Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-28, 10:56
  #1
Medlem
Vad jag förstår så finns det nya uppskovsregler, gränsen på 1450000:- är borta samt generösare uppskov om man köper billigare bostad.

Jag har ett hus som jag bott i drygt sju månader, troligtvis kommer jag sälja det för ca 4-4,3mkr med en vinst på kanske 800000:- beroende på försäljningspris.
Går det att komma runt 30% beskattning på något sätt?

Innan huset hade jag en lägenhet, ägde den och bodde i den i ca 1,5år, gjorde ca 750000:- vinst efter alla omkostnader. Eftersom att jag ägde den i 1,5år så bör jag skatta 22%.
Skrev mig aldrig i lägenheten, kan jag få problem med skatten? Skatteverket säger inget om att man skall vart skriven på adressen, bara att man skall ha bott där, vilket kan strykas av t.ex hyrd parkering.


Någon som kan förklara nya uppskovsreglerna som gäller om man köper billigare?

Får troligtvis 4-4,3mkr. Vågar dock inte hoppas på mer än 4mkr och vill inte köpa dyrare, dvs max 4mkr för lägenhet då jag tänkte "byta ned" mig från hus. Dock kan det ju då hända att lägenheten då blir ett par hundra tusen billigare än huset.

Hur räknar jag ut hur mycket uppskov jag kan göra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback