Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-27, 23:24
  #1
Avstängd
Tjenare, precis plockat ihop en ny dator och nu när jag är klar startar inte datorn.
Ser att modekortet startar pga av att den lyser i olika färger som det ska.
När jag trycker på on knappen händer inget och cpu/gpu fläktarna och vanliga fläktarna startar inte. Har kopplat in allt som det ska vara dock när jag först starta datorn hade jag glömt stoppa i strömmen till cpun men stängde snabbt av datorn för att kolla/pluggain allt kan det ha dödat den?
Skulle kanske kunna vara att jag kopplat startknappen fel men känns lite orimligt gjort efter 20-5 pin paneln i boken dock på reset fanns ground, rstcon, nc och jag valde de två senare annars är de andra rätt. Vad kan annars felet vara?

Här är datorn har en gammal cd läsare och en gammal 1 tb hårdisk i den också
https://www.komplett.se/wishlists/db...9-6faf12faf0c0
__________________
Senast redigerad av pk93 2016-12-27 kl. 23:58.
Citera
2016-12-28, 01:08
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk93
kan det ha dödat den?
Nej, den tål att vara strömlös. Har du nu satt i kabeln korrekt så är det mest troligt nåt annat som är fel.

Citat:
på reset fanns ground, rstcon, nc och jag valde de två senare
NC står för NO CONNECT, d.v.s koppla inget dit. Titta riktigt noga på illustrationen i installationsmanualen så står där hur man ska placera kontakten. Titta samtidigt så du satt de andra rätt, d.v.s inte utanför pinnarna eller pwr-led på pwr osv.

Har du monterat distansmuttrarna under moderkortet? ingen extra som kortsluter? Inga metallflärpar på i/o-panelen som spretar in i nån usb-kontakt eller ligger an mot lödpunkter på moderkortet? Vänt alla kontakter rätt? allt har gått i lås? Satt i grafikkort och minnen korrekt? inget som sitter snett? Processorn korrekt monterad? Vid tveksamhet, riv isär rubbet och montera om.
Citera
2016-12-28, 09:27
  #3
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
NC står för NO CONNECT, d.v.s koppla inget dit.
Säg inget när du uppenbarligen inte kan något om el. NC står för Normally Closed, så nu vet du det. Det betyder att det finns spänning där "i normalläget". Koppla för fasen inte den till jorden.
Citera
2016-12-28, 17:18
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
NC står för Normally Closed
Det står för "no connect" och ingenting annat.
Hur det är i EL (230v osv) det säger jag inget om, men på moderkort är det som jag beskrivit.

https://www.jedec.org/standards-docu...nection-pin-nc
Inget som tillför så mycket till tråden, så jag tycker det här kan lämnas som det är. Man ska hur som helst inte koppla till den pinnen, oavsett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback