Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-28, 13:43
  #1
Medlem
Vågar jag använda en magnetlist för knivupphängning på segelbåt? Vill inte gärna ha knivar som flyger och far i ruffen om det skulle vara hård sjö, men är ju ett oändligt smidigt sätt att hänga upp knivarna. Någon som har erfarenhet?
Citera
2016-12-28, 13:47
  #2
Medlem
Jag skulle gissa på att knivarna kommer sitta kvar om du köper en bra magnetlist. Men jag är inte helt såld på att ha massor av knivar ute i det fria då det är risk att skära sig om man tex skulle försöka greppa något snabbt vid en oväntad situation. För mig som är van med min båt är det nog inget problem, risken kommer när man har gäster ombord.
Citera
2016-12-28, 14:47
  #3
Medlem
Finns det inte risk att knivarna lossnar och flyger omkring? Möjligtvis bör de fixeras vid något då de inte används, så de vanligtvis sitter rejält fast.
Citera
2016-12-28, 15:36
  #4
Medlem
Dejads avatar
Att ha vassa knivar hängandes med eggen där du kan komma åt den eller där de kan lossna och få fart kan vara jävligt drygt om du väl skulle hamna i skitväder. Så länge du bara rör dig inomskärs i farter där du inte kommer upp i de G-krafter som kan få de att lossna så borde det funka. Lägg bara ner dem i en bra låda när du går i dåligt väder/utomskärs.
Citera
2016-12-29, 13:33
  #5
Medlem
Jag skulle inte ha en tanke på att sätta upp en magnetlist till knivar inne i en båt.
Mina knivar ligger skyddade i en låda.
Om det kommer en kastvind och någonting slår till kniven så flyger ju den iväg, det är tillräckligt otrevligt när andra saker ligger på durken som inte har varit sjöstuvade och sedan då en kniv.

Detta kanske fungerar i hamn, men sedan sätter någon upp dessa av misstag när man skall ut på havet, direkt dumt. Varför riskera att få en kniv på sig.
Det är tillräckligt otrevligt när en kastrull eller kudde ramlat ner på durken och då riskera att det ligger ett vasst föremål på durken under någonting annat, aldrig att jag skulle sätta upp en magnetlist.

Är det någon som sett en tillverkare av segelbåtar som har satt upp en magnetlist.?

Det finns risk att man ramlar upp på dessa eller att man tar tag i dessa när det är vågor.

Hoppas att du överlever om du ändå sätter upp en list.
Citera
2016-12-29, 15:13
  #6
Medlem
Dejads avatar
Framförallt är det nog det dumma att ha en hög rejält starka magneter inte allt för långt ifrån kompassen som sätter pinnar i hjulen för magnetlister i båtar.
Citera
2016-12-29, 21:24
  #7
Medlem
Knegares avatar
Magnetlist i båten känns som en mindre bra ide', man kan vid sjögång vingla till, sträcka ut handen och råka ta på knivarna. Magneterna kan dessutom påverka kompassen om det vill sig illa.

Har du ett förvaringsfack till dem kan du kanske ordna en låsning till den om du känner dig orolig, alternativt skaffa en rektangulär ask med rejält lock och förvara knivarna i den.
Citera
2016-12-29, 23:09
  #8
Medlem
Magnetlist och kompass
Om man skaffar en magnetlist så bör man testa att den inte påverkar kompassen men det borde räcka med 2m kanske 1 m.

Tänk på tjejen om hon får tag på en kniv av misstag eller ranlar på den
https://www.youtube.com/watch?v=ByJyNH6DwSU

Det är nog bättre idë att skaffa ett knivblock och skruva fast det i skottet
eller att lägga knivarna i ordinarie lådor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback