Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-25, 20:43
  #1
Medlem
0Z8Ss avatar
Hej allesammans!

Jag har en brooks sadel på min nya cykel, som jag upplever är rätt hård! Jag känner öht ingen dämpning i dess fjädrar (den rör sig knappt även när jag väger hela min kroppsvikt på den), vilket gör cyklingen rätt obekväm då cykeln för övrigt inte heller har någon dämpning.
Jag cyklar främst i städer, och i den staden jag bor i finns det mycket kullersten och annat ojämnt i marken; dessutom tänker jag att cykeln tar mycket stryk när det inte finns något som tar emot energien och omvandlar den.

Finns det någon där ute som har ett gott tips på hur man kan göra en brooks sadel mjukare? Då tänker jag främst på fjädringen, ty jag minns tiden innan min mormors gamla monark blev stulen, cykeln var från 60- 70-talet någon gång och dess brooks sadel hade världens bästa och skönaste dämpning.
__________________
Senast redigerad av 0Z8S 2016-12-25 kl. 20:45. Anledning: Felstavning
Citera
2016-12-25, 20:58
  #2
Medlem
MrChows avatar
Jag hade (eller har nog undangömt någonstans) en Brooks för några år sedan och på den modellen gick fjädringen att justera med en lite fast nyckel.
Citera
2016-12-25, 21:00
  #3
Medlem
Lädersadlar behöver forma sig lite efter röven. Hur länge har du cyklat med den?
Citera
2016-12-26, 17:48
  #4
Medlem
hazzos avatar
Det är hela vitsen med sadeln att den ska vara hård. Du fettar in sadeln med jämna mellanrum så anpassar den si efter din rumpa. Skinnrt ska vara mjukt men inre sadeln. En Brooks är gjord för att du ska kunna cykla långt. Med en bred o mjuk sadel så få du skavsår betydligt tidigare.


Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Hej allesammans!

Jag har en brooks sadel på min nya cykel, som jag upplever är rätt hård! Jag känner öht ingen dämpning i dess fjädrar (den rör sig knappt även när jag väger hela min kroppsvikt på den), vilket gör cyklingen rätt obekväm då cykeln för övrigt inte heller har någon dämpning.
Jag cyklar främst i städer, och i den staden jag bor i finns det mycket kullersten och annat ojämnt i marken; dessutom tänker jag att cykeln tar mycket stryk när det inte finns något som tar emot energien och omvandlar den.

Finns det någon där ute som har ett gott tips på hur man kan göra en brooks sadel mjukare? Då tänker jag främst på fjädringen, ty jag minns tiden innan min mormors gamla monark blev stulen, cykeln var från 60- 70-talet någon gång och dess brooks sadel hade världens bästa och skönaste dämpning.
Citera
2017-01-14, 18:40
  #5
Medlem
Runt en 100 mil ska man cykla innan sadeln är hyfsat formad efter baken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback