Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-26, 06:09
  #1
Medlem
Sjoestedts avatar
Hej! Jag kanske snart ska på cruising med en av de stora Royal färjorna, jag vet inte vilken för det är nästan som en överraskning så jag kan inte fråga om det. Men det är en dansk flagga på båten och jag är nästan säker på att det inte är någon som kryssar i Östersjön. Så vilken kan det då vara? Jag övade på att åka kryssning för ett par veckor sedan, vi skulle till Tallin, men kom till Finland istället.

Så jag vill alltså vara förberedd inför resan för en hel del kul kommer att ske, med sköna människor, familj samt vänner.

Jag kan inte berätta något för dem hur jag vet om idén men jag skulle helst vilja ha någon som kan lyxkryssningar flika in med ett svar, vore väldigt snällt av denne att göra det om man kan.

Hur som helst, finns det någon kryssning som heter Royal International Oean Of The Seas Emaralda? Har eventuellt hittat svaret nu medans jag letade upp färjan. De danskarna är väldigt tysta om saken, och det är väldigt mycket hush hush om den. Undra vad de är rädda för, hmm.

Dom vill väl inte ha samma spridning på båten som silja line har, vilket tallink silja hade/har nu.

Så jag dom har gett mig en kryssning i present, cool. Kom på det medans jag läste svaret?

Har jag fel någonstans i meningen, snälla hjälp till! Jag vill gärna veta lite i förväg då jag måste planera lite för jag är just den ADHD-C som håller på att jobba på mina rutiner, behöver få in alldeles lite mer struktur i min vardag, innan jag beger mig dit på den.

Det är lite av en drömresa för mig, vad är bra att ha förberett till en sådan kryss?

Jag har fått ner en hel del i min axelväska, men vad är det man inte ska glömma till en sådan?

TACK OM ni har ägnat tid till att läsa tråden! Och god jul på er alla!
Citera
2016-12-26, 06:20
  #2
Medlem
Sjoestedts avatar
Ett tillägg, jag är förvirrad på namntiteln på färjan, men jag har för mig att det var något liknande Royal, international någonting, som jag läste i Daily News, kanske/NY Times. Där fick man se hela modellen på färjan.

Men vilken är den största kryssningen som finns internationellt sätt som möjligt möjligen går från Europa - Carribien och runt & till USA?
Citera
2016-12-26, 06:22
  #3
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Ett tillägg, jag är förvirrad på namntiteln på färjan, men jag har för mig att det var något liknande Royal, international någonting, som jag läste i Daily News, kanske/NY Times. Där fick man se hela modellen på färjan.

Men vilken är den största kryssningen som finns internationellt sätt som möjligt möjligen går från Europa - Carribien och runt & till USA?

Jag kan ha hittat den på SVENSKA DAGSBLADET svd.se, MEn förlorat den.

Några frågor till, jag har ett svenskt passport, men en patch där streckkoden är borta, inte mitt fel att jag använder mina legitimationer så mycket som jag gör. De var väldigt krävande att lämna ut pass i fortsättningen, så jag undrar hur fan ska jag göra om dom inte tar emot mitt passport?

Jag har i nödfall ett personbevis, visst har det egentligen inget med sin person/identitet när man fyller 25 år att göra? Utan endast något från skatteverket ifall något skulle gå snett med sina identiteter? I så fall borde jag logiskt sätt kunna kräva ut en europeisk id handling, right? För det är ju ändå en dansk flaggad båt man ska på. Man kanske får stanna ombord hela tiden men det kanske det är värt.

Lite inblick i min situation. Kanske lite hjälp man kan få också?
__________________
Senast redigerad av Sjoestedt 2016-12-26 kl. 06:38.
Citera
2016-12-26, 06:59
  #4
Medlem
Sjoestedts avatar
Såhär är det nog, jag har nog missuppfattat situationen. Danmark har en dansk flaggad kryssning som heter Ocean of the sea, vilket kanske kallas embaralden, så det är nog den jag tänker ta.

Men oavsett vad, ni som är erfarna på oceanen, vad ska man ta med, tänk det är flera länder inblandade.

Tack tack!

Man kommer väl knappast in till Amerika utan ett ofungerande legitmation?

Då har jag löst svaret: https://secure.royalcaribbean.com/cr...peCode_CO=true

Är färjan jag tänker ta. Tack ändå! MVH
__________________
Senast redigerad av Sjoestedt 2016-12-26 kl. 07:11.
Citera
2016-12-26, 08:25
  #5
Medlem
Royalcaribbean.se
Citera
2016-12-26, 11:21
  #6
Medlem
RCCL - Royal Caribbean är inget speciellt lyxigt. Mellanklass. Lite beroende på vart du skall kryssa, så varierar också resenärstypen. Förvänta dig cirka 10% skandinaver, 50% amerikanare och resten ryssar, japaner och spanjorer.

Mat serveras vid två olika sittningar, där du själv väljer tidpunkt, och den tiden är sedan fast. Du kan strunta i den maten och i stället äta mer avslappat i bufferestaurangen ( oftast samma mat ), eller
betala extra i specialrestauranger.

Allt kostar. En öl cirka 5 dollar, en drink det dubbla. Kan du köpa till ett drinkpaket med obegränsat drickande, så gör det, om du dricker mycket. Det är intjänat efter 2 dagar.

Vad heter skutan sa du?
Citera
2016-12-26, 12:40
  #7
Medlem
Har jobbat på Royal caribbean i ett par års tid.

Inget av deras fartyg är Danskflaggat mig veterligen. Samtliga har flagg i Bahamas/Nassau/Panama.

Det finns "bra att veta" -info med vad man ska ha med sig osv på www.rccl.com

Hur mycket pengar som går åt är en vanligt förekommande fråga. Själva resan brukar kosta 1200-1500 kr per dygn. Sen kan du räkna med att spendera minst 500 kr per person och dygn ombord. Vissa aktiviteter är gratis och andra kostar. Överallt kommer man att försöka merförsälja vare sig det är drinkar inför showerna eller hårgele på den redan överprissatta SPA-avdelningen. Det är lätt att dras med av upplevelsen. Vill du uppleva saker på destinationerna så är det bekvämt att boka guidade turer mm ombord - men du kan boka exakt samma saker på plats själv för en bråkdel av priset.

Eftersom alla ombordkostnader betalas med din hyttnyckel (seapass card) så är det lätt hänt att kostnaderna drar iväg bortom ens kontroll. Fakturan får man på rummet dagen innan avstigning. Men du kan när som helst begära ut en räkning vid guest services (informationsdisken) får att hålla koll på dina kostnader. Samma dag kommer du även uppmanas och få instruktioner om att dricksa allt ifrån servitören till din hyttvärd - vilket du bör göra enligt rekommendation.

Den längsta kryssningen är vanligtvis 14 dagar. Men du kan kombinera två sådana i följd och få en 28-dagarskryss. Men dessa gäller endast under så kallade "respositioning cruises" och startar i en hamn och slutar i en annan - Exempelvis från Stockholm till Lissabon, och från Lissabon vidare till Istanbul. På samma sätt kan man åka från Europa till Syd- eller Nordamerika. Andra bolag, exempelvis Cunard, kör jorden runt på 6 månader.

Om du behöver en ryggsäck, midjeväska eller annat är upp till dig själv. Det enda du i princip behöver bära runt när du är på destinationerna är hyttnyckeln, pass och pengar/kreditkort om du ska handla något i land. Fast ska du till typ Egypten eller något liknande så är det bra att kunna bära med sig några vattenflaskor. Vissa destinationer såsom Tunis är fullt av ficktjuvar så beroende på vart ni ska så kan sådant vara bra att tänka på också.

Går du i land så är det bra att ta med sig kryssningskompassen (dagens program) för där i står telefonnummer till hamnkontakt, som du ska ringa om du t.ex. riskerar att missa fartyget, eller rentutav missar fartyget. Står så klart också när du ska vara tillbaka ombord, om du skulle råka glömma under dagens gång.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2016-12-26 kl. 12:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback