Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-03, 02:17
  #25
Moderator
Neksnors avatar
Vanliga skjutvapen har ofta sikten som är inställda för eld mot mål på samma höjd som skytten. Det innebär att pipan pekar högre än siktlinjen när vapnet hålls horisontellt. Sådant måste man kompensera för när man skjuter på flygplan. Men om man ändå träffar? Tja, bränsleläckage, punktering på ett däck, punktering på tryckkabin, en nunna på plats 7B som blir skjuten i foten. Den typen av händelser antar jag. Riktigt luftvärn är en annan sak, men avsett svårare att släpa runt på en flygplats. Jag tvivlar för övrigt på att en vanlig manpad har kraschat ett startande/landande flygplan.
Citera
2017-05-04, 01:42
  #26
Medlem
toby79s avatar
Den största nyttan att skjuta på ett flygplan (med träff) är att det är större sannolikhet att det blir kvar på marken ett tag istället för att genomföra nästkommande flygning direkt.
Citera
2017-05-04, 03:31
  #27
Moderator
Oddballs avatar
Vapen och militär känns mer lämpligt för tråden.

Övriga fordon --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2017-05-04, 13:11
  #28
Medlem
Som några skriver så är ju flygplan konstruerade för att klara bort fall av en motor under start. Dock, om du lyckas slå ut bägge motorerna direkt vid start så blir det ju en "Gottröra" i repris.

Om jag inte minns fel är 2500 fot den minsta höjd du kan räkna med att kunna vända och glidflyga tillbaka till den bana du just startat på om bägge motorerna slgits ut. Dvs om bägge motorerna haverar under 2500 fot är det i princip omöjligt att vända tillbaka, då du inte har tillräkligt med höjd att "köpa fart". Detta fck jag förklarat för mig av en som är insatt på Airbus A320 men borde inte skilja sig så mycket för tex B737.
Citera
2017-05-04, 13:57
  #29
Avstängd
Även vid start och landning flyger flygplan hyfsat fort även jämfört med en gevärskula.
Om du skjuter från sidan och flygplanet flyger 80 m/s och kulan 800 m/s och avståndet är 200m måste du sikta drygt 100m framför om du ska träffa piloten. Och då måste du ha riktigt bra koll på hastighet och avstånd.

Drar du iväg 10 skott i sekunden flyger flygplanet 8 m mellan varje skott. Och det är svårt att hålla siktet tillräckligt länge vid automateld. Att träffa något vitalt instrument, pilot eller motor är alltså inte något man kan räkna med.

I lumpen fick man lära sig att det inte var någon större idé att skjuta mot flygplan om de inte var på väg rakt emot en själv. Då spelar hastighet mindre roll.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback