Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-08, 18:33
  #13
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plaything
Edit: Läste på lite (vilket jag borde gjort först) och detta program är precis vad jag söker, ett OS där inte ens ett virus med rootaccess kan göra skada.

Tack för svar. Så det är ett OS? Vad kan man jämföra det med för OS? Är inte så bra på Linux men så länge man kan installera eller använda en redan existerande webbläsare så är jag nöjd. Men jag kan ändå få virus på detta OS? Fast de flesta virus är väl gjorde för Windows? Så om jag kör något annat OS bör det kanske inte spela någon roll? Kanske inte ens spelar roll om jag får virus på detta OS då det inte verkar kunna läcka över som t.ex ett vanligt Windows VM? Tycker VirtualBox etc. bör se till att skaffa alternativ som gör att man kan konfigurera sitt VM till en ren sandlåda, d.v.s att inget kan spridas utanför. Haft problem med virus nyligen så nästan mer nojig över det än att mitt IP ska läcka. Är detta lika enkelt att installera som vilket OS som helst i t.ex. VirtualBox? Tycker det är rätt kul att installera och testa olika OS, även om jag inte riktigt kan hantera Linuxvarianterna, installerat varenda Windows OS av ren nostalgi, Windows Millennium är lika buggigt och crash prone som man minns det, står något talar om att systemet mer eller mindre kollapsat då man bootar, men bootar man om ett par gånger så startar det helt plötsligt, undra hur många miljarder Bill fick in på att sälja den skiten. Måste vara det sämsta OS som släppts.
Det är ju just det som är tanken med Whonix, att inget kan spridas utanför. Whonix är baserat på Debian, så du kan köra webbläsare i det samt kolla din mejl i IceDove (ThunderBird). Går även att kryptera operativsystemet i VirtualBox om du installerar additions eller vad det heter.

Det är egentligen mycket lättare än att installera det från scratch. Du installerar VirtualBox och sen laddar du ner Whonix-Gateway och Whonix-Workstation och sen dubbelklickar du på dessa så de läggs till i VirtualBox, sen startar du båda och kör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback