Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-29, 16:39
  #1
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag ser just ett TV-program där man försöker utröna huruvida en osignerad tavla är målad av Winston Churchill eller inte. Det var tydligen så att han alltid reste med utrustning för att kunna måla, och att detta var hans kanske största fritidsintresse.

Även Adolf Hitler var mycket konstintresserad, och såg sig själv som framtida konstnär. Han kom så långt att han sökte till konstakademin i Wien 1907 och 1908 utan att bli antagen. Jag har inte hört något om att han ägnade sig åt konsten när han blev politisk ledare, men vet inte säkert hur det ligger till med det. En bok ska dock ha givits ut år 1935 "Hitler Wie Ihn Keiner Kennt" som såldes i stora upplagor, och som innehöll tryck av flera av Hitlers målningar.

Ingen av de två är, såvitt jag vet, kända för att ha använt några stora ord om sig själva som konstnärer.

Frågan jag ställer är helt enkelt vem av Adolf Hitler och Winston Churchill ni anser vara den bättre konstnären, och varför. Det är lätt att googla fram exempel på deras verk.
Citera
2016-12-29, 16:46
  #2
Medlem
bravehs avatar
Churchill hade tveklöst stor talang för poesi och det skrivna ordet.

Hitlers talang när det gäller konst känns tveksam.
Citera
2016-12-29, 17:19
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
Här har dom en "Paint-off". En riktigt rolig scen från Hasse och Tages "Picassos äventyr":
https://www.youtube.com/watch?v=LP7camnyge8

Annars så tycker jag nog att Hitler var en aningen skarpare målarkludd än Winston. Som författare dock så sprang Churchill ifrån Adolf med råge.
Citera
2016-12-29, 22:16
  #4
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Churchill hade tveklöst stor talang för poesi och det skrivna ordet.

Hitlers talang när det gäller konst känns tveksam.
Tja Hitler gjorde väl en av 1900 talets största tavla då han bröt pakten med ryssarna och anföll dem?
Citera
2016-12-30, 01:24
  #5
Medlem
Pansarhyenas avatar
Nu blev jag tvungen att kolla upp de två männens verk på nätet.

Måste säga att Hitler verkar ha varit något mer begåvad sett ur ett rent hantverksperspektiv, men egentligen tilltalas jag inte av någonderas måleri. I båda fallen upplever jag det som för konventionellt och lite livlöst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback