Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-29, 07:03
  #1
Medlem
Vad är det?

Rent generellt
Allmänt
Och filosofiskt talat?


Vad händer i tillståndet och utanför det?

Låt mig chansa...
I nollpunkten finns potential för allt som är utanför den?

All rörelse fryses ner till en punkt.
Det som är stilla är/var rörelsen.

Nåt sånt.
Jag är varken matematiker eller fysiker, jag gibbar.
Och det lär märkas i vissa kretsar.
Och i vissa kretsar kan jag vara uppfriskande.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-29 kl. 07:37.
Citera
2016-12-29, 08:20
  #2
Medlem
Partiklar ifrån rymden kommer alltid att skapa rörelse dvs. värme.
Citera
2016-12-29, 08:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Partiklar ifrån rymden kommer alltid att skapa rörelse dvs. värme.

Vart kom värmen och rörelsen ifrån?
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-29 kl. 08:26.
Citera
2016-12-29, 11:33
  #4
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Partiklar ifrån rymden kommer alltid att skapa rörelse dvs. värme.
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Vart kom värmen och rörelsen ifrån?
Det är ju för att temperaturen inte är den absoluta nollpunkten. Den kosmiska bakgrundsstrålningen medför en temperatur på ungefär 2.7 K. Värmen och rörelsen kommer från Big Bang men vad som orsakade Big Bang vet vi inte.

Det går att få partiklar att stå helt stilla vid den absoluta nollpunkten 0K i exempelvis en ideal gas där partiklarna är på sådant avstånd från varandra att de inte interagerar med varandra.
Citera
2016-12-29, 17:04
  #5
Medlem
nerdnerds avatar
Lite risk för OT från mig nu, men jag tar risken. Trådstarten är ju iaf inte så tydlig.

Rubriken är nog bara felstavad, men jag gillar på något sätt "absolut nollpunk", och att fundera lite på vad i allsin dar DET skulle kunna betyda. Kanske rent av lite filosofiskt. Musikfilosofi då kanske. Och just med punk aktualiseras ju frågan om vad musik är egentligen. Och nu detta: Nollpunk! Absolut nollpunk! Ebba Grön, släng er i väggen!

En annan ev iaf lite filosoferande association handlar om just detta sätt att vara kreativ. Undrar hur ofta det händer att bara någon random felstavning leder till nya tankebanor, kanske t o m riktigt användbara?
Citera
2016-12-29, 17:10
  #6
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det går att få partiklar att stå helt stilla vid den absoluta nollpunkten 0K i exempelvis en ideal gas där partiklarna är på sådant avstånd från varandra att de inte interagerar med varandra.

Nej, detta går faktiskt inte pga Heissenbergs osäkerhetsrelation. Helt still skulle betyda att både hastighet och position var välbestämda, och det går ju inte. Dock finns det även i kvant ändå ett lägsta energitillstånd, och det är DÄR temperaturen är 0 K.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2016-12-29 kl. 17:13.
Citera
2016-12-29, 21:09
  #7
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, detta går faktiskt inte pga Heissenbergs osäkerhetsrelation. Helt still skulle betyda att både hastighet och position var välbestämda, och det går ju inte. Dock finns det även i kvant ändå ett lägsta energitillstånd, och det är DÄR temperaturen är 0 K.
Ok, tack för rättelsen. Minns att jag lärde mig det i något statistisk fysik-sammanhang med Bose-Einsteinkondensat, så det låter rimligt som du skriver. Har dock för mig att en professor motiverat det precis så som jag gjort. Kanske minns fel, skitsamma.
Citera
2016-12-30, 17:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Rubriken är nog bara felstavad, men jag gillar på något sätt "absolut nollpunk"

Det var medvetet med en . på slutet.


Det här med superledning vid extrem nedkylning?
Att saker liksom flyter på snabbare och bättre.
Vad kan det betyda?

Är det inte så att vissa ämnen rinner ur sina behållare vid nära 0.en?
Tror jag såg nån video om helium och en glasbehållare.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-30 kl. 17:46.
Citera
2016-12-30, 22:42
  #9
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Det var medvetet med en . på slutet.


Det här med superledning vid extrem nedkylning?
Att saker liksom flyter på snabbare och bättre.
Vad kan det betyda?

Är det inte så att vissa ämnen rinner ur sina behållare vid nära 0.en?
Tror jag såg nån video om helium och en glasbehållare.
Vad menar du med "vad kan det betyda?"

Bose-Einsteinkondensat är en materiefas precis som exempelvis gas eller vätska som kan uppstå för vissa ämnen med speciella egenskaper nära absoluta nollpunkten. Det har ingenting med filosofi att göra men youtube:a Bose-Einstein condensate eller superfluid helium så hittar du precis det du talar om. Mycket häftigt!

https://youtu.be/2Z6UJbwxBZI?t=1m11s
Citera
2016-12-30, 22:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Vad menar du med "vad kan det betyda?"

Bose-Einsteinkondensat är en materiefas precis som exempelvis gas eller vätska som kan uppstå för vissa ämnen med speciella egenskaper nära absoluta nollpunkten. Det har ingenting med filosofi att göra men youtube:a Bose-Einstein condensate eller superfluid helium så hittar du precis det du talar om. Mycket häftigt!

https://youtu.be/2Z6UJbwxBZI?t=1m11s

Ju mer man vet ju mer kan man filosifera

Vart går gränsen?

Finns det en gräns?

Ingenting som händer.
Men det är mycket häftigt.
Om man bryter ner det.

Känns det nära hemma eller är jag ute och seglar?
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-30 kl. 23:06.
Citera
2017-01-04, 08:48
  #11
Medlem
Frågan är om det finns en "nollpunkt" (ärligt talat du är en idiot, du kan inte ens uttrycka dig, och det här gäller ett "fenomen" som redan är uppmärksammat och omdiskuterat även i populärvetenskapen) i praktiken, men det gör det definitivt i matematiken. Det du menar med nollpunkt måste ju vara 0 Kelvin, 0 massa, 0 energi (av all slag, vad nu detta innebär får vi fråga fysikerna). Än så länge har vi bara frågat fysikerna, och inte filosoferna.

Även om detta går kanske inom filosofisk fysik, så går det under fysiken och inte under filosofin som sin huvudgren.

Och ska du verkligen "filosofera" kring detta så får du även fråga matematiken, för här existerar faktiskt denna "nollpunkt" som du tjäbblar om.

Jag är inte utbildad nog för att diskutera detta men jag har för mig att det är möjligt att ha dina "nollpunkter" i verkligheten, i praktiken, just för att matematiken påvisar att du bör inte kunna dela något till dess oändlighet i praktiken, med andra ord så kan du inte ha 0.000...001 (oändligt många decimaler emellan) kelvin, och du kan verkligen inte dela detta på två. Men så åter igen till fysikerna, går detta att faktiskt genomföra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback