Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-28, 20:11
  #1
Medlem
Tja tänkte uppgradera datan och tycker att detta paket hade ett bra pris. Det ända jag undrar är om moderkortet verkligen är så bra för enligt mig ser det lite "fattigt" ut?
http://www.webhallen.com/se-sv/dator...l=external:ref
Citera
2016-12-29, 04:00
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337swish
enligt mig ser det lite "fattigt" ut?
Låt behoven och de tekniska egenskaperna avgöra, inte ögonen.

När du köper moderkort, utgå alltid från vad du faktiskt behöver. Behöver du ett fullstort atx med 7st pcie-platser? eller ska du bara ha grafikkortet och klarar dig med ett mini-itx med EN pcie-plats eller ska du in med ett tv-kort och kanske har behov av ett m-atx med 4 platser?

Ska du nånsin överklocka? Ytterst få GÖR det, men ganska många tänker sig att "jo, jag ska nog göra det" men det blir aldrig av pga de inte vågar, inte kan, eller helt enkelt skjuter det på framtidien så länge att datorn är bytt/ombyggd innan man kom sig för. Om man inte SKA överklocka behöver kortet inte heta Z heller, det går lika bra med ett enklare.

Behöver du optisk ljudutgång? 7.1-ljud? eller kör du bara med bordshögtalare/hörlurar och mic?

Behöver du 10 usb-uttag eller räcker det med 6?

Kommer du nånsin ha mer än 4 hårddiskar inkopplade? ..osv.

Förekomst av designade kylare, plastkåpor, färgtema, dekaler, dekorativ belysning, och sedan mängder av teknisk goja, säljfloskler, superlativ mm i produktbeskrivningen, sånt kan man helt strunta i, det är enbart det du faktiskt kommer använda som har betydelse.

De enklare moderkorten är oftast de mest pålitliga, i vart fall om man tittar på RMA-statistik. De dyra och teknikspäckade socket 2011-serie moderkorten är de som krånglar mest, vissa med över 10% returer/garantianspråk (ca.2% är normalt), så man kan inte gå efter pris heller, man måste försöka se förbi allt det där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback