Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-29, 01:56
  #1
Medlem
manfred85s avatar
installerade om windows 10 home och laddade ned networx. Efter inte lång tid så stod det att jag använt över 5gb på kanske 1 timme, hur är det möjligt? Vad är det som drar så mycket surf ?? Kollade windows uppdateringen och där hade det installerats 10 st uppdateringar ungefär men har också stängt av nyhetsflödet och twitter nyheter. Brukar göra av med 1-2 gb surf på en dag vanligtvis , tycker att exempelvis youtube drar mer surf efter att jag installerat om windows.
Citera
2016-12-29, 02:16
  #2
Medlem
Windowsuppdateringar, automatiska programuppdateringar i bakgrunden, spyware, insamlad spiondata som skickas osv...
Citera
2016-12-29, 03:13
  #3
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
installerade om windows 10 home och laddade ned networx. Efter inte lång tid så stod det att jag använt över 5gb på kanske 1 timme, hur är det möjligt? Vad är det som drar så mycket surf ?? Kollade windows uppdateringen och där hade det installerats 10 st uppdateringar ungefär men har också stängt av nyhetsflödet och twitter nyheter. Brukar göra av med 1-2 gb surf på en dag vanligtvis , tycker att exempelvis youtube drar mer surf efter att jag installerat om windows.


Windows uppdateringarna är nog skurken. Nyhetsflöder och twitter drar inte så mycket ifall man typ bara läser. Men ifall du kollar mycket högupplösta bilder eller mycket videos kan det dra en del.
Citera
2016-12-29, 04:22
  #4
Medlem
Virus?
Citera
2016-12-29, 07:45
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
över 5gb på kanske 1 timme
5 gbit/timme omsätter till en konstant trafik på 1.39 mbit/s. Pga paketering och protokoll mm motsvaras en nedladdad byte av ungefär(grovt sett) 10-11 bitar nätverkstrafik, beroende på vad man gör, så om man rundar av det till 450-475 nedladdade mbyte på en timme, det är väl inte så hemskt fasligt om det kom nån jätteblaffa till windowsuppdatering där och du tittat på youtube i hd-kvalitet samtidigt och i tråkiga stunder bläddrat som en tok på aftonskräpet med en webläsare som saknar adblock.
Citera
2016-12-29, 09:21
  #6
Medlem
porrmaffians avatar
Du har begränsad trafik/download kan jag förstå annars hade väl aldrig den här tråden kommit till stånd.
Citera
2016-12-29, 09:24
  #7
Medlem
flaskborstes avatar
Reklam drar en hel del också.. skaffa en adblocker det spar en del surf.
Citera
2016-12-29, 20:58
  #8
Medlem
KonstigaGrannens avatar
Windows update på en nyinstallation minst 1gig + drivrutiner på kanske 500MB till om du har lite ljudenheter som behöver nån speciell drivare och grafikkort/krets som behöver.

Har du gammal installationsmedia som inte innehåller anniversary update så går minst 4gigabyte data till i att tanka ner den OCH sedan den där 1gig cumulativa uppdateringen + drivarna jag skrev ovan så det verkar stämma ungefärligt det du skriver.
Citera
2016-12-29, 21:10
  #9
Medlem
Har du stängt av att Microsoft får använda din dator för att ladda upp uppdateringar till andras datorer?
Citera
2016-12-29, 21:45
  #10
Medlem
manfred85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Har du stängt av att Microsoft får använda din dator för att ladda upp uppdateringar till andras datorer?


tack för alla svar, det verkar vara tillbaka på normal förbrukning nu iallafall, ska kolla uppdateringar också om det är så att den laddar upp till andra, det som drar mest är nog windows uppdateringar som en tidigare skrev men det verkar löst sig.
Citera
2016-12-30, 06:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
tack för alla svar, det verkar vara tillbaka på normal förbrukning nu iallafall, ska kolla uppdateringar också om det är så att den laddar upp till andra, det som drar mest är nog windows uppdateringar som en tidigare skrev men det verkar löst sig.

Om du i framtiden upptäcker problem igen så kan du behöva kolla uppdaterings inställningarna igen. För ett tag sedan när de kom en stor Win 10 uppdatering så upptäckte några att några inställningarna hade ändrats tillbaka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback