Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-30, 12:42
  #1
Medlem
CelenoIIs avatar
Det är väl inte riktigt vad man kallar tradition, men en tråd brukar ofta startas i slutet av året. Tidigare:

(FB) Resultat 2012?
(FB) Börsåret 2013, hur har det gått för er?
(FB) Resultat 2014
(FB) Förväntningar/resultat av 2015.

Nu är det dags att reflektera över 2016. För ganska exakt 7 år sedan hade jag en nettoförmögenhet på 0 kronor. Jag hade ca 200 000 för mitt nyligen sålda hus efter alla omkostnader och skatter men det balanserades av en nästan exakt lika stor skuld till CSN. Nyligen passerade jag 2 miljoner för första gången, och ingen skuld kvar.

Känslomässigt var det ett antiklimax, det var mycket roligare att bli miljonär.

Jag gjorde precis en portföljrapport, och året startade med 1 497 588 kronor. Idag har jag 1 946 778 (+ 30.000 likvida medel), och utvecklingen enligt rapporten är på 13,59%.

I genomsnitt har jag sparat 19746 kronor i månaden. Ganska nöjd med det, fast i år har jag inte rest riktigt lika mycket som jag brukar.

Året började ju inte så bra för de som kommer ihåg, mycket prat om kraschen som vanligt. Så är det förstås varje år.

Hur har ni själva haft det under 2016, detta år som enligt halva internet är det värsta året någonsin inklusive världskrigen och digerdöden?
Citera
2016-12-30, 12:45
  #2
Medlem
VelvetReds avatar
Jag har gått plus jag med. Jag tänker inte skriva några exakta siffror, men det har gått bättre än tidigare år faktiskt.
Citera
2016-12-30, 12:55
  #3
Moderator
RostigHinks avatar
Jag har slagit SIX Portfolio Return Index. Det är mitt mål varje år.
Citera
2016-12-30, 12:56
  #4
Avstängd
ihatemes avatar
Första året för min aktiehandel som började med Precise Biometrics och sen massa hundralappar i olika "raketer!!!" enligt vissa aktiegrupper på Facebook.

Sedan sålde jag allt och gick in stort på Xintela. Sålde i slutet av samma dag med 100% vinst. Då förstod jag hur jag skulle gå tillväga i framtiden, typ.

Idag består mitt aktiekonto av ca 30,000:-, eller två sammanslagna löner så har jag levt vrålsnålt på det resterande. Dessa investerar jag i fonder, men ca 10,000:- går till F2M samt Nexstim Oyj.

Om man kollar längst ner så ser man "summa av blablabla" så är det en positiv siffra på ca 8000:-. Betyder det att av alla transaktioner jag markerat (vilket är alla jag gjort på det kontot) har resulterat i en vinst på nämnt belopp efter alla plus & minus?

Bild: http://imgur.com/SCDJgp1
Citera
2016-12-30, 12:59
  #5
Medlem
Åt helvete, ärligt talat. Flera faktorer har bidragit till det.
Citera
2016-12-30, 13:12
  #6
Medlem
Min portfölj har utvecklats 11% i år. Jag har fegat en hel del, dvs varit kortsiktig, och med facit i hand borde jag ha fortsatt månadsspara på börsen och hållt mig cool, vilket jag däremot inte har gjort.

Fast å andra sidan har jag vissa kommande större utgifter inom en snar framtid och då är det kanske inte helt fel att ligga i ökande grad på tryggt sparkonto som försäkring mot ev plötslig börsnedgång?

Känsomässigt? Jag närmar mig miljonen, men känner inte någon större upphetsning inför det. Jag trodde det skulle kännas mer, som att ett viktigt delmål slutligen har nåtts (efter en tidsperiod på 5 år). Kanske har jag lyckats uppnå en relativt hög grad av den där eftersträvnadsvärda ligiltigheten inför "pengar" som det sägs är bra att ha, för att inte reagera känslomässigt vid turbulent börs utan låta förnuftet styra istället? Eller så är jag bara lite deprimerad eftersom jag måste arbeta på nyårsafton...

Celeno:
får man fråga hur dina innehav ser ut och deras andelar av totalen?
Och avser du att modifiera dem inför 2017?
Samt vad tror du om svenska börsen i framtiden?
Tolkar jag dig rätt att du endast ligger 30k kontant, och har resten på börsen??? Varför just 30k i så fall?

Tack för trådstarten.
Citera
2016-12-30, 13:28
  #7
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Fonder, utveckling konto 9,13%. Det har gått betydligt sämre än tidigare år, men det får man väl ändå räkna med.
Citera
2016-12-30, 13:29
  #8
Medlem
Ser att jag hamnade på plus 12,3% i år om det nu inte blir en börskrasch på eftermiddagen...
Citera
2016-12-30, 13:53
  #9
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
får man fråga hur dina innehav ser ut och deras andelar av totalen?
Och avser du att modifiera dem inför 2017?
Samt vad tror du om svenska börsen i framtiden?
Tolkar jag dig rätt att du endast ligger 30k kontant, och har resten på börsen??? Varför just 30k i så fall?
LF Global 63,6%, AZ 31,8%, LF Tillväxt 4,7% enligt pie-chartet på Avanza. Summerar inte ihop till 100% tydligen.

Avser inga modifikationer men har inte sparat något särskilt i AZ på ett par år och kommer inte göra det framåt heller. Puttade in några tusen vid Brexit har jag för mig så ibland köper jag den men jag tycker fortfarande jag har för mycket.

Ligger alltid fullinvesterad nuförtiden men köper inte automatiskt utan använder den lysande strategin "när jag känner för det". Att jag inte har köpt för de senaste två månadernas sparpengar är bara en tillfällighet, även om jag senaste veckan medvetet väntat på årsskiftet så jag slipper 30 kronor i skatt eller vad det nu blir på insättningen. Inte heller en strategi jag rekommenderar men denna gång har jag ju tjänat på det då det gått ner lite. Jag har aldrig sagt att jag lever som jag lär
__________________
Senast redigerad av CelenoII 2016-12-30 kl. 13:58. Anledning: stavfel
Citera
2016-12-30, 13:53
  #10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Åt helvete, ärligt talat. Flera faktorer har bidragit till det.
Ajdå! Gott nytt år i alla fall, hoppas 2017 blir bättre för dig!
Citera
2016-12-30, 13:54
  #11
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag har slagit SIX Portfolio Return Index. Det är mitt mål varje år.
Det är ett bra mål

Citera
2016-12-30, 13:57
  #12
Medlem
+ 16,55% i år inklusive utdelningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback