Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-25, 11:47
  #1
Medlem
Har ett skolarbete som jag la över på ett USB-minne. Tilläggas kan att jag har tre datorer i hemmet, en stationär och två laptops.

Jag försökte först att plugga in USB-minnet i den stationära datorn, ingen reaktion alls.
Sedan försökte jag med ena laptoppen, där hittade det USB-minnet och jag kunde gå in på det. Jag pustade ut och tänkte att äntligen är arbetet räddat. Men så pluggade jag ur och in USB-minnet en gång till, i samma dator. Då dyker det upp en halv sekund, inte ens så lång tid för att hinna öppna och gå in på USB-minnet.

Jag testade då med den tredje datorn, och likadant där. USB-minnet ploppar upp i några millisekunder i "den här datorn", där man öppnar USB-minnena för att sedan bara försvinna..

Jag gjorde då någon slags felsökning (fråga mig inte hur, är inte så kunnig på datorer) Men där stod det något om att USB-portarna är av version 3, vilket kanske inte stämmer överens med mitt USB-minne? att själva USB-minnet jag har inte är av samma "version" eller vad man ska kalla det för.

Tilläggas bör att jag testat alla usbportar på alla tre datorer.


God fortsättning på julen och tusen tack på förhand!
Kommer någon med en lösning på detta blir det tveklöst min bästa julklapp!
Citera
2016-12-25, 12:02
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksalolkrengarn
Har ett skolarbete som jag la över på ett USB-minne. Tilläggas kan att jag har tre datorer i hemmet, en stationär och två laptops.

Jag försökte först att plugga in USB-minnet i den stationära datorn, ingen reaktion alls.
Sedan försökte jag med ena laptoppen, där hittade det USB-minnet och jag kunde gå in på det. Jag pustade ut och tänkte att äntligen är arbetet räddat. Men så pluggade jag ur och in USB-minnet en gång till, i samma dator. Då dyker det upp en halv sekund, inte ens så lång tid för att hinna öppna och gå in på USB-minnet.

Jag testade då med den tredje datorn, och likadant där. USB-minnet ploppar upp i några millisekunder i "den här datorn", där man öppnar USB-minnena för att sedan bara försvinna..

Jag gjorde då någon slags felsökning (fråga mig inte hur, är inte så kunnig på datorer) Men där stod det något om att USB-portarna är av version 3, vilket kanske inte stämmer överens med mitt USB-minne? att själva USB-minnet jag har inte är av samma "version" eller vad man ska kalla det för.

Tilläggas bör att jag testat alla usbportar på alla tre datorer.


God fortsättning på julen och tusen tack på förhand!
Kommer någon med en lösning på detta blir det tveklöst min bästa julklapp!

USB-version spelar ingen roll alls.

allt pekar på att ditt minne är trasigt. Har du tur så är det glappkontakt och du kan lösa det genom att (försiktigt) böja det åt olika håll medan det är inkopplat till att det funkar och snabbt som fsnnkopiera arbetet.

Har du mindre tur så är det avbrott i monsterkort eller anslutning mot krets. Då behövs precisionslödning och vana i mönsterkortsfelsökning.

Har du ännu mer otur så är det kretsfel, och då behöver du stor plånbok och ta hjälp av IBAS eller liknande. https://www.ibas.se/data-recovery-servicenivaer/


Du kan även ta budgetalternativen: http://www.elgiganten.se/cms/knowhow...pning-av-data/
Citera
2016-12-25, 12:02
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem?
Citera
2016-12-25, 12:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Operativsystem?

på den stationära har jag windows 7 home premium 64bit, på den ena laptopen windows 10 64bit och den andra laptopen är det windows 10 tror jag.
Citera
2016-12-25, 12:14
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Syns detta USB-minne under Diskhanteringen?
Citera
2016-12-25, 12:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Syns detta USB-minne under Diskhanteringen?
Om du menar att USB-minnet finns med där man går inte på "säker borttagning av maskinvara" så ja, den finns där när jag har stuckit in minnet i datorn, och försvinner då jag tar ut det. Även det typiska ljudet som kommer från datorn när man sticker in USB-minne hörs..

annars vet jag inte vad du menar med diskhantering
Citera
2016-12-25, 12:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksalolkrengarn
annars vet jag inte vad du menar med diskhantering
Höger klicka på Dator / Hantera / Diskhanteraren
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback