Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-12-29, 04:42
  #25
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Jag måste erkänna att jag bara skummade igenom artikeln. Men efter en till genomläsning så ser jag inga problem. Det tidigare sökresultatet för frågan om förintelsen har inträffat ligger nu längre ner bland resultaten. Jag vill minnas att de flesta användare av google bara klickar på dom tre första länkarna eller något dylikt, så förintelseförnekare kommer nu att synas markant mindre.

Givetvis så blir det ett mer politiskt korrekt sökresultat, men då förintelseförnekare oftast är ute och cyklar så ser jag ingen större skada i den här förändringen.


Vad passande att de har förintelsenekare som exempel.

Frågor om t.ex. våld i nära relationer då?
Där det visar sig att hela västvärlden styrts efter falsifierande ideal.
Om hen hatar män, är det bara bra för kvinnor att de inte behöver lösa sina problem? För att vända frågan till ett gynocentriskt perspektiv, som kan peka på att "ideologerna" kanske inte ens hjälper gruppen de påstår sig företräda.
__________________
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2016-12-29 kl. 04:45.
Citera
2016-12-29, 04:46
  #26
Medlem
Judisk makt?
Citera
2016-12-29, 08:51
  #27
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Den alternativa nyhetskällan heter Aftonbladet ditt jävla stolpskott.
Men som den krypande, svassande husses hund du är så överser du naturligtvis med detta.
Google fungerar efter sina ägares önskemål inte efter nån sorts "nyliberal demokrati" som du låtsas omhulda. Inte heller efter strikt marknadsekonomiska principer.

Se där,en riktig tangentsbordskrigare tölpaktig och enfaldig. Som det står i direkt anslutning så är det inte Aftonbladet som är ansvarig för innehållet. Det är någon som heter Johannes Wahlström som framför sitt egna tyckande. Naturligtvis helt utan grund, källor eller citat. Bra pladder utan värde.

Det är tämligen självklar för personer med i vart fall tresiffrig IQ att företag agerar i enlighet med ägarnas önskemål så varför Google skulle fungera annorlunda begriper jag inte men du får gärna visa var jag skrivit det eller var jag hävdat att Google skulle agera efter någon slags "nyliberal demokrati" (vad det nu är)


Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är redan fixat och klart!
https://duckduckgo.com/
Fungerar utmärkt som alternativ till Google, och ja, det är "tangentbordskrigare" som tagit fram sökmotorn!

DuckDuckGo är en sökmotor baserad i Pennsylvania som sätter integritet högt; den sparar ingen användarinformation.[1] Utöver traditionella sökträffar kommer det även upp information från användargenererade sidor (så som Wikipedia) i en infobox längst upp på sidan för att förbättra resultatet.

Men utmärkt då finns det ett alternativ för krigarna. Om allmänheten uppfattar dom som bättre kommer Googles makt att minska och då kan inte Googles algoritm vara ett problem
Citera
2016-12-29, 12:45
  #28
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doolar
När internet inte tycker Google är bra nog av någon anledning, kommer en ny aktör. Så är det alltid. Vem surfar med Netscape, söker på Altavista och har sitt sociala nätverk på Lunarstorm idag? Medievärlden ändras snabbt i allmänhet och internet i synnerhet idag, precis som Aftonbladet.
Altavista gick ju under för att de var giriga och lockades att sätta betalande företag högst bland sökträffarna istället för det som var mest relevant för folk. Om Google favoriserar en viss typ av nyheter lär de knappast göra om samma misstag utan lär hålla det på en nivå så folk inte blir irriterade. Kanske förskjuta rangordningen på träffarna fem steg upp eller ner då de flesta bara klickar på de översta träffarna.

Lunarstorm blev också giriga på slutet, man skulle betala för olika tjänster. Kom ihåg när det var nån högskola som kampanjade, de hade studentrepresentanter som skrev på diskussionsforumet. Men grejen var att de flesta som skrev i forumet X var ultranördar på just det ämnet medan studenterna bara var där för att göra reklam för sin högskola. Så de trollade reklamkampanjen fullständigt genom att ställa knepiga frågor. Studenterna som trodde de diskuterade med IG-elever kom med idiotsvar, som de senare blev hånade för. (Samma princip som när man har ett kommentarsfält på en lat journalists artikel, någon kommer garanterat att skriva något smartare.)

Netscapes nedgång är en helt annan historia. Den var inte konsumentdriven utan berodde på att datorer började säljas med Internet Explorer förinstallerat. Det var också tiden när hemsidesbyggare la ut massa blingbling, självstartande musik osv, och med tiden började en hel del rent av blockera besökare som inte hade IE. Efter Netscapes död började många hemsidesbyggare lura företagare att betala dyrt för att lägga ut ännu mer skit på sina hemsidor i form av Flash, utan att förstå att för konsumenten gäller "less is more". Det är först i och med reklamblockerare och smartphones som Internet verkligen blivit en konsumentens marknad.
Citera
2016-12-29, 13:25
  #29
Medlem
Forskaren Peter Dahlgren önskar tona ner algoritmernas betydelse, här kan han höras i podden digitalsamtal med Anders Thoresson som programledare, ämnet är "den porösa filterbubblan":

http://digitalsamtal.se/059-den-porosa-filterbubblan/

I samtalet tas det bland annat upp att man bör dela upp information i tre olika kategorier: selektiv exponering, selektivt undvikande och oavsiktlig exponering. Sammanhanget gäller mest sociala medier, men tankegångarna är intressanta även i andra sammanhang, som t.ex. sökträffar på Google.

Här är en bloggartikel om ämnet av Peter Dahlgren:
http://www.backendmedia.se/2016/11/1...or-ekokammare/
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback