• 20 762 online
  • 1 139 232 medlemmar
  • 59 010 743 inlägg
2016-12-30, 15:14
Medlem
KalleXLs avatar
Hej.
Jag misstänker att min tråd kan bli svår att svara på eftersom jag inte vet var felet ligger, men det har med det trådlösa (Bluetooth) tangentbordet att göra. Det känns som att problemen startade efter att jag uppgraderade till Sierra, men det är bara en gissning.

Jag kör på en iMac mid 2011 Sierra 10.12.2 med ett 32GB Ram minne.

Vid köpet av min iMac 2011 fick jag ett trådlöst tangentbord som ingick i paketet. Sedan har jag köpt ännu ett exakt likadant tangentbord utan kabel. Varför kommer jag inte ihåg.

Helt plötsligt utan anledning utelämnade mitt trådlösa tangentbord vissa bokstäver. Jag provade allt. Säker omstart med Shift nertryckt. Jag testade även att återställa datorn till fabriksläge som fanns i OS X.10.6 som nu är tillbaks i Sierran, men det blev inte bättre. Jag testade då med det andra trådlösa tangentbordet, men det uteslöt samma bokstäver.

Jag släckte ner BlueTooth och böt tangentbordet till mitt gamla ALU-tangentbord med kabel och då fungerade alla bokstäver och siffror.

Jag tänker köpa ny iMac i sommar när nya iMac:s kommer så det vore onödigt att köpa ett tredje trådlöst tangentbord.
Däremot är jag intresserad om jag kan få mina tangentbord att fungera igen med enkla inställningar om det går. Ni som är proffs på iMac:s finns det en möjlighet för mig att få igång mina trådlösa tangentbord med BlueTooth. Att ett tangentbord går sönder köper jag, men att två gör det med samma problem, det låter mysko.

Tack på förhand.

Kalle.
Citera
2017-01-11, 22:43
Medlem
Fleptuts avatar
Your keyboard has one or more keys that don't respond

Use the Keyboard Viewer to test whether the keyboard keys are responding correctly when they are pressed.

Choose System Preferences from the Apple menu, then select Language & Text.
Select Input Sources.
Select the Keyboard & Character Viewer checkbox.
Enable the input source for the keyboard layout you're testing by selecting the checkbox next to it.
Make sure that "Show Input menu in menu bar" is enabled.
Choose Show Keyboard Viewer from the Input menu in the menu bar.
The Keyboard Viewer showing the keyboard layout appears on your display.
Type the key on the keyboard that doesn’t respond and see if the corresponding key highlights on the Keyboard Viewer. If it does, that key is functioning correctly.
Citera