Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-03, 16:51
  #25
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awenix
Tack för alla svar och instämmelser, jag följde med och vi åkte till en ny djurklinik så att han inte skulle uppleva samma stress som på den vanliga kliniken.

Det var lite som att komma till ett okänt hus och vi hade med oss en filt och köttbullar. Ljusstaken stod tänd vid fönstret, ljus var tända och taket var släckt. Allting var väldigt fint gjort som någon/några skrivit. Han somnade snabbt när sovmedlet åkte in i hans blodomlopp. Innan så fick han två omgångar med lugnande och vi satt på golvet och mös med honom i över en timme, han var endå alert och luktade efter köttbullar, morrade lite åt veterinären och så. Jag känner fortfarande hans lukt på mina händer och jag tyckte att det blev ett väldigt bra avslut på hans liv.

Tårarna var dock oändliga men jag kände att nu får han frid och blir fri från sina smärtor och bekymmer, han har haft ett bra liv med tillgång till tomt och ett kärleksfullt hem. Han var en dvärgpudel och en extremt gosig en, han älskade människor och mat! På min sista promenad med honom så sade en pensionär att "Han är nog den mest människoälskande hund jag sett". Han har varit med oss i 11år, 8månader och 8 dagar. Han kom till oss när jag var tio och han kommer alltid ha en plats i mitt hjärta och min själ.

Tog min tid att säga farväl till honom när hans hjärta hade stannat på det sätt jag ansåg passa bäst för mig och sa ett tack och farväl ensam i bilen sen också. Efteråt kändes det bättre men såklart så kommer tårarna lite då och då men känner ingen tyngd i bröstet utan det är bara tomheten från vetskapen att han inte längre finns "här".

Det var det rätta valet, och jag är så glad att jag fick chansen att ha en sådan speciell hund i mitt liv och denna känsla delar jag nog med många, många andra. Djur är speciella på sitt egna vis.
Tack för dom fina orden, tårarna kom o tänker på mina hundar som gått bort. Det gör så jävla ont i en att man knappt kan andasnär man sitter där o deras små ögon sluts..

Men, man måste vara stark o ge dom värdigt avslut utan lidande innan.
Citera
2017-01-03, 22:42
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Humanare med avlivning hos veterinären än med att skjuta ett djur själv då saker kan gå fel.

Mitt tips är att sitta och klappa din hund när detta sker. Jag har tagit hårstussen från rakningen och morrhår från katten då jag avlivat dom. Men har suttit med in i de sista.

Det är mest ledsamt att se när livet försvinner från ens djur.

jag beundrar dem som kan göra det med sina egna hundar, oftast jägare

kan hunden få en finare stund än att få följa med på en sista jakt liksom?

skulle själv aldrig kunan göra det med min egen hund men har fått lov att göra det med en bekants hund som sprang på ett vildsvin, min kamrat bad mig göra det då det uppenbart var utom allt hopp
Citera
2017-01-03, 23:34
  #27
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
jag beundrar dem som kan göra det med sina egna hundar, oftast jägare

kan hunden få en finare stund än att få följa med på en sista jakt liksom?

skulle själv aldrig kunan göra det med min egen hund men har fått lov att göra det med en bekants hund som sprang på ett vildsvin, min kamrat bad mig göra det då det uppenbart var utom allt hopp

Om än det går bra de flesta gånger så går det fel vissa gånger. Så då ser jag att veterinär är ett bättre alternativ. Men det är ju jag det.
Citera
2017-01-04, 00:15
  #28
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Om inte dina föräldrar är beredda att ge hunden veterinärvård och betala för att han ska bli frisk, så är avlivning det bästa för hunden.

Han får en lugnande spruta i nackskinnet av veterinären (eller djursjukskötaren) så att han blir trött och avslappnad. Sedan sätter man en kateter i ett kärl, oftast i ett framben. Sedan får han en överdos av "avlivningsvätska" (narkosmedel).

Hunden sövs alltså så djupt så att hjärtat stannar, därefter räknas de som döda. Oftast är det bara det första nålsticket de känner, och det är inte värre än tex en vaccination. Avlivningsvätskan varken svider eller gör ont. Om de inte är jättetrötta av det första lugnande så kanske det kan kännas som att de blir lite snurriga, typ berusade eller lite yra, men jag har aldrig märkt av något särskilt. De blir trötta och somnar, samtidigt som matte och husse klappar och pratar med dem.

Hoppas det går bra imorgon.
Frisk? Efter 11 år? Hallå!
Citera
2017-01-04, 00:55
  #29
Medlem
HighwayDelights avatar
Beklagar sorgen, det är alltid ett hårt beslut, men som djurägare måste man göra vad som är bäst för djuret, och en hund som är gammal och trött, kanske har ont, gör man bäst i att låta somna in
Men jag vet hur det känns, been there, done that, förvisso bara med smådjur, men fortfarande samma sorg!
Citera
2017-01-09, 01:21
  #30
Medlem
Psyko Dads avatar
Beklagar men ni fick ett fint avslut.
Citera
2017-01-10, 20:12
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Frisk? Efter 11 år? Hallå!

Vad menar du? Ålder är en ingen sjukdom. Givetvis kan en 11-årig hund bli frisk (beroende på vilken sjukdom den lider av) och leva i många år till (givetvis beroende på ras).
Citera
2017-01-27, 20:45
  #32
Medlem
Vad tråkigt!

Jag har en liten Chihuahua, jag var ute och gick med hunden här i sydvästra Stockholm för 2 timmar sedan. Hemskt att tänka på att jag kanske måste avliva hunden så småningom. Men ibland är det ju faktiskt för hundens bästa.
Citera
2017-03-05, 16:45
  #33
Medlem
Awenixs avatar
Tack alla som beklagat sorgen och skrivit, det uppskattas. Har avstått lite från att återkomma till denna tråd då den har varit för tung för mig... Men jag uppskattar verkligen er ödmjukhet, det värmer kring mitt hjärta.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback