) Såg videovåld: försökte mörda och våldta, Västerås, 1983/1984

Mordet på Theresa Formichella resulterade slutligen i att "Krille & Co" avstjänade mellan ett till fyra år år effektiv tid.
Ja, jag vet inte vad det finns att tillägga i detta vidriga fall- förutom att jag hoppas att "Krille" & Co tagit tillvara på den unika möjlighet som rättsapparaten i Sverige gett dem och att de - på något sätt - bidragit till samhället för att i någon mån göra bot för det vidriga avslut de enväldigt bestämde att Therese skulle möta den där augustikvällen för snart 29 år sedan- den 27 augusti 1988 - då "Krille & Co" bestämde sig för att "öva sparkar".
Citera
2017-07-23, 20:49
  #5
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enannorlundatanke
Tack Ettsjutretton för att du plockade upp fallet igen.
Jag har ingen aning vad som hände med de fyra GM - "Krille & Co".
Märkligt att detta fall kunnat förbli så anonymt.
Ett mycket vidrigt fall.
Kommer ihåg att jag läste om det då du lade upp det i vintras men kunde inte hitta tråden då jag sökte senare.
Det anmärkningsvärda är gärningsmännens hänsynslöshet mot Therese i kombination med GM "Krilles" omsorg om sig själv och övriga :
"Nu sa Krille att han ville träna sparkar på en riktig person. Men det fanns för mycket hus runt omkring. Någon kunde se oss, har en av pojkarna berättat i ett polisförhör.Därför valde pojkarna att hjälpa Theresa upp. Endast för att föra henne till ett mer undanskymt ställe där de ostört kunde "öva sparkar".

Frågan om videovåldets " inflytande/ att vara eller ice vara…" diskuteras i sann 80 tals anda av fadern till en av GM.
Märkligt vore väl annars med tanke på debatten i mitten av 80 talet - något vi tagit upp tidigare i en tråd om ett annat fall från 80 talet.
(FB) Såg videovåld: försökte mörda och våldta, Västerås, 1983/1984

Mordet på Theresa Formichella resulterade slutligen i att "Krille & Co" avstjänade mellan ett till fyra år år effektiv tid.
Ja, jag vet inte vad det finns att tillägga i detta vidriga fall- förutom att jag hoppas att "Krille" & Co tagit tillvara på den unika möjlighet som rättsapparaten i Sverige gett dem och att de - på något sätt - bidragit till samhället för att i någon mån göra bot för det vidriga avslut de enväldigt bestämde att Therese skulle möta den där augustikvällen för snart 29 år sedan- den 27 augusti 1988 - då "Krille & Co" bestämde sig för att "öva sparkar".
Ja, ett riktigt vidrigt och brutalt mord begånget av "vanliga" ungdomar. Efter dådet fortsatte de med sina liv som om ingenting hade hänt.
Tyvärr fick "Krille & Co" inte spendera ens fyra år i fängelset. Den som fick längst fick sju år. Vid denna tid blev man villkorligt frigiven efter att ha avtjänat halva straffet, så den som satt längst för det vidriga mordet på Teresa satt tre och ett halvt år. Så mycket kostade det att plåga, tortera, ihjäl en värnlös kvinna, göra inbrott i hennes bostad, för att därefter tiga om detta tills det att man sitter i förhör med polisen, ett år senare.
Citera
2017-07-24, 01:00
  #6
Avstängd
Lawnmoverman2011s avatar
Jag tror att jag känner till det här fallet, i slutet på 80-talet eller möjligen i början av 90-talet så läste jag en upprörd debattartikel i en kvällstidning om jag inte minns fel (minns inte av vem) där skribenten tog upp hur hur medierna förvrängde olika fall genom att inte berätta den egentliga bakgrunden till olika brott och varför dessa då ägde rum.

I fallet med den äldre kvinnan så var hon tydligen känd som en riktigt jobbig fylletant i området där hon bodde och hon träffade på killarna redan i tunnelbanan där hon tafsade och ofredade dessa under alkoholens påverkan, med bakgrund av att killarna snodde två påsar med vinflaskor av henne så det här måste nästan vara rätt fall och jag minns dessutom från artikeln att en skolgård spelade en viss roll i dramat. Killarna ville av debattartikeln att döma lära damen en läxa med (olyckligtvis) dödlig utgång.

Vad tror du Ettsjutretton, kan det här stämma?

Ett annat fall som samma debattartikel tog upp var ett mord på en ung man på Södermalm som blivit ihjälslagen med en planka och då var det manifestationer mot gatuvåldet men vad tidningarna aldrig nämnde var att den unge mannen legat i bakhåll tillsammans med en kompis och var beväpnade med en planka som dom slog ner en förbipasserande man (bakifrån till råga på allt) men denne tog sig upp på fötter och slet åt sig plankan och slog ihjäl den unge mannen. Självförsvar eller?

Båda fallen tjänar som exempel på hur kvällstidningarna rent ut sagt förvränger verkligheten.
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-07-24 kl. 01:03.
Citera
2017-07-24, 01:21
  #7
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag tror att jag känner till det här fallet, i slutet på 80-talet eller möjligen i början av 90-talet så läste jag en upprörd debattartikel i en kvällstidning om jag inte minns fel (minns inte av vem) där skribenten tog upp hur hur medierna förvrängde olika fall genom att inte berätta den egentliga bakgrunden till olika brott och varför dessa då ägde rum.

I fallet med den äldre kvinnan så var hon tydligen känd som en riktigt jobbig fylletant i området där hon bodde och hon träffade på killarna redan i tunnelbanan där hon tafsade och ofredade dessa under alkoholens påverkan, med bakgrund av att killarna snodde två påsar med vinflaskor av henne så det här måste nästan vara rätt fall och jag minns dessutom från artikeln att en skolgård spelade en viss roll i dramat. Killarna ville av debattartikeln att döma lära damen en läxa med (olyckligtvis) dödlig utgång.

Vad tror du Ettsjutretton, kan det här stämma?

Ett annat fall som samma debattartikel tog upp var ett mord på en ung man på Södermalm som blivit ihjälslagen med en planka och då var det manifestationer mot gatuvåldet men vad tidningarna aldrig nämnde var att den unge mannen legat i bakhåll tillsammans med en kompis och var beväpnade med en planka som dom slog ner en förbipasserande man (bakifrån till råga på allt) men denne tog sig upp på fötter och slet åt sig plankan och slog ihjäl den unge mannen. Självförsvar eller?

Båda fallen tjänar som exempel på hur kvällstidningarna rent ut sagt förvränger verkligheten.
Tack för intressant information. Har själv inte läst denna debattartikel. Det var konstigt att inte detta ev. "motiv" framkom när media rapporterade som mest om detta 1989? Man citerade flitigt ur polisförhör med pojkarna. Berättade dem inte själva om detta i polisförhören? Kom det inte fram under rättegångarna? Det hade varit intressant att få ta del av domen.
Det kan påpekas att mordet på Teresa inledningsvis fick mycket klent utrymme i massmedia. Det var först när man fått tag i pojkarna, ett år senare, som fallet blev en följetong i pressen.
Citera
2017-07-24, 01:37
  #8
Avstängd
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tack för intressant information. Har själv inte läst denna debattartikel. Det var konstigt att inte detta ev. "motiv" framkom när media rapporterade som mest om detta 1989? Man citerade flitigt ur polisförhör med pojkarna. Berättade dem inte själva om detta i polisförhören? Kom det inte fram under rättegångarna? Det hade varit intressant att få ta del av domen.
Det kan påpekas att mordet på Teresa inledningsvis fick mycket klent utrymme i massmedia. Det var först när man fått tag i pojkarna, ett år senare, som fallet blev en följetong i pressen.

Media ljuger och förvränger fortfarande men jag vill minnas att debattartikeln var i aftonbladet eller möjligtvis i expressen men innan internets tid så det är papperstidningarna som gäller här om du eller någon annan vill leta, ibland glänser dessa tidningar till och tar in debattartiklar som inte är politiskt korrekt eller styrs av någon agenda.
Citera
2017-07-24, 10:45
  #9
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Media ljuger och förvränger fortfarande men jag vill minnas att debattartikeln var i aftonbladet eller möjligtvis i expressen men innan internets tid så det är papperstidningarna som gäller här om du eller någon annan vill leta, ibland glänser dessa tidningar till och tar in debattartiklar som inte är politiskt korrekt eller styrs av någon agenda.
Oavsett, om Formichella gjort närmanden eller inte, blir hennes öde varken berättigat eller mindre vidrigt. Mördarna sparkade ner Teresa, sedan låtsades de sträcka ut en hand för att hjälpa henne upp, innan de slog ihjäl henne. Efter detta gick mördarna till en kiosk, kanske köpte de sig något "gott", innan de gick hem till Teresa och länsade hennes lägenhet.
Citera
2017-08-07, 13:18
  #10
Medlem
Foto på BO mm:

http://s1033.photobucket.com/user/da...pswys.jpg.html

http://s1033.photobucket.com/user/da...1mpam.jpg.html
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2017-08-07 kl. 13:54.
Citera
2017-08-07, 17:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag tror att jag känner till det här fallet, i slutet på 80-talet eller möjligen i början av 90-talet så läste jag en upprörd debattartikel i en kvällstidning om jag inte minns fel (minns inte av vem) där skribenten tog upp hur hur medierna förvrängde olika fall genom att inte berätta den egentliga bakgrunden till olika brott och varför dessa då ägde rum.

I fallet med den äldre kvinnan så var hon tydligen känd som en riktigt jobbig fylletant i området där hon bodde och hon träffade på killarna redan i tunnelbanan där hon tafsade och ofredade dessa under alkoholens påverkan, med bakgrund av att killarna snodde två påsar med vinflaskor av henne så det här måste nästan vara rätt fall och jag minns dessutom från artikeln att en skolgård spelade en viss roll i dramat. Killarna ville av debattartikeln att döma lära damen en läxa med (olyckligtvis) dödlig utgång.

Vad tror du Ettsjutretton, kan det här stämma?

Ett annat fall som samma debattartikel tog upp var ett mord på en ung man på Södermalm som blivit ihjälslagen med en planka och då var det manifestationer mot gatuvåldet men vad tidningarna aldrig nämnde var att den unge mannen legat i bakhåll tillsammans med en kompis och var beväpnade med en planka som dom slog ner en förbipasserande man (bakifrån till råga på allt) men denne tog sig upp på fötter och slet åt sig plankan och slog ihjäl den unge mannen. Självförsvar eller?

Båda fallen tjänar som exempel på hur kvällstidningarna rent ut sagt förvränger verkligheten.

Det där låter ju jättekonstigt då inget av det tas upp i media, debatten förd av feminister verkar mest handla om att förbjuda porr osv då skulle gatuvåldet försvinna...

http://s1033.photobucket.com/user/da...zzkap.jpg.html
Citera
2017-08-07, 17:53
  #12
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det där låter ju jättekonstigt då inget av det tas upp i media, debatten förd av feminister verkar mest handla om att förbjuda porr osv då skulle gatuvåldet försvinna...

http://s1033.photobucket.com/user/da...zzkap.jpg.html
Tycker också att detta låter konstigt. Det var inget som framkom då mordet och dess efterspel var aktuellt. Skulle inte GM ha angett detta "motiv" i. s. f.? Allt som GM sade i förhör och inför skranket tryckte man i tidningarna, så om de hade sagt något om detta, hade det kommit ut till allmän kännedom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback