Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-29, 20:37
  #13
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Tekniskt sett kan man inte som boende i ett samhälle som har en statschef eller monark begå en anarkistisk handling annat än att verka för avskaffandet av statschefer eller monarker.

Etymologin för ordet anarki är an - utan archos ledare.

I dagsläget är den enda anarkistiska staten Rojava i norra Syrien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rojava
Citera
2017-01-01, 16:25
  #14
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadrOlMoteallehin
Den som kan få igenom sin vilja trots avsaknaden av lagar och system. I ett statslöst samhälle kan det vara klanledaren eller maffialedaren.
Du har missuppfattat hur begreppet "styrka" definieras. Obegripligt. Det finns starka och svaga parter i varje samhälle, oavsett rådande statsskick eller avsaknad av dito.
Citera
2017-01-01, 16:58
  #15
Medlem
SadrOlMoteallehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du har missuppfattat hur begreppet "styrka" definieras. Obegripligt. Det finns starka och svaga parter i varje samhälle, oavsett rådande statsskick eller avsaknad av dito.
Den dominerande sidan i varje kontext är den starka. Jag antar att vi är överens här?
Citera
2017-01-01, 17:59
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SadrOlMoteallehin
Den dominerande sidan i varje kontext är den starka. Jag antar att vi är överens här?

Aggressivitet?
Citera
2017-01-01, 18:09
  #17
Avstängd
Skulle att anarkistiskt samhälle kunna styras genom passiv aggressivitet (styrka)?
Citera
2017-01-01, 18:43
  #18
Medlem
SadrOlMoteallehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Aggressivitet?
Den aggressiva är inte alltid den starka.
Citera
2017-01-02, 15:08
  #19
Medlem
SadrOlMoteallehin
Det känns som du inte har en aning om hur anarkism skulle fungera, Läs på är mitt tips.
Citera
2017-01-02, 20:13
  #20
Medlem
SadrOlMoteallehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
SadrOlMoteallehin
Det känns som du inte har en aning om hur anarkism skulle fungera, Läs på är mitt tips.

Jag vet vad ideologisk anarkism är. Vi diskuterar anarkism (den starkes styra, systemlöst) ur ett filosofiskt perspektiv, eller så antar jag att vi diskuterar det iaf.
Citera
2017-03-27, 20:33
  #21
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadrOlMoteallehin
Jag vet vad ideologisk anarkism är. Vi diskuterar anarkism (den starkes styra, systemlöst) ur ett filosofiskt perspektiv, eller så antar jag att vi diskuterar det iaf.
De starka styr alltid. I monarki som adliga, i demokrati som folkvalda och tjänstemän, i anarki som byhövdingar. Skillnaden dessa olika slags "starka" emellan ligger i hur brett deras inflytande sträcker sig; hur många människoliv de direkt eller indirekt kan påverka genom beslut de personligen fattar, men dessvärre - särskilt i moderna, "utvecklade" samhällen - sällan ansvarar över.

Jag föredrar att den starke - istället för modernt krigsmateriel - på sin höjd har några gevär och tio arga byfånar till sitt förfogande. Det moderna samhället erbjuder alldeles för mycket makt åt en katastrofalt liten andel människor - det bäddar för storskaligt krig, misär, lidande och elände. Ett lite farligare och friare samhälle är att föredra framför industrisamhällets nästintill ständiga närvaro och nosande i affärer som inte hör dess maktutövare till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback