Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-28, 18:13
  #1
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Helt n00b på allt som inte innefattar att peka och klicka, vilket av snabblägena kan vara bra (kameran är en Canon EOS600D) och ska man mickla med ISO och i så fall vilket ISO läge är lämpligast?
Citera
2016-12-28, 18:51
  #2
Moderator
rotadents avatar
Det finns nog olika skolor kring det där. Ofta brukar rådet bli att ha höga ISO och hålla ned slutartiden. Jag har fått bäst resultat genom att göra tvärtom. Jag har kört stativ och långa slutartider med så lågt ISO jag har mäktat istället. Men det beror väl lite på vad du fotar också, är det större fyrverkerier så är det inte lika noga med tajmingen eftersom det händer saker hela tiden, ska du tajma in enstaka smällar så är nog kortare slutartider bättre. Jag tycker dock att det är svårt att få stuns i bilderna då, det blir ofta blekt och brusigt.
Citera
2016-12-29, 01:48
  #3
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Kameran kommer stå på stativ, kommer inte ihåg modell, kostade nån tusenlapp på webhallen på rea så är väl helt OK instegsmodell antar jag.
Högt ISO är vad? 1200 / 1800 / 2400 tror jag finns som snabbinställning och "kort slutartid" hur kort är den?
Citera
2016-12-29, 05:46
  #4
Medlem
Pungsvings avatar
Varför experimenterar du inte själv? Det är så vi andra lär oss.
Citera
2016-12-29, 13:00
  #5
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Varför experimenterar du inte själv? Det är så vi andra lär oss.

Fler dumma frågor? Varför försöka uppfinna hjulet igen!?
Om människor inte kunde lära av varandra skulle vi fortfarande jaga mammut med vässade pinnar.
Citera
2016-12-29, 14:42
  #6
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Fler dumma frågor? Varför försöka uppfinna hjulet igen!?
Om människor inte kunde lära av varandra skulle vi fortfarande jaga mammut med vässade pinnar.

Sälj kameran. Köp nappar.
Citera
2016-12-29, 15:00
  #7
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Sälj kameran. Köp nappar.

Men Einstein jag ska fota någonting som det ges möjlighet att fota max 2 gånger om året under ett par minuters tid, hur har du tänkt dig jag ska experimentera på ett bra sätt?
Utveckla gärna ditt resonemang för det lär bli humor på hög nivå.
Citera
2016-12-29, 15:08
  #8
Medlem
Pungsvings avatar
Ditt senaste svar är i sig själv humor på hög nivå. Men det förstår du inte.
Citera
2016-12-29, 15:08
  #9
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Sälj kameran. Köp nappar.

Menar du inte investera i nappar?
Citera
2016-12-29, 15:13
  #10
Medlem
swebarbs avatar
Börja med ISO 200 f/11 och en lång slutartid typ 2-10 sekunder är att rekommendera. Men som sagt man måste prova sig fram lite helt enkelt, går inte bara skriva vilka inställningar och tro det funkar.
Citera
2016-12-29, 15:17
  #11
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det svåra är egentligen inte att fota fyrverkerierna. De har ju den lilla egenheten att de avger ljus.
Det som är svårt är att undvika blooming samt att omgivningen skall vara någorlunda upplyst men inte framträdande.

Du vill ha lågt iso, slutartid på max en hundradel och du vill att fyrverkerierna skall vara i fokus, det är där autofokusen kommer att ställa in problem då de flesta objektiv inte har ett läge för oändlighet, vilket många konsumentkameror har och mätfunktionen kommer inte att bli klok på de stora ljusskilnaderna utan bara fokusera in och ut.

Ställer du in den på manuell fokus och manuellt vrider objektivet till ett bra avstånd så får du försöka behålla den där.

Har du inte en 300 mm glugg så blir fyrverkerier i regel jävligt trista på bild.

I värsta fall drattar du på arslet i fyllan, krossar kamerahuset och får objektivrester genom händerna så att du blir invalid för resten av livet.
Citera
2016-12-29, 17:48
  #12
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det svåra är egentligen inte att fota fyrverkerierna. De har ju den lilla egenheten att de avger ljus.
Det som är svårt är att undvika blooming samt att omgivningen skall vara någorlunda upplyst men inte framträdande.

Du vill ha lågt iso, slutartid på max en hundradel och du vill att fyrverkerierna skall vara i fokus, det är där autofokusen kommer att ställa in problem då de flesta objektiv inte har ett läge för oändlighet, vilket många konsumentkameror har och mätfunktionen kommer inte att bli klok på de stora ljusskilnaderna utan bara fokusera in och ut.

Ställer du in den på manuell fokus och manuellt vrider objektivet till ett bra avstånd så får du försöka behålla den där.

Har du inte en 300 mm glugg så blir fyrverkerier i regel jävligt trista på bild.

I värsta fall drattar du på arslet i fyllan, krossar kamerahuset och får objektivrester genom händerna så att du blir invalid för resten av livet.

Jag har fått mina bästa fyrverkerifoton med ett 50mm, det handlar som vanligt vid foto om att inte vara så förbannat långt bort. Se till att stå så nära det går så behövs det ingen extrem zoom. Själv föredrar jag dock bilder där inte bara fyrverkerierna fyller upp hela bilden, men det är förstås en smaksak.

Sen kommer nog TS att få problem med sin kamera oavsett. En kompaktkamera för en tusenlapp skulle jag inte säga är det optimala att fota fyrverkerier med direkt. ISO-prestandan lär vara kass och risken finns att den inte hanterar tillräckligt många manuella inställningar för att han ens ska kunna ställa in kameran på ett optimalt sätt. Bara en sån sak som brist på manuell fokus är ett stort problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback