Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-30, 19:49
  #1
Medlem
EugeneKrabbas avatar
Jag har efter att ha läst en del i it säkerhet delen blivit intresserad av it-säkerhet, men problemet är att det finns så mycket att det blir nästan som att jag varje gång jag försöker läsa på om något, hoppar in i en smet av termer och funktioner som jag inte förstår.

Därför undrar jag, hur kan jag börja läsa på om IT Säkerhet, vart ska jag börja? Det område som intresserar mig mest är Datanätverk och server säkerhet.
Citera
2016-12-30, 20:10
  #2
Medlem
Då ska du ju börja med att lära dig TCP/IP och verkligen förstå hur allt fungerar med alla protokoll osv. Man får ta en bit i taget.
Citera
2016-12-30, 20:13
  #3
Medlem
EugeneKrabbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cqo
Då ska du ju börja med att lära dig TCP/IP och verkligen förstå hur allt fungerar med alla protokoll osv. Man får ta en bit i taget.

Det ska jag göra, tack för hjälpen.
Citera
2016-12-30, 20:25
  #4
Medlem
kato85s avatar
Kan varmt rekommendera gymnasiekuerserna för detta. Läs via ex hermods
Citera
2016-12-30, 22:28
  #5
Medlem
mygans avatar
Har för mig att CEH(Certified Ethical Hacker)-kurser ska vara rätt bra början. Finns massvis av video-kurser och tutorials. Men se till att börja från ruta 1.

pluralsight.com har en bra, men den sidan har månadskostnad.
Citera
2016-12-31, 21:25
  #6
Medlem
Nätverkssäkerhet 1, är en bra kurs att läsa. Då får du alla grunder för allt inom IT-säkerhet du kan tänka dig. Med dessa kunskaper kommer du enkelt kunna gå vidare och fördjupa dig i de ämnen du själv tycker är intressanta.

I kursen går man igenom denna bok bland annat, och den rekommenderar jag skarpt!
http://www.bokus.com/bok/97807897489...s-2nd-edition/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback