Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-12-30, 15:13
  #49
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Saknas bara Spotify med reklampauser för underhållning xD

Ölen ska vara Harboe`s billigaste också antar jag
Lite polsk vodka på det att blanda med powerking så är helkvällen räddad
Citera
2017-01-02, 16:43
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
JAG tycker att om man bjuder till något, får man bekosta allt. Det inkluderar gästernas resa och logi.
Det är MIN åsikt.

Om man formulerar sig med "Välkomnar Er till vårt bröllop i.." istället för "bjuder in Er till vårt bröllop" sår det ok? (Trots att båda har samma innebörd)
Citera
2017-01-17, 04:26
  #51
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag tycker att du ska skärpa dig. Är den åsikten fel?

Dessutom är det rätt uppenbart att TS är ute efter vad som är lämpligt att göra i allmänhet. Inte vad någon vars åsikt skiljer sig markant från resten tycker. Om du ska ge råd i sådana här frågor bör du vara väldigt tydlig med att det enbart är din personliga åsikt och att du inte vet/bryr dig om vad som är kutym. Annars gör du mer skada än nytta.


Det händer ju titt som tätt att man har en avvikande åsikt. De flesta diskussioner gäller ju just det; ens åsikt. Är det en ny regel på Flashback att man, om man inte tycker som majoriteten i en tråd, måste försvara sin åsikt och påpeka att det är ens personliga åsikt?



Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Alla löser ekonomin på sitt egna sätt.
Men snacket om att det är dyrare att resa inrikes förstår jag inte.
Hade en vän som gifte sig på en fjälltopp i Sverige. Nu stod han för både hotell samt helikopter.
Men det paret från Malmö fick garanterat en dyrare resa än om bröloppet skett i Köpenhamn.
Kan tillägga att brudgummen äger företaget jag jobbar på och som har 120-130 anställda. Även dessa var inbjudna även på festen efteråt.

Har även varit med om motsatsen.
Varför vi blev bjudna på detta bröllop begriper inte jag. Kan bero på att bruden väljer vänner utifrån vad de kan ge henne.
Oavsett så köptes alkoholen i tyskland. Inte ens dit åkte de utan de hittade en snäll chaffis som köpte åt dem. Denna alkohol såldes sedan till gästerna
Bruden var till slut nöjd då både alkoholen samt maten betalades den vägen.
Var en fin middag bestående av Rostbiff och potatissallad samt en chokladpudding till efterätt.

I dag umgås jag bara med ett av dessa brudpar. Du får själv gissa vilket.

Du valde alltså umgänge utefter vad de gav dig?

Så dålig stil att racka ner på hur någon väljer att göra på sitt bröllop. Alla har inte "svindlande summor" i inkomst.


OnT: Min personliga åsikt (bäst att påpeka detta direkt, enligt RulleRivares direktiv) är att bjuder man in till bröllop står man för så mycket av kostnaderna som möjligt. Ni har valt att förlägga ert bröllop utomlands, då kommer det naturligtvis bli dyrare än om ni hade valt att ha det närmare era gäster.

Däremot måste det inte vara överflöd och lyx. Kanske kan ni ordna maten själva? Vem säger att alkohol är ett måste?

Ni kanske kan be om era föräldrar om ekonomisk hjälp, kanske som bröllopspresent? Det finns många sätt att hålla kostnaderna nere om man är kreativ, och om man inte behöver vara rädd att ens vänner säger upp bekantskapen om de inte får kobebiff och genomgående champagne.

Eller så gör ni som flera andra föreslagit; har en vacker liten intim ceremoni där och har sedan en fest hemma i Sverige!

Lycka till, och grattis till giftermålet!
Citera
2017-01-17, 09:13
  #52
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Ni har valt att förlägga ert bröllop utomlands, då kommer det naturligtvis bli dyrare än om ni hade valt att ha det närmare era gäster.

...

Lycka till, och grattis till giftermålet!

Vi bor utomlands och hon är inte svenska så ett giftermål i Sverige hade nog kostat ännu mer. Eventuellt.

Tack
Citera
2017-01-25, 14:30
  #53
Medlem
Vi gifte oss i Toscana (Italien) för ett par år sedan, jag och min fru.
Vi hade ganska klart för oss hur vi ville ha det och
genomförandet var faktiskt förvånansvärt enkelt.

Angående den ekonomiska aspekten ser jag på det såhär:
- Ni står för mat, dryck (fri sprit) och BOENDE för samtliga gäster.
- Gästerna står själva för flyg, taxi eller hyrbil etc.

Genom att inte styra över (betala) gästernas resa så ökar du chansen
att folk kommer, vissa stannar längre, kommer innan, gör det till en
del av en annan resa etc. Vi bjöd ca 90 st och 82 tackade ja.

En snygg gest som är relativt vanlig vid bröllop utomlands
är att det bör vara uppdelat på flera dagar än bara bröllopsdagen.
Vi körde tre dagar (två nätter), första dagen var det "enklare"
buffé med fri bar (till kl 00:00, så att inte folk blir helt förstörda
dagen efter) andra dagen bröllop med middag och fest inpå småtimmarna.
Sista dagen brunch och farväl, sen sticker ni på smekmånad.
Citera
2017-01-25, 18:48
  #54
Avstängd
Glasikalsongens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Vi bor utomlands och hon är inte svenska så ett giftermål i Sverige hade nog kostat ännu mer. Eventuellt.

Tack
I vilket land finns ni då samt nationalitet på bruden tack.
Citera
2018-02-23, 13:37
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Nej, det finns inget som säger att man ska stå för allt bara för att man bjuder in. Det som kan/har råd att närvara och övriga har i alla fall känt att ni tänkt på dem även om de inte kan ta sig dit.
Att ni tipsar om boende samt har styrt upp med ett hotell om förmånliga priser är ju gott nog.

Grattis till det kommande bröllopet förresten! =)


Håller helt med😊
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback