Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-25, 19:30
  #1
Medlem
Hej!

Jag har sökt och sökt men tror inte jag är tillräckligt datorkunnig för att hitta rätt sökord.

Min fråga är om det finns något program för att bestämma vad som får respektive inte får använda nätverksanslutningen i datorn?

Gärna ner på processnivå om det är möjligt.

Anledningen till detta är att jag sitter på en väldigt kass lina. Linan är i stort sett oanvändbar för att Windows hela tiden använder nätet med sina "värd för tjänst"-processer (det kan jag se i aktivitetshanteraren). När dessa processer är igång så funkar ingenting online och sidor tar väldigt långt tid att ladda. Ska jag se på nån kort video på YouTube får jag vänta flera minuter för att låta den buffra 60-70% så jag slipper bli avbruten i videon.

Jag brukar "döda" dessa processer för att jag vill surfa här och nu. Får en varning varje gång om att Windows kanske slutar funka om jag dödar processen men har alltid kunnat fortsätta med det jag gör en liten stund tills en ny process dyker upp för att sno mitt nät.

Jag låter gärna Windows hålla på med sina processer men inte under den timmen som jag sitter vid datorn.

Jag har ingen möjlighet att uppgradera nätet då jag inte bor här, och hon som bor här använder inte internet alls utom via telefonen så hon är inte intresserad.

Någon som har ett förslag på en lösning av mitt problem eller ska jag fortsätta med att döda processer för att lyckas använda nätet under den tiden jag spenderar vid den datorn?

Mvh, Zlowly
Citera
2016-12-25, 19:56
  #2
Medlem
SilentVictorys avatar
Det låter inte normalt.
Vad för 'Värd för tjänst' är det som tar upp all bandbredd?

Låter som någon uppdatering ligger och försakar laddas ner, möjligtvis automatisk uppdatering på Windows, och eftersom du enligt egen utsago har en slö lina så lär det ta en stund.

Gå in och slå av automatiska uppdateringar om du har det på.
Citera
2016-12-25, 20:14
  #3
Medlem
Processen heter "Värd för tjänst: Lokalt system("nr")" där "nr" är ett nummer.

Linan ligger på 0,5 Mbit så jag har förståelse för att det tar tid att ladda ner uppdateringar och så, därav så låter jag ibland datorn stå och gå men tjejen som inte använder datorn stänger ju oftast av den.

Kan det vara så att nedladdningen av uppdateringarna aldrig blir klara? För när jag dödar processen är jag tvungen att checka i en ruta där jag accepterar att all ej sparad data kommer att överges...

Sen så kanske det blir ett moment 22 då datorn nog aldrig (iaf sällan) står på när jag inte är här. Vågar heller inte låna ut wifi från telefonen då jag råka tömma den potten för länge sen på en annan dator utan att jag gjorde mer än att surfa runt på nätet.
Citera
2016-12-25, 20:20
  #4
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlowly
Processen heter "Värd för tjänst: Lokalt system("nr")" där "nr" är ett nummer.

Linan ligger på 0,5 Mbit så jag har förståelse för att det tar tid att ladda ner uppdateringar och så, därav så låter jag ibland datorn stå och gå men tjejen som inte använder datorn stänger ju oftast av den.

Kan det vara så att nedladdningen av uppdateringarna aldrig blir klara? För när jag dödar processen är jag tvungen att checka i en ruta där jag accepterar att all ej sparad data kommer att överges...

Sen så kanske det blir ett moment 22 då datorn nog aldrig (iaf sällan) står på när jag inte är här. Vågar heller inte låna ut wifi från telefonen då jag råka tömma den potten för länge sen på en annan dator utan att jag gjorde mer än att surfa runt på nätet.
Trycker du på den lilla pilen till vänster om namnet så får du en lista på processerna som ligger under "lokalt system". Du kan ju testa stoppa t.ex windows update där och se om det blir någon skillnad.

Men antagligen så hoppar den igång nästa gång datorn startas om, så det bästa vore väl att låta den stå över en natt, eller helt enkelt stänga av automatiska uppdateringar.
Förutsatt att det nu är den som käkar bandbredd.
Citera
2016-12-25, 20:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlowly
Hej!

...
Netlimiter4 använder jag dock så är det ett betalprogram. Du får 1 månad trial. Med netlimiter så kan du ner till processnivå tillge hur mycket internet varje process får använda.
edit: kan ha missförstått frågan helt men då skyller jag på för mycket julsnaps
__________________
Senast redigerad av tureturetap 2016-12-25 kl. 20:59.
Citera
2016-12-25, 22:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Trycker du på den lilla pilen till vänster om namnet så får du en lista på processerna som ligger under "lokalt system". Du kan ju testa stoppa t.ex windows update där och se om det blir någon skillnad.

Men antagligen så hoppar den igång nästa gång datorn startas om, så det bästa vore väl att låta den stå över en natt, eller helt enkelt stänga av automatiska uppdateringar.
Förutsatt att det nu är den som käkar bandbredd.

Det var den! Har stängt ner automatisk uppdatering av Windows nu, fick ta lite omvägar dock då jag har Windows 10 som inte tillåter en att stänga av automatiska uppdateringar. Hittade en guide dock som visade mig till "Services" där jag kunde stänga av processen i sig haha.

Citat:
Ursprungligen postat av tureturetap
Netlimiter4 använder jag dock så är det ett betalprogram. Du får 1 månad trial. Med netlimiter så kan du ner till processnivå tillge hur mycket internet varje process får använda.
edit: kan ha missförstått frågan helt men då skyller jag på för mycket julsnaps

Tror att det är precis ett sådant program som jag var ute efter!!
Tack har laddat ner det och testar lite. Bra att ha för övrigt också även när jag inte befinner mig där jag är nu så kan vara värt att lägga pengar på!


Tack för hjälpen båda två!

Mvh, Zlowly
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback