Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-30, 00:50
  #1
Medlem
Elgiganten kör en rea på en gamingdator nu

http://www.elgiganten.se/product/dat...cid=Display660

För 15990 (4k rabatt) får man:

GTX 1080 8GB
I7-6700
16 GB Ram
SSD 256 GB / HD 1TB
Win 10

Hittar inget om nätagg/fläktsystem osv, men det verkar vara en bra deal?
Citera
2016-12-30, 02:06
  #2
Medlem
Cookiesfornexts avatar
Nä, överkomligt kanske men inte mycket mer än så. Hade hellre byggt själv.
Citera
2016-12-30, 02:26
  #3
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravallvarlig
men det verkar vara en bra deal?
Försäljare försöker oftast få deals att verka bra. Tycker inte dealen var något speciellt.

Slängde ihop en liknande dator för ≈ 15,4k. Dock i denna kundvagn ingår överklockningsbar processor. Och gissningsvis en bättre kylare.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10077738/
Citera
2016-12-30, 12:47
  #4
Medlem
edm4lifes avatar
Datorn du länkade har en vanlig 1 tb hårddisk och en vanlig SATA SSD. Dom nya NVMe SSD diskarna t.ex Samsung 960 Evo/Pro har precis kommit (slutsålt överallt just nu dock..) och totalt utklassar allting som går genom SATA interfacet. Vore ju synd att köpa en ny stationär dator för 16 000 med gammal teknik..
__________________
Senast redigerad av edm4life 2016-12-30 kl. 12:50.
Citera
2016-12-30, 13:28
  #5
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Datorn du länkade har en vanlig 1 tb hårddisk och en vanlig SATA SSD. Dom nya NVMe SSD diskarna t.ex Samsung 960 Evo/Pro har precis kommit (slutsålt överallt just nu dock..) och totalt utklassar allting som går genom SATA interfacet. Vore ju synd att köpa en ny stationär dator för 16 000 med gammal teknik..

Nja, teknik blir knappast gammal för att det existerar något bättre. Det är ju långt ifrån standard än så lite tidigt att kalla det andra för gammalt redan.
Citera
2016-12-30, 14:54
  #6
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Nja, teknik blir knappast gammal för att det existerar något bättre. Det är ju långt ifrån standard än så lite tidigt att kalla det andra för gammalt redan.

Köper jag en ny dator för 16 000 så är jag hellre först in med en ny teknologi än sist ut med det gamla. Faktum är att SATA börjar bli föråldrat och att SSD tekniken långt har överskridit SATA interfacets max förmåga. En ny Samsung 960 Evo (PCIe) har 3,2 gb/s i läshastighet jämfört med en vanlig SSD (SATA) som har ca 5-600 mb/s, så det är ju en skön förbättring att ha med om man köper nytt.
Citera
2016-12-30, 15:23
  #7
Medlem
Tack för svar alla. Fult av elgiganten att sänka priset med 4000 kr och ändå ha den för dyr. Brottsligt kanske.
Citera
2016-12-30, 16:02
  #8
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravallvarlig
Tack för svar alla. Fult av elgiganten att sänka priset med 4000 kr och ändå ha den för dyr. Brottsligt kanske.

Haha skojar du? Om något är för dyrt så är det upp till köparen att inte köpa, du kan ju inte anklaga ett företag för att försöka tjäna pengar. Sen är det som med allt annat, vill du ha en dator ihopsnickrad och klar utan att känna till komponenter, vilka du ska ha och hur de sätts ihop så får man betala för att slippa tänka på det.
Citera
2016-12-30, 16:20
  #9
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravallvarlig
Tack för svar alla. Fult av elgiganten att sänka priset med 4000 kr och ändå ha den för dyr. Brottsligt kanske.

Det är inte brottsligt, det är marknadsekonomi.

Citat:
En marknadsekonomi är ett socialt system baserat på arbetsfördelning i vilket priset på varor och tjänster bestäms av ett fritt prissystem satt genom utbud och efterfrågan. Detta kontrasteras ofta mot planekonomi, i vilken en central regering bestämmer priset på varor och tjänster med hjälp av priskontroll.
Citera
2016-12-30, 17:02
  #10
Avstängd
Underutvecklads avatar
Jag skulle bygga själv alla dagar i veckan. Dessutom tror jag även att du kan spara mer om du samlar ihop alla de delarna på Inet eller Komplett.
Citera
2017-01-02, 22:45
  #11
Medlem
Jaadu du har en dator du slipper montera själv via elgiganten. Dock så brukar de vara mindre skoj så fort det krånglar. Du vet knappt vilka delar datorn innehåller. Väljer du elgigantens alternativ så hade jag lagd in ett helt rent Windows för det första. Datorn är troligen propad av konstiga program som du aldrig ens kommer vara inärheten av att använda ( för normalt användade oftast). Oftast skapar de mer kaos än gör gott i datorn dessa programmen

Bygg en egen istället. Finns massvis med olika guider på Youtube om du e nybörjare. Och bygg den i lugn och ro. Fixar du 😛😊
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-01-02 kl. 22:52.
Citera
2017-01-06, 18:53
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Köper jag en ny dator för 16 000 så är jag hellre först in med en ny teknologi än sist ut med det gamla. Faktum är att SATA börjar bli föråldrat och att SSD tekniken långt har överskridit SATA interfacets max förmåga. En ny Samsung 960 Evo (PCIe) har 3,2 gb/s i läshastighet jämfört med en vanlig SSD (SATA) som har ca 5-600 mb/s, så det är ju en skön förbättring att ha med om man köper nytt.
Jag hade lagt pengarna på det som gav mest av det jag ville ha.
Vilket inte var en snabbare SSD.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback