Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-29, 21:32
  #1
Medlem
sebnies avatar
Jag tycker det är rätt störande när man ser inlägg som

"ta bort", "...", "dubbelpost", "skit i de"

och liknande i trådar. För att innehavaren ångrat sig.

Så mitt förslag är, att sålänge man har edittime, dvs kan editera inlägget, borde man också kunna ta bort det helt. Dvs en Ta Bort-knapp.


För att förhindra missbruk av funktionen för att kunna dra tillbaka regelbrott kan man ha att funktionen bara mjukraderar inlägget, dvs mods kan fortfarande se inlägget.
Citera
2016-12-29, 21:37
  #2
Medlem
Om du editerar ditt inlägg nu finns hela din trådstart och därmed diskussionsunderlaget kvar, även om du får för dig att editera, eftersom jag citerade allt. Tar du bort första inlägget försvinner hela tråden. Därmed skulle det behövas en specialhantering för trådstarter.

Jag tycker inte problemet är så stort att det behöver åtgärdas. Rapportera inläggen bara så försvinner de i sinom tid.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag tycker det är rätt störande när man ser inlägg som

"ta bort", "...", "dubbelpost", "skit i de"

och liknande i trådar. För att innehavaren ångrat sig.

Så mitt förslag är, att sålänge man har edittime, dvs kan editera inlägget, borde man också kunna ta bort det helt. Dvs en Ta Bort-knapp.


För att förhindra missbruk av funktionen för att kunna dra tillbaka regelbrott kan man ha att funktionen bara mjukraderar inlägget, dvs mods kan fortfarande se inlägget.
Citera
2016-12-29, 21:46
  #3
Medlem
sebnies avatar
Ja trådstartar behöver specialbehandling. Enklaste vore att trådstarten inte går att radera om den har svar, dvs en obesvarad trådstart går att radera (mjukradera då) - vilket gör att hela tråden mjukraderas.

Det händer ibland också att folk exempelvis postar i fel tråd, de har flera flikar uppe, och postar i fel flik, och sedan direkt ändrar inlägget till "ta bort".

Det skapar två problem.
Först ett onödigt skitinlägg som inte tillför till tråden.
Därefter, att inläggets originalinnehåll försvinner så om ingen RP skickats på tråden så syns det inte.


Med ta-bort-funktion skapas 2 fördelar. Först slipper man skitinlägg, men också att eftersom inlägget mjukraderas så finns inlägget bevarat i originalkaraktär, så OM det skulle visa sig finnas ett större regelbrott i inlägget så kan man trots mjukraderingen, varna för inlägget.

(Och då kan man även varna för i de fall någon har editerat inlägget till "ta bort" först för att sedan radera det, och även varna för inlägg där det enbart editerats till "ta bort").
Citera
2016-12-29, 23:26
  #4
Medlem
Jag ser det som en rätt onödig grej faktiskt. Så störande är det inte med inlägg som säger felpost eller dubbelpost. Det motiverar inte införandet av den här funktionen.

Problemet du påstår att en mjukradering skulle lösa går att lösa ändå genom att det sparas en historik varje gång du redigerar. Det kanske redan är så. Det vet inte jag.
Citera
2016-12-30, 00:01
  #5
Medlem
epost72s avatar
Det är bra som det är.
Ser inget som helst behov av att införa detta.
Citera
2016-12-30, 08:59
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det är bra som det är.
Ser inget som helst behov av att införa detta.

Håller med. Det skulle bara ställa till bra mycket mer oreda än vad de uppräknade exemplen på inlägg gör.

Det som kan förbättras i sammanhanget är däremot att de som råkat skriva fel eller ändrar sig istället för att bara skriva "ta bort" i tråden även RP:ar sitt eget inlägg. Det finns oerhört många "ta bort"-inlägg som man upptäcker som inte är RP:ade.
Citera
2016-12-30, 09:20
  #7
Medlem
Låter som en bra idé, men om någon citerar ett inlägg under första timmen hittas inte det inlägg som citerats.

Det är väl redan så att om ett inlägg som senare citerats tas bort av moderator så tas inte citatet automatiskt bort. Skulle det gå att ta bort sina egna inlägg blir det än fler konstiga citerade inlägg, så det vore bra om det endast gick för inlägg som inte har citerats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback