Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-25, 14:45
  #1
Medlem
I dagarna kom ju ett beslut ifrån EU-domstolen och sedan kammarrätten om att Svenska operatörer måste sluta lagra info om sina kunder och info om vilken IP som har gjort vad. Kommer användandet av VPN bli onödigt nu,(förrutom när man vill komma förbi geolocks) kommer bolagen som tillhandahåller dessa tjänster bli tvungna att sadla om till annat?
Citera
2016-12-25, 15:26
  #2
Medlem
ETringhems avatar
Låter intressant. Men kan det handla om viss preskriberingstid eller gäller förbudet mot all form av IP lagring ? Isf borde VPN rimligtvis inte vara lika nödvändigt som tidigare. Man kan väl hoppas.
Citera
2016-12-25, 15:32
  #3
Medlem
Jag tror inte att VPN kommer att minska i betydelse. Det är fler säkerhetsfunktioner inbyggt i VPN än att dölja sin identitet.
Citera
2016-12-25, 15:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jag tror inte att VPN kommer att minska i betydelse. Det är fler säkerhetsfunktioner inbyggt i VPN än att dölja sin identitet.

Håller med. Har viss kontakt med en person som jobbar hos min ISP. Enligt honom så kan man dra slutsatser ner till kvartersnivå bara på ipadressen.
Citera
2017-03-28, 07:42
  #5
Medlem
GurkHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Håller med. Har viss kontakt med en person som jobbar hos min ISP. Enligt honom så kan man dra slutsatser ner till kvartersnivå bara på ipadressen.

Du kan med tur få ner det till stadsnivå, men mer än det tror jag inte att det är möjligt. Därefter måste man slå upp adressen i ISP'ns egna system för att komma fram till vem det är som hade den ip adressen, och det görs inte för skojs skull
Citera
2017-08-31, 12:29
  #6
Medlem
Biomasss avatar
VPN kommer fortfarande vara ett väsentligt instrument när du vill nyttja utländska tjänster som bara tillåter vissa IP-nummer. Dessutom är det fortfarande viktigt att hålla sig a jour med ens anonymitet på internet. Den har urholkats ofantligt mycket de sista 15 åren och det enda som lyfter en någorlunda paritet är just användandet av en robust VPN-tjänst.
Citera
2017-10-06, 12:57
  #7
Medlem
VPN är här till för att stanna. Inget som kommer försvinna de närmaste 10 åren om inte något stort händer, men som det ser ut, så skärper myndigheterna övervakningen hela tiden, att de skulle lätta på trycket , känns inte som att det är den trenden som utvecklas/följs just nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback