Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-26, 22:26
  #1
Medlem
Hej jag försöker utveckla en simpel chat, där användaren trycker enter för att öppna chatrutan, skriver sin text och trycker enter igen för att skicka iväg meddelandet.

Är inte särskillt intresserad av nätverkshanteringen utan snarare vad som är det bästa sättet att lösa inläsningen av texten.

- Måste varje knapptryck pollas, eller finns det ett sätt att hantera text-inmatning? Såg att det fanns textRect, textStart, o textEnd. Men vet inte riktigt hur det skulle implementeras.

- Hur hanteras specialtecken i ett polling/event system. (?, !, [CAPS], etc.)

- Hur påverkar olika operativsystem designen? Kan olika givna SDL-knappar (asysym.unicode), ge annorlunda utslag eller är SDL_KEY_A alltid A (har inte biblioteket framför mig, men ni förstår säkert vad jag menar).

- Går det snabbare att polla eller eventhantera olika knapptryck?

Får experimentera lite med detta imorgon och se om jag kommer längre: https://wiki.libsdl.org/Tutorials/TextInput
__________________
Senast redigerad av tago 2016-12-26 kl. 22:49.
Citera
2016-12-27, 08:32
  #2
Medlem
Försöker skapa en event hanterare som enbart ska notifiera pressed och released. Men om man håller in så spammar den bara den senaste knappen. Förslag?

PRESSED
RELEASED
PRESSED
RELEASED
PRESSED
RELEASED
...

http://pastebin.com/LKYAx7G9
Citera
2016-12-27, 10:45
  #3
Medlem
Löste det genom att skapa en tråd som kollade på timestamps för senaste updateringen av ett visst tecken. Om den passerade tiden är mer än 100 ms så räknas det som en key release.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback