Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-26, 12:21
  #1
Medlem
Tja! Har precis fått fiber från telia och fick en ny router. Jag gjorde så den gamla fungera som en wifi extender genom att disabla DHCP etc. Har även en 3e router som min morfar hade extra som är från Bredbandsbolaget. Så jag tänkte ta även den routern och försöka göra den som en extender eftersom vi har 3 våningar i huset. Dock så hittar jag inte vart jag kan disabla DHCP på denna router. Vet inte om det är för att den är låst till bredbandsbolaget eller vad det kan vara. Oavsett hur så verkar det fungera, jag får ut ett nytt trådlöst nätverk fast än det står att DHCP är enabled. Se bild (https://i.gyazo.com/e43d95172663fa1e...11cda311be.png)

Är detta något som kommer att förstöras i längden? Kommer det skickas ut nya ipadresser? Kan visa på bild hur det ser ut på respektive router.

Router 1 (Huvudrouter - Telia)
https://i.gyazo.com/63266d16ed69ffb7...19d5a24f8f.png

Router 2 (Tidigare Router från Telia)
https://i.gyazo.com/4e7b26068ee29934...ba51e2c43d.png

Router 3 (Morfars Router från Bredbandsbolaget)
https://i.gyazo.com/9a803be707c6c5ef...f6297ce8dc.png

MVH
Citera
2016-12-27, 00:42
  #2
Medlem
capmacs avatar
Och vad händer om du trycker på kugghjulen vid "Local Network"-rubriken?

Du kommer få problem om du har 2 DHCP-servrar i nätet, där en lämnar ut dgw som inte leder ut på internet!

Har du kabel mellan de 3 burkarna?

/capmac
Citera
2016-12-27, 18:29
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Inget bra med ett sådant experiment även om det kan fungera hjälpligt. Ska man få bästa farten och minst störningar ska du ha ett system som kanalplanerar själv.

http://www.tradlost.se/shop/UniFi-Scalable-Wifi/
Citera
2016-12-27, 23:38
  #4
Medlem
BortkastatNamns avatar
Det du kan testa är att på routern ifrån bredbandsbolaget är att testa att koppa TP kabeln till en utav LAN portarna istället för WAN. Dock så vet jag inte hur WLANet kommer att lira men vet att LAN kommer att bryggas.
Citera
2016-12-29, 02:01
  #5
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BortkastatNamn
Det du kan testa är att på routern ifrån bredbandsbolaget är att testa att koppa TP kabeln till en utav LAN portarna istället för WAN. Dock så vet jag inte hur WLANet kommer att lira men vet att LAN kommer att bryggas.

Det får vi väl förutsätta att han redan gjort, problemet är ju att DHCP-servern måste stängas av. Den jobbar ju på lan/wlan-sidan.


/capmac
Citera
2016-12-29, 02:07
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
I telias routrar/modem kan man byta kanaler själv givetvis. Man bör också byta namnet på SSID till något annat än "telia-vad-det-nu-var". Hitta på ett eget SSID.
Wifi Analyzer är en bra app till mobiltelefonen, som mäter wifi-aktiviteten i närområdet. Då kan man hitta den bästa kanalen. (En kanal som grannarna i närheten inte använder).
Citera
2016-12-29, 15:42
  #7
Medlem
Jag vet inte om det är något med att routern från BBB var heeeelt ny. Aldrig använd. Så jag koppla in den i WAN uttaget o sen gick det att ta bort DHCP. Hursomhelst så fungerar det nu. Men har ett annat problem som är även det väldigt störande. Hoppas ni kan engelska för jag skrev denna fråga på engelska så kopierar den hit bara

"I've got 3 Routers, lets call them router 1 2 and 3. Router 1 is the main router.

Router 1 has default gateway ip: 192.168.1.1 and so does router 2. But router 3 has default 192.168.10.1. So i've managed to disable DHCP on router 2 and I also changed routers ip to 192.168.1.2 (as the second router). Now everything works fine with that but when i do the same with router 3. I just can't connect to the routers interface no more. I change it to 192.168.1.3 but then I cant acces th router 3 on any other way than resetting it and going to 192.168.10.1

Why is it I can't change router 3 to 192.168.1.3... ?

Also a question if I set the SSID and the PW on router 2 and 3 to the same as on Router 1. Will this make my laptop or phone connect automaitcly to the strongest signal? Cus everything on the internet seems to be that it makes a new network "

Kind REgards
Citera
2016-12-29, 18:10
  #8
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglhz
Router 1 has default gateway ip: 192.168.1.1 and so does router 2. But router 3 has default 192.168.10.1. So i've managed to disable DHCP on router 2 and I also changed routers ip to 192.168.1.2 (as the second router). Now everything works fine with that but when i do the same with router 3. I just can't connect to the routers interface no more. I change it to 192.168.1.3 but then I cant acces th router 3 on any other way than resetting it and going to 192.168.10.1

Why is it I can't change router 3 to 192.168.1.3... ?

Also a question if I set the SSID and the PW on router 2 and 3 to the same as on Router 1. Will this make my laptop or phone connect automaitcly to the strongest signal? Cus everything on the internet seems to be that it makes a new network "

Du byter ju subnät, du har inte bara missat att även flytta datorn till rätt subnät när du ändrat IP på routern från .10.x till .1.3 ? Vad har du satt för IP på datorn du testar med? Annars finns väl ingen anledning att det inte skulle fungera att byta. Dock är ju vissa routrar sjukt handikappade av operatörernas dum-firmwares...

Du skall ha samma SSID, samma password och olika kanaler, då kommer dina enheter att flytta över automatiskt. Finns dock en del fallgropar, det fungerar oftast bäst om man har exakt likadana accesspunkter, tex bara HP, bara Unify eller bara Airport.

/capmac
Citera
2016-12-30, 11:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Du byter ju subnät, du har inte bara missat att även flytta datorn till rätt subnät när du ändrat IP på routern från .10.x till .1.3 ? Vad har du satt för IP på datorn du testar med? Annars finns väl ingen anledning att det inte skulle fungera att byta. Dock är ju vissa routrar sjukt handikappade av operatörernas dum-firmwares...

Jag förstår ingenting. När jag kopplade in router 3 igen, efter att ha stått urkopplad hela natten så funkar det helt plötsligt att gå in på 192.168.1.3... Aja bäst o inte röra något Nu är DHCP AV på både router 2 och 3 och allt funkar

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Du skall ha samma SSID, samma password och olika kanaler, då kommer dina enheter att flytta över automatiskt. Finns dock en del fallgropar, det fungerar oftast bäst om man har exakt likadana accesspunkter, tex bara HP, bara Unify eller bara Airport.

/capmac

Alla routrar är technicolor, dock är alla olika varianter av dom :P. hursomhelst så funkar WIFI genom att byta kanal. router 2 och 3 hade samma kanal såg jag så jag bytte på dom o nu fungerar allt som de ska!

Tack så mycket för hjälpen alla och till dig capmac

Gott nytt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback