Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-27, 15:36
  #1
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Detta uttalande är något av det mer oroväckande av "orwellianskt" slag jag läst på länge.

Citat:
Skattesänkningar är något gammalt och mossigt.
http://www.affarsvarlden.se/bors-eko...r-over-6814595

När Sveriges skattebetalare extremt länge toppat skattetryckslistningarna i världen, så är väll höjda skatterna utan tvekan den mossigaste och absolut fantasilösa åtgärden.
Speciellt oroväckande är bristen på respekt mot både egna väljare och Svenska folket, när ministern hellre går "full orwell" än att berättar om sina och regeringens misstag.

Eller är det så att våran finansminister ej ens förstår politiken hon driver eller ens Svensk historia?
Är jag knäpp eller saknar gråsosseministern verklighetsförankring i sina uttalanden???
__________________
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2016-12-27 kl. 15:42.
Citera
2016-12-27, 15:43
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Detta uttalande är något av det mer oroväckande av "orwellianskt" slag jag läst på länge.


http://www.affarsvarlden.se/bors-eko...r-over-6814595

När Sveriges skattebetalare extremt länge toppat skattetryckslistningarna i världen, så är väll höjda skatterna utan tvekan den mossigaste och absolut fantasilösa åtgärden.
Speciellt oroväckande är bristen på respekt mot både egna väljare och Svenska folket, när ministern hellre går "full orwell" än att berättar om sina och regeringens misstag.

Eller är det så att våran finansminister ej ens förstår politiken hon driver?
Hon tyckte ju att Laffer-kurvan tillhörde extremhögern och sa att den var "orwellsk".... Hon vet inte vad hon sysslar med.
Citera
2016-12-27, 15:47
  #3
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Hon tyckte ju att Laffer-kurvan tillhörde extremhögern och sa att den var "orwellsk".... Hon vet inte vad hon sysslar med.

På riktigt?
Snälla, posta en länk...

Frågan är om det inte är dags att se sig om efter en ny plats att bygga en framtid och hålla ett vaksamt öga på utvecklingen här.
Citera
2016-12-27, 15:49
  #4
Medlem
de.Montforts avatar
Jag lade märke till att det behövs 150000 enkla jobb till 2020 för att dölja arbetslösheten bland nyanlända, enkla jobb som kräver någon form av bidrag för att en arbetare ska kunna leva på inkomsten. M har i alla fall börjat tala klarspråk om att villkoren för alla måste försämras om landet ska klara utmaningarna.

Andersson med rödgröna lever i en värld där arbetaren ska gå med på höjda skatter även när skattehöjningar inte betyder någon avkastning för arbetaren i form av rimlig vård, inrikes säkerhet (fungerande polis, brandkår ect), plats på förskolan och utbildning. Uttalandet visar hur den röda eliten ser på folket.
__________________
Senast redigerad av de.Montfort 2016-12-27 kl. 16:02.
Citera
2016-12-27, 15:51
  #5
Medlem
pantherTypeGs avatar
Nu får du förklara ditt uttryck, att gå "full Orwell".
Citera
2016-12-27, 15:51
  #6
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
På riktigt?
Snälla, posta en länk...

Frågan är om det inte är dags att se sig om efter en ny plats att bygga en framtid och hålla ett vaksamt öga på utvecklingen här.
http://www.skattebetalarna.se/nyhete...v-lafferkurvan
Citera
2016-12-27, 15:57
  #7
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Nu får du förklara ditt uttryck, att gå "full Orwell".

När vår store ledare höjer chokladransonen till 15g, från 20g, lever vi i Orwells demoraliserade vision.

Att gå "full" är taget från... "You never go full retad" eller "full McIntosh".
__________________
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2016-12-27 kl. 15:59.
Citera
2016-12-27, 15:59
  #8
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
När vår store ledare höjer chokladransonen till 15g, från 20g, lever vi i Orwells demoraliserade vision.
Jag har svårt att se kopplingar mellan skattehöjningar och George Orwells bok 1984. Utveckla tack.
Citera
2016-12-27, 16:03
  #9
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Jag har svårt att se kopplingar mellan skattehöjningar och George Orwells bok 1984. Utveckla tack.

Läs 1984.
Minns Sveriges historia.
Läs trådstarten.
Kolla länken.
Citera
2016-12-27, 16:10
  #10
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Läs 1984.
Minns Sveriges historia.
Läs trådstarten.
Kolla länken.
Det är en väldigt vag koppling. Jag stödjer inte dessa skattehöjningar men jag har svårt att se kopplingarna till 1984.
Citera
2016-12-27, 16:15
  #11
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Det är en väldigt vag koppling. Jag stödjer inte dessa skattehöjningar men jag har svårt att se kopplingarna till 1984.

Förklara den vaga kopplingen. När Sverige sannolikt legat i skattetryckstoppen sedan låååångt tilbaka i tiden.
Det gör kopplingen allt annat än vag.
Citera
2016-12-27, 16:26
  #12
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Det är en väldigt vag koppling. Jag stödjer inte dessa skattehöjningar men jag har svårt att se kopplingarna till 1984.

Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Förklara den vaga kopplingen. När Sverige sannolikt legat i skattetryckstoppen sedan låååångt tilbaka i tiden.
Det gör kopplingen allt annat än vag.


Doublespeak:
Citat:
The term "doublespeak" probably has its roots in George Orwell's book Nineteen Eighty-Four. Although the term is not used in the book, it is a close relative of two of the book's central concepts, "doublethink" and "Newspeak". Another variant, "doubletalk", also referring to deliberately ambiguous speech, did exist at the time Orwell wrote his book, but the usage of "doublespeak" as well as of "doubletalk" in the sense emphasizing ambiguity clearly postdates the publication of Nineteen Eighty-Four.[5][6] Parallels have also been drawn between doublespeak and Orwell's classic essay Politics and the English Language, which discusses the distortion of language for political purposes.[7]
https://en.wikipedia.org/wiki/Doublespeak

Sen blev det ju lite extra kul då hon kallade Laffer-kurvan Orwellsk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback