Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-27, 12:24
  #1
Medlem
Sommarvikingens avatar
Det är en ganska rejäl insyn mot grannen. Jag vill ha ett bättre insynsskydd mot grannens tomt. Det siktar mot att jag planterar en fläderbuske i vårtid då den både växer snabbt och är tät. Det kanske inte ens räcker med en buske utan jag måste kanske plantera två. Jag kan ju säga att det kommer bli helt egentäckt med tiden om jag planterar två fläderbuskar jämte varandra. Det enda problemet jag har är att grannen har en 2 meter hög ros mot sitt staket som garanterat kommer skuggas om jag planterar en buske som blir 5 m hög och 4 m bred med tiden. Nu vet jag inte om det är någon sol från andra hållet mot rosen men om det skulle vara så så har jag inget att förlora.

Jag ser det lite som sabotage men eftersom det är min tomt så gör jag vad jag vill. Jag har absolut ingen kommunikation med grannen och har aldrig haft någon lång konversation med dom. Det kan ju uppstå konflikter om grannen reagerar på att rosen inte blommar. Behöver rosor verkligen mycket solljus? Vad hade ni gjort? Kommit med en bättre lösning och kommunicerat med grannen eller planterat för fulla muggar?
__________________
Senast redigerad av Sommarvikingen 2016-12-27 kl. 12:26.
Citera
2016-12-27, 12:42
  #2
Medlem
I vilket väderstreck ligger staketet sett från din tomt?

(har du ingen kompass, checka din adress på Google Maps)
__________________
Senast redigerad av EmeraldForest 2016-12-27 kl. 12:47.
Citera
2016-12-27, 12:52
  #3
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
I vilket väderstreck ligger staketet sett från din tomt?

Jag tror det är ost. Det är ganska mycket vandrande skugga, och lite vindskyddat. Det finns redan saker och ting som skuggar. Rosen får ju inte fullsol. EDIT: Det är öst
__________________
Senast redigerad av Sommarvikingen 2016-12-27 kl. 12:56.
Citera
2016-12-27, 12:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag tror det är ost. Det är ganska mycket vandrande skugga, och lite vindskyddat. Det finns redan saker och ting som skuggar. Rosen får ju inte fullsol.

Ah okej. Tänker att om staketet ligger åt ost, (och grannen är på den östra sidan?), så får rosen morgonsol och sol mitt på dagen söderifrån. Men det beror ju lite på om grannen i sin tur har saker som skuggar från söder.

För mig är insynsskydd också väldigt viktigt. Om du bor väster om grannen, och planterar en hög växt mot det östra staketet, så är det enbart kvällsolen som försvinner från rosorna. Kvällssol betyder inte så mycket som morgon- och dagssol.
__________________
Senast redigerad av EmeraldForest 2016-12-27 kl. 13:08.
Citera
2016-12-27, 13:06
  #5
Medlem
Själv hade jag nog pratat med granne för att stämma av läget så att säga. Har självplanterar en tät spireahäck på några meter men då mest för att få lä och en mysig uteplats. För grannsämjans skull man skall ju alltid ha ett staket sägs det men ändå kunna föra en bra dialog då och då.
Citera
2016-12-27, 13:13
  #6
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Själv hade jag nog pratat med granne för att stämma av läget så att säga. Har självplanterar en tät spireahäck på några meter men då mest för att få lä och en mysig uteplats. För grannsämjans skull man skall ju alltid ha ett staket sägs det men ändå kunna föra en bra dialog då och då.

Kanske det. Om jag vågar så. Nästa gång jag träffar på dom så kan jag ta upp det. Om det blir av... Att jag träffar dom.
Citera
2016-12-27, 13:14
  #7
Medlem
Sommarvikingens avatar
Då känns det genast lite tryggare. Jag är inte säker på om jag vill ha fläder men eftersom den växer snabbt så lutar det åt den. Har ni några tips på täta snabbväxande buskar förutom fläder och häggmispel? Häggmispel växer ju inte så brett.
Citera
2016-12-27, 14:26
  #8
Medlem
ps870s avatar
Köp tuja istället. Insynsskydd året om. Köp några som redan är typ 2- 3 meter så slipper du insyn från dag 1.
Citera
2016-12-27, 17:56
  #9
Medlem
Syren är ett annat säkert kort. Det växer sakta de 2-4 först åren, men sedan skjuter de iväg höjdledes riktigt fort och tätt.
Citera
2017-02-07, 18:14
  #10
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Köp tuja istället. Insynsskydd året om. Köp några som redan är typ 2- 3 meter så slipper du insyn från dag 1.

Absolut inte Tuja. Hellre t.o.m Bokharabinda, rostvin eller en snabbväxande Clematis. Eller en Wisteria (blåregn).
Citera
2017-02-09, 06:12
  #11
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Absolut inte Tuja. Hellre t.o.m Bokharabinda, rostvin eller en snabbväxande Clematis. Eller en Wisteria (blåregn).

Är de vintergröna? Tuja är kanske inte den snyggaste busken. Men den är tät och grön året runt. Klipps den hårt så ser den ok ut.
Citera
2017-05-20, 17:22
  #12
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Då känns det genast lite tryggare. Jag är inte säker på om jag vill ha fläder men eftersom den växer snabbt så lutar det åt den. Har ni några tips på täta snabbväxande buskar förutom fläder och häggmispel? Häggmispel växer ju inte så brett.

Hägg?
Virginiahägg, röda blad.

Rönnar?
Kan kapas nära marken och stor chans att det då blir flera nya stammar istället för bara en. Det nya växer fortare eftersom rotsystemet finns kvar.

Fläder och häggmispel kan också förnyas på det sättet. Blir tätare än innan.
Fläder är mest för zon 1-3.

Syren kan ta en sådan tid att "bli något". Vatten, (ko)gödsel.
__________________
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-05-20 kl. 17:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback